Local חדשות
סימונים קנסות שבילי אופניים
קמפיין איסור רכיבה על מדרכות בת"א (תמונה להמחשה)
צילום: יהודית נתן

"מחזירים את המדרכה להולכי הרגל"

משרד התחבורה יוצא בקמפיין הסברה נרחב שנועד להוריד את רוכבי האופניים החשמליים מהמדרכות

משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים משיק קמפיין הסברה נרחב שנועד להוריד את רוכבי האופניים החשמליים מהמדרכות. הקמפיין, המתפרסם תחת הכותרת "מחזירים את המדרכה להולכי הרגל", מדגיש בפני רוכבי האופניים את הסכנות הכרוכות ברכיבה על המדרכה וקורא להם לשמור על כללי הרכיבה הבטוחה.

הקמפיין, שיעלה על מסכי הטלוויזיה ובערוצי התקשורת השונים, כולל סרטון חדש המציג את הסכנות הכרוכות בנסיעת אופניים חשמליים על המדרכה, באמצעות כדור באולינג ענק, המתגלגל במהירות על המדרכה ומסכן את כל העומד בדרכו.

הקמפיין כולל גם אתר אינטרנט ייעודי ובו מידע נרחב על כללי הבטיחות להורים ולרוכבים. באתר ניתן למצוא מידע על כללי הרכיבה הנכונה, וכן הסברים פשוטים, מלווים באיורים, מי רשאי לרכב על אופניים חשמליים והיכן, כיצד להיזהר בכביש ולהימנע מתאונות, באיזה ציוד בטיחותי רצוי להשתמש, מה חשוב לבדוק לפני הרכיבה ומידע שימושי נוסף שיכול להציל חיים.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי הקמפיין נועד לאפשר להולכי הרגל לנוע בבטיחות על המדרכות, ולרוכבי האופניים לרכב בבטיחות בשבילים המיועדים לאופניים, או בצדי הכביש. "לאופניים חשמליים יתרונות תנועתיים וסביבתיים רבים וחשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופיים לרכב פרטי. כלי רכב אלה תורמים להפחתת הגודש בדרכים ולהקטנת זיהום האוויר. בנוסף, הם מאפשרים גמישות רבה בתכנון הנסיעה ומהווים פתרון יעיל וזול לבעיות החניה במרכזי הערים".

יצוין כי בעקבות תקנה חדשה, החל מחודש מאי 2016, ניתן לרכב על אופניים חשמליים מגיל 16 ומעלה בלבד. על פי התקנות, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מרבי של 250 ואט, שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. עוד נקבע, כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות, הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור.

האופניים נדרשים לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר", שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין, על פני שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתובתו, ארץ ייצור ושם היבואן וכתובתו, הספק מנוע 250 ואט, מהירות מרבית של 25 קמ"ש ואיסור שימוש מתחת לגיל המותר.

התקנה המעלה את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים, היא חלק ממהלך כולל להסדרת הרכיבה על אופניים חשמליים. במסגרת זאת, יזם השר כץ את הרחבת סמכויות האכיפה על רוכבי אופניים חשמליים, גם לפקחי הרשויות המקומיות.

בשנים האחרונות חלה עלייה דרסטית במספר רוכבי האופניים החשמליים בכל הארץ, ומספרם הולך וגדל. על פי הערכות ישנם כיום יותר מ-155 אלף זוגות אופניים חשמליים בישראל, לעומת כ-47 אלף בשנת 2013, ו-112 אלף בשנת 2014.