טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בדיכאון: עם האוכל בא התיאבון

מהן שיטות הטיפול היעילות ביותר לטיפול בדיכאון?

כתב לוקאל 05/03/2019
דיכאון הוא הפרעה במצב הרוח
צילום: Depositphotos

דיכאון הוא הפרעה במצב הרוח, אשר מתאפיינת במצב רוח עצוב ומדוכדך, אובדן הנאה מפעילויות שונות, מחשבות שליליות (על עצמי ו/או על העולם), חוסר חשק ליזום או לבצע מטלות, הפרעות שינה, קשיי ריכוז, עייפות ואובדן אנרגיה, חוסר תאבון וסימפטומים נוספים. כיום קיימת שיטות טיפול שונות אשר מנסות "לתקוף" את הדיכאון ולמגר אותו, העושות שימוש בטיפול תרופתי וכן טיפול פסיכולוגי. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) נחשב לאחת השיטות היעילות והנפוצות ביותר.

CBT -האם אפשר לשנות את האופן שבו אנחנו חושבים?

CBT הינו טיפול המתמקד בסימפטומים מהם סובל המטופל, וכולל טכניקות לשינוי ההתנהגות ודפוסי החשיבה של האדם תוך זמן קצר. האם זה אפשרי? מסתמן שכן. המטפל והמטופל מזהים יחד את ההתנהגויות והמחשבות הגורמות לאדם סבל ומצוקה, אשר הן לרוב בלתי מסתגלות, ומתרגלים יחדיו דפוסים חדשים ויעילים יותר. טיפול זה נחשב לקצר מועד ונמשך בדרך כלל כ-3-4 שבועות (כ-8 עד 16 פגישות).

מעבירים מאוטומט לידני – ניתוח מחשבות אוטומטיות

אחד המאפיינים הבולטים של דיכאון הוא נטייה לחשוב באופן פאסימי ודטרמיניסטי, ללא סיבה ממשית. אחת השיטות הרווחות במסגרת טיפול קוגניטיבי בדיכאון נקראת "ניתוח מחשבות אוטומטיות": המטפל והמטופל עובדים יחד על מנת לזהות את המחשבות האוטומטיות השליליות של המטופל הגורמות לו להעריך באופן שלילי את עצמו, את העולם ואת עתידו, וגורמות למצב רוחו השלילי. דוגמה למחשבה אוטומטית יכולה להיות "לא הצלחתי במבחן ולכן אני לא שווה כלום, ברור שלא אצליח בשום דבר שאעשה". במהלך הטיפול, לומד המטופל לזהות את המחשבות האוטומטיות המתעוררות בו במצבים שונים, לרוב מבלי לשים לב, לעצור ולהתבונן במנגנון המחשבתי: האם זה באמת כך? יכול להיות שאני נוטה להחמיר עם עצמי? האם זו הסיבה שחשתי עצוב במיוחד לאורך היום?

טעויות חשיבה בקרב אנשים עם דיכאון

נוסף על התכנים השליליים, אצל אנשים הסובלים מדיכאון קיימת נטייה למה שפסיכולוגים מכנים "טעויות חשיבה", אשר גורמות להם לתפוס ולהעריך את המציאות בצורה מעוותת, ומחזקות את האמונות השליליות שלהם. הכללת יתר, לדוגמה, היא טעות חשיבה שיטתית שכזו, לפיה אנו מסיקים על הכלל מתוך מצב לא טוב או לא מוצלח חד פעמי. כך למשל, תלמיד שאינו מצליח בחשבון יסיק שהוא טיפש ולכן לא יצליח בשום דבר בחיים. נטייה להגזמה היא דוגמה לטעות חשיבה שיטתית נוספת, המכונה "הכול או כלום": אם לא הייתי הכי טוב שאפשר להיות, אז אני לגמרי דפוק; אם לא קיבלתי את הקידום שרציתי בעבודה, אין לי טעם להמשיך להשקיע. בטיפול הקוגניטיבי לומד המטופל לזהות את הטעויות המאפיינות את החשיבה שלו, ומעמת אותן עם המציאות, אשר לרוב אינה תומכת במסקנותיו השליליות.

השינוי מתחיל בקטן

בשלב הבא, המטופל מנסה לבחון, לאור ההטיות המחשבתיות שלמד להכיר, עד כמה המחשבה שחשב אכן נכונה (ההורים שלי בטוח מתביישים בי - האמנם? אולי אשאל אותם מה הם חושבים במקום לשער?), מה הסבירות שמה שהוא מפחד שיקרה אכן עשוי להתרחש (בטוח אכשל במבחן - האמנם? איך אני יודע משהו בוודאות אם עוד לא עשיתי את המבחן?), ועד כמה ההשפעה של דבר זה על חייו, אם אכן יקרה, אכן קשה כמו שהוא מעריך (אם אני לא אתקבל לביה"ס לרפואה – אין טעם לחיי, האמנם? האם יש עוד אנשים שלא התקבלו לתואר שהם רצו והצליחו בחיים?). המטופל מציב סימני שאלה מעל המחשבות ומחליף את סימני הקריאה שהיו שם קודם. ניתן לכתוב במהלך הטיפול טיעונים בעד ונגד נכונות המחשבות, על הסבירות שהתוצאות שהוא חושש מפניהן אכן יתרחשו ועוד. בסיום תהליך כזה המטופל ינסח מחשבה שהיא מאוזנת יותר, מדויקת יותר וההשלכות שלה על העתיד סבירות ופרופורציונאליות יותר. כך המטופל לומד לחשוב באופן פחות שלילי על עצמו, להסתכל בצורה יותר מתונה, מאוזנת ומדויקת על העולם.

שמים את ה-B ב- CBT: החלק ההתנהגותי בטיפול בדיכאון

במקביל לעבודה על המחשבות, הטיפול בדיכאון משלב עבודה אקטיבית על ההתנהגויות של המטופל אשר משמרות את ההפרעה. כך למשל, יישלח המטופל הביתה עם שיעורי בית, לפיהם עליו לתרגל התנהגויות אשר הוא נמנע מהן זמן רב, כגון יציאה מהבית, ביצוע משימה מלחיצה בעבודה ויצירת לוח פעילויות שבועי בו המטופל משבץ לעצמו יותר פעילויות ואירועים המשמחים אותו. לפי ה-CBT, הטיפול בדיכאון מושתת על האמרה הידועה "עם האוכל בא התיאבון", כך שהשתתפות בפעילות מהנה אחת תגרור שיפור במצב הרוח, אשר יביא בתורו להגברת היכולת של המטופל לקחת חלק בדברים מהנים מהם הוא נמנע נוכח מצבו. בנוסף אפשר לעבוד גם על שיפור מיומנויות חברתיות, השגת אסרטיביות ומטרות חיוביות נוספות, באמצעות משחק תפקידים בין המטפל למטופל.

*** נכתב ע"י בטיפולנט - הפורטל לשירותים פסיכולוגיים הגדול בישראל. האתר מציג אינדקס פסיכולוגים ומטפלים מובילים במגוון תחומי טיפול כולל כתבות תוכן מקצועיות בתחום.

עוד ב
חשבנו שיעניין אותך גם...
ויכוח בכביש הסתיים בדקירה
מחוברות
מחוברות
הסאגה שלא נגמרת
חולצה סירה שנקלעה למצוקה בים
חולצה סירה שנקלעה למצוקה בים
"אני זוכר את האדרנלין המטורף שזורם בגוף"
תאונה בכביש 40
הולך רגל נפגע מרכב בסמוך לצומת ירקון
מגדל העמק: הערכת מצב בנושא רעידות האדמה
רונה רמון הלכה לעולמה בגיל 54