יקב תשבי - תיירות ויין

כתב לוקאל 01/04/2019
דני בר ביקב תשבי
צילום: דני בר

היקב והמסעדה הם למעשה מתחם תיירות הנמצא בבנימינה. בשיפולים הדרומיים של גבעות פארק רמות הנדיב וזיכרון יעקב.

קיבלה את פנינו אשרה מלצר ויצאנו לסיור במחלקות השונות או יותר נכון לומר החוויות השונות הנכונות למבקר ביקב תשבי. התחלנו ביקב הגדול ובחוות החביות שבהן מתבגר היין לקראת ביקבוק, כל זן וסוג בעיתו. לדברי אשרה היקב היום מייצר כמיליון בקבוקים בשנה – בהחלט אחד מעשרת היקבים הגדולים בישראל. משם עברנו דרך מחלקת הנוסטלגיה או העתיקות – אוסף מכוניות האספנות של גולן תשבי. החל מהג'יפ הירוק שאי אפשר שלא לראות אותו בפעילות הדיגיטל של היקב. הוויליס המסחרי שמשמש את המאפיה של היקב כ"אוטו לחם" של פעם, 2 הטרקטורים בני המאה ועוד. המשכנו למתחם היין והשוקולד שבמרכזו מוצבת מזקקת הברנדי המרשימה מסוג Alembic צרפתי שעשויה נחושת ופליז. התיישבנו סביב הדלפק הארוך בו נתן לקיים טעימות יין ושוקולד (או רק יין)  ונזכרתי בפעם הקודמת שישבתי שם, לפני כמעט 7 שנים, עת התחילו ביקב תשבי לייבא את השוקולד פרימיום צרפתי וולרונה Valrhona (אבל עליו עוד נספר). באירוע השקת השוקולד הזה טעמתי שילובים רבים ושונים של יינות תשבי עם סוגי שוקולד שונים ולא יכול לשכוח את השילוב המיוחד שלא הצלחתי להגיע אליו שוב – יין אדום עם שוקולד מסוים ובפה מה שהתנפץ על החיך והלשון היה טעמה של …..עוגת גבינה. סיפור אמיתי.

משפחת תשבי

פגשנו את יונתן וגולן תשבי שגם סיפרו על ההתפתחות של היקב ואתר התיירות של המשפחה מאז ההחלטה להתנתק מאגודת הכורמים בשנת 1984, ופתיחת יקבי הברון לעשיית יין מענבי הכרמים שגידלו ועד להפיכת היקב ליקב תשבי על שם המשפחה כדבר הטבעי לעשות. בתחילת הדרך נקרא היקב על שם הברון רוטשילד "יקבי הברון" ובהמשך שינו את השם ליקב תשבי כמו שם המשפחה.

ארוחת צהריים

ראשונות: התחלנו עם חציל בגריל המוגש עם גבינת עיזים, עגבניות שרי, שמן בזיליקום וצנוברים (38 שקלים) ועם מאפה בירה וקממבר שהוא שילוב של מאפה בירה, גבינת קממבר ונגיעות ריבת יין שמוגשת עם לחם, חמאה וריבת יין (40 שקלים). מנות ישראליות מרעננות ביום אביבי שלוו ביין צונן מיוחד – סוביניון ורוד 2018 מקסים וכל כך ישראלי- חצוף.

עיקריות: פיש פוטפורי שהיא מנה המורכבת מפילה דניס אפוי בתנור אבן, מוגש עם ריזוטו שחור, קרם זעפרן וירקות (145 שקלים) ומנת סלמון מעושן שמוגש עם קרוטוני תפו"א ברוטב חרדל ותרד דק (125 שקלים). מנות מצוינות ובשילוב היין השני שטעמנו, שרדונה 2018 מסדרת הכרם היחידני היו סיום פנטסטי לביקור באחוזת יקב תשבי – אתר תיירות יין ואוכל.

שוקולד ולרונה Valrhona

לפני מספר שנים, במסגרת שייט על הרון, בין ליון וברובנס, עצרנו בכפר קטן שכלל לא היה מוכר למדריכי טיולים עמיתים אבל לי שמו אמר הרבה –  Tain L’Hermitage. זהו אזור יינות מוכר וידוע לאוהבי יינות עמק הרון אבל הקרם של הקרם הוא מפעל השוקולד המיוחד – שוקולד וולרונה, שנמצא כבר כמעט 100 שנים בכפר זה. הצעתי לנוסעי הקבוצה לבקר במפעל שנמצא בשולי העיירה, מרחק הליכה קצר מעבר לנהר על גשר הולכי רגל ציורי. יצאנו ללא ציפיות ובלי ידיעה מה מצפה לנו שם וזו היתה הפתעה: חנות שוקולדים עם עשרות סוגי שוקולד ממטעי קקאו שונים ברחבי העולם ולכל אחד צבע, מרקם וטעם שונה. קשה היה להתעלם מההתנפלות הישראלית על קיר הטעימות – החלטתי להסתנן החוצה ולחכות עד שאחרון המטיילים יצא שבע משוקולד (יש לציין שמשם חזרנו לארוחת צהרים בספינה – אף אחד לא יכול היה להיות רעב אבל עושר טעמים כזה הוא חוויה מיוחדת). אני המשכתי לטעימת יין באחד היקבים שבמרכז הכפר, אבל זה כבר סיפור אחר.

סיכומו של דבר

בני משפחת תשבי יודעים לשלב עסק של עשיית יין עם מרכיבים רבים נוספים שנותנים חוויה למבקרים. בימי שישי הם פותחים אירועי "שישי של בשר" על האש עם בשרים שנעשים על הגריל במתחם נפרד ועם הרבה יין. בהחלט מקום שווה לתייר הישראלי וגם לאוהבי האוכל והיין מחו"ל. פרטים והזמנות באתר היקב…ובטל': 04-6380434.