עצות להקלה בנדודי שינה

מהם התסמינים ללחץ יומיומי ומדוע הוא נגרם?

כתב לוקאל 28/04/2019
rescue
צילום באדיבות פרמה גורי

החיים בעידן המודרני נחשבים ללחוצים מאוד: מעומס בעבודה דרך הג'גלינג הבלתי פוסק בין משפחה לקריירה ועד ציפיות גבוהות לעמוד בקצב. לחץ הוא אינסטינקט של הגוף, שנועד לסייע לאדם במצבי מצוקה.
אם בעבר הלחץ עזר בהתמודדות עם איומים כמו בעלי חיים טורפים, הרי שכיום אנו פחות עומדים בפני סכנות כאלה והלחץ שנוצר באופן טבעי בגוף עשוי להסב נזק ולפגוע באיכות החיים.
למעשה, לפי מחקרים - לחץ מקצר את תוחלת החיים, פוגע במערכת החיסון ואפילו מאט את חילוף החומרים. כאשר הגוף בלחץ – חלה עלייה בכמות הקורטיזול המכונה "הורמון הסטרס", שהוא כשלעצמו משבש את האיזון ההורמונאלי בגוף. לא פלא אם כך, שלחץ יומיומי מוגבר נקשר בהעלאת הסיכוי ללחץ דם גבוה, מחלות לב, עייפות, כאבי ראש, קוצר נשימה, דיכאון ונדודי שינה.
כלומר, הסימפטומים יכולים להיות פיזיים כמו הופעת אקנה או כאבים כרוניים שונים או תסמינים רגשיים שאף הם באיזון בין גוף לנפש עשויים לגרום לנזקים גופניים.

מה בין שינה טובה לניהול הלחץ?
תופעת נדודי שינה כוללת סימפטומים המזוהים ביותר עם לחץ יומיומי, כשקשה מאוד להירדם כאשר סובלים ממחשבות טורדניות ומתחים.
שינה איכותית של בין 6-8 שעות מדי לילה קריטית לתפקוד הפיזי והנפשי וכשהיא איננה עשויות להיות לכך השפעות בעייתיות. שינה טובה משפרת את המיומנות הקוגניטיבית מחשיבה ועד זיכרון, מסייעת בחיזוק המערכת החיסונית ואפילו בחילוף חומרים ובמיוחד בהפחתת לחץ.
כדאי להשקיע מאמצים בהשגת שינה איכותית יותר: באמצעות ניהול המחשבות לקראת השינה,  אימוץ טקס שינה מרגיע על בסיס קבוע כמו אמבטיה חמה, עמעום אורות, מוסיקה נעימה, שימוש במזרן אורטופדי וויסות הטמפרטורה בחלל. כדאי לתרגל לפני השינה גם דמיון מדריך, תרגילי נשימה וכל פעולה שמסייעת בהורדת רמת הסטרס בצורה משמעותית.

הרגלים לחיים רגועים יותר
לתזונה נכונה יש השפעה על מידת הלחץ ובעוד צריכה גבוהה של קפאין, אלכוהול, מזון מעובד, חומרים משמרים וסוכרים יוצרים ממריצים מלאכותיים שעשויים להתחלף במהרה בנפילת מתח ועייפות מוגברת שהיא כשלעצמה מעלה מחדש את מפלס הלחץ. כדאי להעשיר את התפריט במאכלים על בסיס רכיבים טבעיים, להפחית צריכת משקאות ממותקים או בעלי אחוז קפאין או אלכוהול גבוה. פעילות גופנית סדירה אף היא מפחיתה ברמת הלחץ, כיוון שבמהלך הפעילות הגופנית משתחררים אנדורפינים במינון גבוה במיוחד לעומת מנוחה ואלה תורמים לתחושת האופוריה והשלווה. בזמן כושר גופני גם נוטים להתמקד יותר באימון עצמו ולא בדברים שגורמים מתח.

הרפיה עוזרת להקטין לחצים ביומיום
דרך אפקטיבית להתמודד עם לחץ יומיומי היא באמצעות טכניקות הרפיה מחשבתית, שעוזרות לרגיעה. לנשימה יש השפעה אדירה על השלווה, כיוון שנשימות עמוקות יכולות להזרים אוויר לריאות וכך להפחית את רמת המתח. טכניקות הרפיה נוספות יכולות להיות קשיבות (מיינדפולס) באמצעותה ממקדים את החשיבה בהווה ומסיחים את הדעת ממחשבות שליליות, דמיון מודרך – טכניקה של ויזואליזציה המסייעת במיקוד בחשיבה חיובית כאשר מדמיינים מקום נעים להיות בו.

חשוב לשלוט בלחץ ולא לתת לו לשלוט בכם למען בריאות טובה יותר הן במישור הפיזי והן במישור הנפשי. החיים הופכים ליעילים ויפים יותר כשאנו מצליחים להתמודד עם הלחץ ולהירגע.

רסקיו מבית פרמה גורי, מסייע להתמודדות במצבי לחץ ומתח נפוצים בחיי היומיום. מאות אלפי אנשים בישראל משתמשים בהצלחה ברסקיו כל השנה. למידע נוסף אודות רסקיו ולדרכים נוספות להתמודדות עם לחץ היכנסו לכתבה.

המאמר בחסות פרמה גורי.


עוד ב
חשבנו שיעניין אותך גם...
קטע מרחוב הסתיו יהפוך לדו סטרי
קטע מרחוב הסתיו יהפוך לדו סטרי
ממתק החורף האולטימטיבי
ריבוע כחול נדלן לא תשלם היטל השבחה על נכס באזהת ברעננה
ריבוע כחול נדל"ן לא תשלם היטל השבחה על נכס באזה"ת ברעננה
גידול בגודל של כדור טניס
גידול בגודל של כדור טניס
וישחקו הנערים לפנינו
חשד: גנבו מאות קקטוסים
דנה פרידר עושה את ארגנטינה
אלמוג דה קומפלקס
פרויקט חדש ביד אליהו