שומרים על הבריאות ביום העצמאות

האגודה למלחמה בסרטן בהמלצות לציבור החוגגים להפחתת הסיכון לחלות בסרטן

כתב לוקאל 06/05/2019
שומרים על הבריאות ביום העצמאות
צילום אילוסטרציה באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

אל תנפנפו את ההמלצות הבאות: לרגל יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל, יוצאת האגודה למלחמה בסרטן בהמלצות לציבור החוגגים להפחתת הסיכון לחלות בסרטן. על פי ההמלצות רצוי להפחית ואף להימנע מאכילת בשר ומוצרי מזון העשויים על גחלים ולהרבות באכילת ירקות ופירות. מומחי האגודה למלחמה בסרטן מסבירים שבתהליך צליית הבשר בטמפרטורה גבוהה מאוד עלולים להיווצר חומרים מסרטנים. אם כבר מחליטים לעשות "על האש" ביום העצמאות, מומלץ להכין את הבשר רק על גחלים שכבר האפירו ולא בתוך להבות האש הגלויה, אשר הן הגורמות ליצירת החומרים המסרטנים. אם הבשר נחרך והפך שחור, יש להסיר חלקים אלו ולא לאכול אותם.

המלצות מומחי האגודה למלחמה בסרטן ליום עצמאות ולכל השנה:

  • אכלו יותר ירקות ופירות - ניתן להפחית את הסיכונים מאכילת בשר אדום על ידי אכילה מרובה יותר של ירקות ופירות לעומת הבשר, ומומלץ לצרוך אותם יחד. בתחילת הארוחה מלאו את הצלחת עד חציה בירקות חתוכים במגוון צבעים או בסלט, הוסיפו שמן זית ולימון ורק אחר כך הוסיפו את הבשר לצלחת. חשוב לזכור כי צריכת ירקות ופירות באופן קבוע מפחיתה סיכון לסרטן המעי הגס וסוגי סרטן אחרים.
  • הימנעו או המעיטו ככל הניתן מאכילת משומרים, מעושנים, כבושים ומומלחים - מוצרים אלה עשויים להכיל ניטרטים, שהם חומרים אשר עלולים להגביר את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים.
  • הימנעו או המעיטו ככל הניתן באכילת מאכלים מטוגנים - כגון צ'יפס, אם כבר החלטתם להכין או לאכול אז מומלץ להעדיף צ'יפס בהיר על פני מושחם.
  • עדיף להשרות את הבשר במרינדה עם תבלינים ועשבי תיבול - השריית בשר במרינדות שונות למשך שעה יכולה לסייע בהפחתת רמת התרכובות המסרטנות בבשר באופן משמעותי. המרינדות מכילות תבלינים ועשבי תיבול בעלי נוגדי חמצון, ואלה עוזרים להפחתה בהיווצרות התרכובות המסרטנות במהלך הצלייה, לדילולן ולנטרול השפעתן בגוף.
  • הגבילו את צריכת האלכוהול - אם שותים יש להגביל את הכמות למנה אחת ליום לאישה ושתי מנות לגבר (מנה = בקבוק בירה או - כוס יין או כוסית ליקר). הסיכון להתפתחות סוגי סרטן שונים, כגון סרטן הפה, הלוע והשד, עולה עם כל כמות של אלכוהול הנצרכת על בסיס קבוע.
  • העדיפו פרי כמנה אחרונה - לדוגמה, פרי הדר עתיר בסיבים ובוויטמין c במקום עוגה או חטיף.
  • שלבו בארוחה שתייה מרובה - העדיפו שתיית מים על פני משקאות ממותקים, אשר מחקרים רבים מצביעים על כך שבנוסף לפגיעה בשיניים ולהשמנה לא רצויה, הם גם מעלים את הסיכון לחלות בסרטן.
  • היו 'חכמים בשמש'® - הקיץ בפתח, ובמהלך יום העצמאות צפוי להיות מזג אוויר חם. בנוסף לשתיית מים מרובה, העדיפו שהייה בצל, הקפידו על לבוש מתאים, חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש ומריחת העור במסנן קרינה על פי ההמלצות. זכרו - אין לחשוף לשמש תינוקות עד גיל חצי שנה.
  • אל תעשנו – ביום העצמאות הקרוב כמו ביתר ימות השנה מומלץ לא לעשן כלל. הימנעות מעישון תפחית את הסיכון לתחלואה מסרטן ומחלות נוספות. מחקרים הוכיחו כי עישון מקצר את תוחלת החיים בכ-10 שנים! בעישון אין "רמת צריכה בטוחה" - גם עישון של סיגריה אחת ביום או "רק" באירועים, עלול להוביל למוות מוקדם.

עוד ב
חשבנו שיעניין אותך גם...
תוכנית "ניצנים בחופשות" לא תפעל בעיר בחנוכה
מעלים את הסיף על המפה
ההרשמה לגני הילדים ולכיתות א' מתחילה
מה עם ניצחון?
מה עם ניצחון?
ביה"ס תמר יקבל תמיכה חלקית
כתב אישום נגד מעורבים בהעברת נשים מבלארוס לישראל והעסקתן בזנות
חברת המועצה יפעת קריב
יותר תושבים בוועדות העירוניות בהוד השרון
 ולנטיין דיי באופרה הישראלית
ולנטיין דיי באופרה הישראלית