לחיות בלי לחשוש, רפואה משלימה לטיפול בחרדה

המתח הנפשי מתגבר עליכם? חווים מצבי מצוקה וחרדה? לפני הכל חשוב להרגיע את הנפש ויש דרכים טבעיות שיסייעו לכם

כתב לוקאל 21/05/2019
לחיות בלי לחשוש, רפואה משלימה לטיפול בחרדה
צילום: Larm Rmah

התרחיש הבא מוכר לכם? דפיקות לב מואצות, קשיים בשינה, זיעה קרה ותחושת מצוקה עזה? הסימפטומים האלו, ואחרים, הם חלק ממכלול שמרכיב מצבי חרדה. אפשר ורצוי לטפל בסימפטום, ועוד יותר רצוי לטפל בגורמים שלו.

חרדה היא תופעה שכיחה יותר ממה שחשבנו והיא גם מאפיינת את העידן המודרני, בו קצב החיים הוא מהיר יותר, תחרותי יותר ובהחלט מלחיץ יותר.

חרדות הן תוצר של מתח נפשי, תעוקה ולחצים שנגרמים ממגוון סיבות, החל מפסיכולוגיות ונפשיות, למשל דכדוך ומתח בקבות מצב כלכלי, יחסי עבודה או זוגיות, הורות וכדומה ועד ללחצים שנובעים מבעיה פיזיולוגית או רפואית, למשל בעיות בבלוטת התריס, יותרת הכליה או סוכרת. בעיות רפואיות יכולות להשפיע באופן פיזיולוגי על הרגשות ולעתים גם התרופות הנלקחות כדי לטפל בבעיה גורמות לתופעות לואי שונות שמשליכות על הרגש, הנפש ומתחים. תוסיפו לזה פגיעה באיכות החיים עקב המחלה והרי לכם מתכון "מושלם" להיווצרות מתחים וחרדות.

החיים בצל החרדות

לחיות עם מתחים זו שגרה לא רצויה, בלשון המעטה. הלחץ עלול לפגוע באיכות החיים, בשינה, שחשובה כל כך לבריאות, להחלמה ולחוסן גופני ונפשי, גם בקרב אנשים בריאים רפואית. הלחץ והחרדות עלולים לגרום לבעיות ריכוז, תפקוד וגם אם אתם בריאים והמגמה היא רגשית, אתם עלולים למצוא עצמכם עם נזקים במצבכם הבריאותי, כמו עלייה בלחץ הדם, בעיות לב, סוכרת ועוד.

במצבים כאלו חשוב מאד לבדוק היטב את כל הגורמים שעשויים להיות אחראים לחרדות. כדי לעשות זאת נדרש אבחון מקיף ובדיקות שישללו, או יאששו, מצבים פיזיולוגיים שונים, שחלקם יצריכו מתן תרופות וטיפול ייעודי לבעיה האקוטית, ובמקביל חשוב להתחיל לטפל בגורמים שהובילו מלכתחילה לסימפטומים האלו.

אל תפסלו טיפול תרופתי

גם אם רוצים לנסות לטפל בדרך טבעית, לעתים אין מנוס מלקיחת תרופות מהרפואה הקונבנציונלית, כדי שאפשר יהיה למצוא מענה מייד לבעיה, מרגוע לנפש ומספיק חוסן כדי להיערך ולקחת את הנשימה הארוכה שנדרשת על מנת לקיים טיפול מקיף שכולל שינויים באורחות החיים ושינויים בגישה.

מתגברים בטבעיות

חשוב להבין שמדובר בהתחייבות ארוכת טווח. שיטות הריפוי הטבעי אינן "זבנג וגמרנו", אלא אורח חיים שלם שצריך ללמוד ולסגל אותו, זאת כדי שהתופעה וההתקפים לא יחזרו על עצמם. הטיפול האופטימלי הוא שילוב של צעדים לניהול חרדות ולריפוי חרדות, כשהראשון מסייע בטווח המיידי והקצר, ואילו השני מטפל בשורש הבעיה.

אז אילו גישות טבעיות יכולות לעזור ולטפל בחרדות? קיימות מספר שיטות, ביניהן:

·        פעילות גופנית: נמצא שיש קשר הדוק בין חרדה וניהול חרדה לבין פעילות גופנית. הפעילות המומלצת ביותר להפגת מתחים היא פעילות אירובית מתונה, למשל שיחה, הליכה, ריקוד, רכיבת אופנים וכדומה. הפעילות הגופנית משחררת נוירוטרנסמיטרים שמשפיעים על מצב הרוח, מרגיעים את השרירים ומונעים השתחררות של הורמוני מתח שקשורים לחרדות. כשהפעילות הגופנית היא קבועה והופכת לחלק מאורח החיים, היא מסייעת באיזון ותפקוד מערכות העצבים הסימפתטית והפארא-סימפתטית. ככלל, מומלץ לסגל אורח חיים פעיל שתורם לבריאות הנפשית, גם ללא קשר לתסמיני חרדה.

·        תרגול נשימות: מתאימים מאד לאנשים שסובלים מהתקפי חרדה שגורמים להופעתם של תסמינים פיזיים, שהם עצמם מגבירים את החרדה עוד יותר. מגוון הטכניקות לנשימה מרגיעה הוא רב מאד. הבסיסית ביתר היא נשימה דרך האף במשך מספר שניות, כשש או שבע, ונשיפה החוצה דרך הפה באיטיות ולמשך כשמונה שניות. הנשימה הקצובה הזו תסייע לגוף להשיב אליו את האיזון הנכון של פחמן דו חמצני. באופן זה הפחמן המאוזן ישמור על תפקוד תקין של קצב הלב, ויפחית את סימני החרדה במידה ניכרת.

·        טיפול בבלוטת יותרת הכליה: הורמוני הבלוטה משפיעים על תפקוד האדם במצבי לחץ. תפקוד ירוד של בלוטת יותרת הכליה, תקשה על תפקוד תקין במצבי לחץ.

·        הרפיה ודמיון מודרך: הרפיית שרירים, כשהיא נעשית באופן הנכון, תסייע לשרירים, במישור הגופני ולנפש, במישור המנטלי. כדאי ומומלץ לקבל הנחיה והדרכה לתרגילים אותם ניתן לבצע לבד, בסביבה חמימה ונעימה, במקום שקט, נקי ומסודר, עם תאורה עמומה ולבוש נוח ולא לוחץ. את התרגול מומלץ לבצע בזמן ובמקום קבוע וללא הפרעות ורעשים חיצוניים. עיקרי ההרפיה מצויים בתרגילי נשימה יציבה ובעלת קצב קבוע, שמשולבים בה גם תרגילי כיווץ ושחרור האיברים, למשל הישבן.

כדי לחזק את תחושת ההרפיה מומלץ לשלב את התרגול עם תרגילי דמיון מודרך, גם אלו, לאחר התייעצות והכוונה של גורם מוסמך שיסייע לכם לבנות תרגולים שבהמשך תוכלו ליישם לבד.  

·        טיפול קוגניטיבי: זוהי שיטת טיפול המגיעה מעולם הפסיכולוגיה ומטפלת בפן ההתנהגותי של המטופל. הנחת היסוד בשיטה זו היא שדפוסי חשיבה משפיעים על ההתנהגות, כך שדפוסי חשיבה מעוותים יביאו להפרעות רגשיות. בטיפול הקוגניטיבי עובדים המטפל והמטופל על זיהוי אותם דפוסי חשיבה לקויים ורכישת כלים שיסייעו בשינוי פנימי והתנהגותי.

·        ביו-פידבק (משוב ביולוגי): שיטת טיפול הנעזרת במערכת ממוחשבת הבודקת את מדדי הגוף, ומיועדת לאפשר למטופל שליטה טובה יותר של תגובות פיזיולוגיות ורגשיות במצבים של מתח וחרדה.

·        טיפול טבעי לפי עקרונות הרפואה הסינית :המטפל, לאחר אבחון מעמיק ובדיקות יסודיות, בונה תוכנית טיפול מקיפה למטופל. התוכנית היא אישית, מתוכננת במדויק לכל מטופל ובהתאם למצבו והסיבות שהובילו לחרדות. היא כוללת שינויים באורחות החיים, בתחום התזונה, הפעילות הגופנית ותרגלי הרפיה, וכן, דיקור ופורמולות מיטיבות מבוססות על צמחי מרפא, שמסייעות להרגעה, לשינה טובה ולחיזוק המערכת החיסונית כולה.

הרפואה המשלימה מתמקדת בבעיה העכשווית ומספקת פתרונות מועילים ומידיים, ובד בבד עוסקת בטיפול ומיגור הסיבות והגורמים לאותה הבעיה, כדי לחזק את הגוף והנפש ולמנוע חזרה שלה בעתיד.

אורון אופק הוא מומחה ברפואה סינית, בעל ניסיון טיפולי של 20 שנים בדיקור סיני, תזונה וצמחי מרפא. מחבר הספרים: "אמנות הריפוי בתזונה סינית" , "סוכרת - מניעה וטיפול בשיטה הסינית והטבעית"

עוד ב
חשבנו שיעניין אותך גם...
בית הדין הארצי לעבודה
רשת הדיור המוגן "בית בלב" תשלם להסתדרות 300 אלף שקלים
חיתוך בלייזר
הטכנולוגיה המתקדמת בעולם בשימוש תעשייתי שוטף – חיתוך בלייזר
עוד אהוד יובל לוי. לטובת התושבים
"לא הגיוני לשתק לנו את החיים"
ניהון נו בה-שגב משה_יום הסושי הבינלאומי 2019
יום הסושי הבינלאומי ב"ניהון נו בה"
פתח תקווה חזקה במיחזור
פתח תקווה חזקה במיחזור
סלון
את לא לבד
הרוג כתוצאה מפגיעת רכבת
ר"ג: שאטלים יופעלו בשבתות