אבן יהודה

עלייה של 46% ברוכבי אופנועים הרוגים ב-2017

כך עולה מנתוני "אור ירוק". עוד עולה מהנתונים כי ברמת גן חלה בין 2017 ל-2016 עלייה של 35% בנפגעים, בתל אביב ובחולון עלייה של 33% בהרצליה עלייה של 63% ובבני ברק עלייה של 46%

אתר לוקאל 07/05/2018
עלייה של 46% ברוכבי אופנועים הרוגים ב-2017
עלייה בהיפגעות רוכבי אופנוע (תמונה להמחשה צילום: אור ירוק)

שנת 2017 הייתה המדממת ביותר לרוכבי דו גלגלי ב-15 השנים האחרונות. יוסי מזרחי בן ה-19 וחברו ניראל כהן בן ה- 22 נהרגו בעת שרכבו על אופנוע בדרך למסיבת יום ההולדת של ניראל, פארס חטיב בן ה-21 נהרג כשרכב פרטי פגע באופנועו, אופק קלוגמן, אלוף אגרוף בן 19 רכב עם חברו על אופנוע שהחליק, הוא נפצע אנושות ולאחר כשבוע מת מפצעיו, אפרים גדסי, מתנדב 'איחוד הצלה' בן 33 היה בדרכו לזירת תאונה כשהתנגש במונית, גדסי נפצע ומת מפצעיו. החמישה הללו הם חלק מ – 63 הרוכבים החולקים גורל נורא ומצאו את מותם בתאונת דו גלגלי בשנת 2017.

על פי נתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס בשנת 2017 נרשמה עליה של 46% בהרוגים ברכיבה על כלי רכב דו גלגלי כאופנועים וקטנועים בהשוואה לשנת 2016. עוד עולה מן הנתונים כי בשנת 2017 נפגעו ברכיבה על אופנוע 2,289 בני אדם, מדובר בעלייה של 17% בנפגעים לעומת שנת 2016 בה נפגעו 1,943 רוכבי דו גלגלי. מבין הנפגעים בשנת 2017, 551 נפצעו קשה לעומת 400 פצועים קשה בשנת 2016.

גם בתחום העירוני ניכרת העלייה החדה והמדאיגה במספרי הנפגעים: בשנת 2017 נפגעו 1,766 רוכבי דו גלגלי בתחום הערים והיישובים, עליה של 17% בהשוואה לשנה שקדמה לה. כמחצית מרוכבי הדו גלגלי שנהרגו בשנת 2017 (31) מצאו את מותם בתחום העירוני מדובר ב-14 רוכבים יותר מאשר ההרוגים בתחום העירוני בשנת 2016.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המספרים המדממים מדברים בעד עצמם והמדינה חייבת להפסיק להפקיר את הרוכבים ולתת מענה מידי לסכנות האורבות להם בכבישים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך לשים את נושא היפגעותם של הרוכבים בראש סדר העדיפויות ולדאוג להתאמת התשתיות לכלי הרכב הדו גלגליים, באמצעות התקנת פס הגנה במעקות הבטיחות שיגן על הרוכבים במקרה של החלקה. בנוסף יש לוודא כי הרשויות משתמשות בצבע כביש שלא גורם להחלקה כאשר הכביש רטוב ולעודד רכישת אביזרי בטיחות על ידי הורדת המע"מ".

הרצליה היא העיר בה שיעור העלייה בין שנת 2017 לשנת 2016 הגבוה ביותר: 63%

בתל אביב נפגעו 572 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2017, מתוכם חמישה בני אדם נהרגו. כמות הנפגעים בשנת 2017 בעיר עלתה ב-33% בהשוואה לשנת 2016.

בירושלים נפגעו 177 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2017, מתוכם ארבעה בני אדם נהרגו. כמות הנפגעים בשנת 2017 בעיר עלתה ב-12% בהשוואה לשנת 2016.

- בחיפה נפגעו 58 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2017, מתוכם אדם אחד נהרג. כמות הנפגעים בשנת 2017 בעיר עלתה ב-5% בהשוואה לשנת 2016.

- ברמת גן נפגעו 100 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2017, מתוכם נהרגו שני בני אדם. כמות הנפגעים בשנת 2017 בעיר עלתה ב-35% בהשוואה לשנת 2016.

- בחולון נפגעו 81 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2017. כמות הנפגעים בשנת 2017 בעיר עלתה ב-33% בהשוואה לשנת 2016.

- בבני ברק נפגעו 44 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2017. כמות הנפגעים בשנת 2017 בעיר עלתה ב-46% בהשוואה לשנת 2016.

- בהרצליה נפגעו 31 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2017, מתוכם שני בני אדם נהרגו. כמות הנפגעים בשנת 2017 בעיר עלתה ב-63% בהשוואה לשנת 2016.

- בפתח תקוה נפגעו 74 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2017, מתוכם אדם אחד נהרג. כמות הנפגעים בשנת 2017 בעיר עלתה ב-17% בהשוואה לשנת 2016.

על פי המחקר הסיכון של אופנוע להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית גבוה פי 7 מאשר כלי רכב פרטי. בנוסף, ארגון הבריאות העולמי מעריך כי שיעור ההרוגים (לכל 100 מיליון מייל נסועה) גבוה פי 34 בקרב רוכבי אופנועים בהשוואה לנוסעים ברכב. רוכב הדו גלגלי אינו מוגן על ידי שלדת הרכב, חגורות בטיחות, כריות אוויר, או מערכות בטיחות מתקדמות. בנוסף מדובר על כלי רכב לא יציב, שחשוף לסיכוני דרך רבים. מעקות הבטיחות מותאמים בארץ לרכבים פרטיים ולא לרוכבי הדו גלגלי, תהליך ההכשרה לרוכבים קצר, הסימונים על הכביש מחליקים ונהגים רבים אינם שמים לב לרוכבים ואינם מתחשבים בהם.

ישנם אמצעים רבים בהם ניתן לנקוט על מנת להגן על רוכבי האופנועים ולצמצם את מספרי הנפגעים:

- תשתיות ומוקדי סיכון – שיפור תשתיות כבישים אשר יאפשרו אחיזת כביש טובה. בנוסף יש להתקין מעקות בטיחות ידידותיים לאופנועים הן בדרכים קיימות והן בדרכים חדשות.

- ביגוד ואביזרי מיגון – יש לקדם שימוש באביזרי מיגון וטכנולוגיות מתקדמות להגברת בטיחות הכלים כגון ABS וכריות אוויר ובמקביל יש לקדם מתן פטור ממיסים שונים על אביזרי המגן לרוכבי אופנועים.

לימוד והכשרה- חשוב לכלול בהכשרת הרוכבים את המיומנות של זיהוי סכנות ותגובה מהירה ונכונה. רוב ההכשרות ומבחני הנהיגה העוסקים בסכנות מתייחסים בעיקר לזיהוי הסכנה ופחות לתגובה ההולמת אליה.

-  העלאת מודעות הנהגים - יש לקדם פעילות הסברה בקרב הנהגים באשר לנהיגה בטוחה המתייחסת גם לרוכבי הדו גלגלי.

- נראות - יש לקדם הדלקת אורות בכל נסיעה ובכל מצב תאורה ויש לקדם שימוש בביגוד בהיר המשולב במחזירי אור.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המדינה חייבת להפסיק להפקיר את הרוכבים ולתת מענה מידי לסכנות האורבות להם בכבישים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך לשים את נושא היפגעותם בראש סדר העדיפויות ולדאוג להתאמת התשתיות לכלי הרכב הדו גלגליים".

עוד באבן יהודה
חשבנו שיעניין אותך גם...
דיור בר השגה לסטודנטים בראשל"צ
איש העסקים אבי יבין-קלוגר מצטרף לרפי סער
מי יכול לקבוע מה זה גובה הירך?
כתב אישום בגין רצח כפול בנתניה
"אם אני מסתכל על הרזומה של רפי, הוא הכי מתאים"
צעיר נדקר ברחובות
מפגש פיסגה
תאונה קשה בצפון
צעיר הולך רגל נדרס למוות בכניסה לישוב בַּרְטַּעָה