אבן יהודה

קסדה בראש טוב?

סקר אור ירוק: מחצית מתושבי המרכז לא חובשים קסדה ברכיבה על אופניים. רבים מהנשאלים מודים – לא חשים ביטחון ברכיבה

אתר לוקאל 31/07/2018
לא חשים בטחון ברכיבה (תמונה להמחשה צילום: אור ירוק)

בתחילת חודש יולי (6 ביולי 2018) רכב, עמיר כהן על אופניו בכביש 5. כהן, רוכב אופניים מקצועי תושב אורנית, אב לשלושה ילדים נפגע בעת הרכיבה מרכב חולף סמוך למחלף קסם. מהפגיעה נפצע עמיר באורח אנוש ופונה לבית החולים "בילינסון", שם נפטר מפצעיו. עמיר כהן הוא אחד מתשעה רוכבי אופניים שנהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2018, מדובר בעלייה של כ-30% במספר  הרוכבים ההרוגים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בכל חודש בממוצע נהרג רוכב אופניים בתאונות דרכים.

 כמחצית מהרוכבים בתל אביב והמרכז רוכבים ללא קסדה, רוב תושבי השרון, המרכז וירושלים היו עוברים לאופניים ככלי רכב מרכזי אם רק היו להם שבילי אופניים המקנים תחושת ביטחון ברכיבה, כך עולה מסקר חדש שביצעה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות". הסקר נועד לבחון את השימושים העיקריים באופניים, את החסמים לשימוש יומיומי בהם, ומה כדאי למדינה לעשות כדי לעודד רבים להשתמש בכלי התחבורה המסייע לשמור על הבריאות והכושר וכן מפחית זיהום אוויר ומסייע בהורדת מכוניות רבות מהכביש.

כמחצית מהרוכבים בתל אביב והמרכז רוכבים ללא קסדה, למעלה מ-80% מהנשאלים בכלל האזורים מאמינים כי יש לחייב חבישת קסדה בחוק לכל הרוכבים:

43% מהנשאלים מחיפה והצפון נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 83% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.

- 17% מהנשאלים מאזור השרון נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 90% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.

- 48% מהנשאלים מתל אביב והמרכז נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 85% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.

- 29% מהנשאלים מאזור ירושלים נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 82% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.

-  37% מהנשאלים מבאר שבע והדרום נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 84% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.

 ספורט, פנאי ותחבורה –  מהם השימושים עבור הרוכבים:

 בכל האזורים מעידים רוב הרוכבים כי הם משתמשים באופניים לצרכי בילוי ופנאי, למקום השני הגיעה הפעילות הספורטיבית, באזור השרון ובירושלים ציינו רוכבים רבים כי האופנים משמשים אותם גם לצרכי הגעה ממקום למקום.

הרכב נוח יותר, מרחק הנסיעה גדול מדי, אין מספיק שבילי רכיבה מתאימים – למה לא משתמשים באופניים:

- בחיפה והצפון 34% לא משתמשים באופניים לנסיעות לעבודה או ללימודים כיוון שהנסיעה ברכב נוחה יותר, 31% השיבו שהסיבה היא כי מרחק הנסיעה גדול מדי, 22% ציינו כי הסיבה היא העדר תשתיות ושבילי אופניים מתאימים.

- באזור השרון העידו 43% מהרוכבים כי אינם משתמשים באופניים לנסיעות לעבודה או ללימודים כיוון שהנסיעה ברכב נוחה יותר, 38% השיבו שהסיבה היא כי מרחק הנסיעה גדול מדי 26% ציינו כי הסיבה היא העדר תשתיות ושבילי אופניים מתאימים.

-  בתל אביב והמרכז העידו 32% מהרוכבים כי אינם משתמשים באופניים לנסיעות לעבודה או ללימודים כיוון שהנסיעה ברכב נוחה יותר, 31% השיבו שהסיבה היא כי מרחק הנסיעה גדול מדי 20% ציינו כי הסיבה היא העדר תשתיות ושבילי אופניים מתאימים.

- באזור ירושלים העידו 34% מהרוכבים כי אינם משתמשים באופניים לנסיעות לעבודה או ללימודים כיוון שאינם יודעים לרכב או שאין להם אופניים, 32% השיבו שהסיבה היא כי מרחק הנסיעה גדול מדי, 24% ציינו כי הסיבה היא העדר תשתיות ושבילי אופניים מתאימים.

- בבאר שבע והדרום העידו 32% מהרוכבים כי אינם משתמשים באופניים לנסיעות לעבודה או ללימודים כי מרחק הנסיעה גדול מדי, 30% השיבו שהסיבה היא כיוון שהנסיעה ברכב נוחה יותר, 24% ציינו כי אינם יודעים לרכב / אין להם אופניים.

 תחושת ביטחון ותשתיות טובות יותר לרכיבה יגרמו לרוב תושבי השרון, תל אביב וירושלים לעבור לאופניים ככלי תחבורה עיקרי:

- בחיפה והצפון קבעו הרוב כי קרבה לעבודה או ללימודים תגרום להם לעבור לאופניים ככלי תחבורה עיקרי, במקום השני ציינו הנשאלים כי אם יחושו ביטחון ברכיבה או שתהיה תשתית מתאימה לרוכבים הם יוותרו על נסיעה במכונית ויעברו לאופניים.

- באזור השרון קבעו הרוב כי אם יחושו ביטחון ברכיבה או שתהיה תשתית מתאימה לרוכבים הם יוותרו על נסיעה במכונית ויעברו לאופניים. במקום השני ציינו הנשאלים כי אם יינתן במקום העבודה או הלימודים תמריץ כלכלי לרכיבה הם יעדיפו את האופניים.

- בתל אביב והמרכז קבעו הרוב כי אם יחושו ביטחון ברכיבה או שתהיה תשתית מתאימה לרוכבים הם יוותרו על נסיעה במכונית ויעברו לאופניים. במקום השני ציינו הנשאלים כי קרבה לעבודה או ללימודים תגרום להם לעבור לאופניים ככלי תחבורה עיקרי.

- באזור ירושלים קבעו הרוב כי אם יחושו ביטחון ברכיבה או שתהיה תשתית מתאימה לרוכבים הם יוותרו על נסיעה במכונית ויעברו לאופניים. במקום השני ציינו הנשאלים כי קרבה לעבודה או ללימודים תגרום להם לעבור לאופניים ככלי תחבורה עיקרי.

- בבאר שבע והדרום קבעו הרוב כי קרבה לעבודה או ללימודים תגרום להם לעבור לאופניים ככלי תחבורה עיקרי, במקום השני ציינו הנשאלים כי אם יחושו ביטחון ברכיבה או שתהיה תשתית מתאימה לרוכבים הם יוותרו על נסיעה במכונית ויעברו לאופניים.

 הרוב  הגדול מסכימים - "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה על אופניים באירופה":

- בחיפה והצפון מסכימים 77% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה באירופה" – מדובר בעליה בהשוואה לסקר של שנה קודמת.

- באזור השרון מסכימים 86% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה באירופה" – מדובר בעלייה בהשוואה לסקר של שנה קודמת.

- בתל אביב והמרכז מסכימים 77% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה באירופה" – מדובר בעליה בהשוואה לסקר של שנה קודמת.

- באזור ירושלים מסכימים 62% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה באירופה".

- בבאר שבע והדרום מסכימים 74% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה באירופה" – מדובר בעליה בהשוואה לסקר של שנה קודמת.      

בכל שנה בישראל נהרגים בממוצע 13 רוכבי אופניים בתאונות דרכים ומעל 300 נפגעים. קהילת 'שים לב לרוכב', ועמותת 'אור ירוק' פועלות לצמצום מספר הנפגעים הגבוה באמצעות הגברת המודעות לנושא בקרב רוכבים ונהגים, ועל ידי קריאה לרשויות לטפל במפגעי הדרך ולסלול שבילי רכיבה.

שיתוף הפעולה בין עמותת 'אור ירוק' וקהילת 'שים לב לרוכב' נרקם תודות לקרן השקעות האימפקט 2B Community ומשפחת חשין, אשר בטיחות רוכבי אופניים הוא נושא היקר לליבה. במסגרת מגוון הפעילויות, נערכות גם הדרכות בבתי ספר, בהן מתנדבי 'אור ירוק' משוחחים עם בני הנוער על החשיבות בציוד מגן – קסדה, מגנים, בגדים זוהרים, רכיבה ע"פ החוק ובמקומות הבטוחים וכמובן על הסכנות שברכיבה על אופניים חשמליים.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הסקר מוכיח כי אם היו יותר שבילי אופניים ותשתית מתאימה, הרוכבים היו חשים יותר בטחון והיו מעדיפים את האופניים על כלי הרכב. אם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים  יתחשבו ברוכבי האופניים וידאגו לבטיחותם, יותר בני אדם יבחרו להשתמש בהם. האופניים הם כלי רכב, זול, מומלץ לבריאות, מסייע בהפחתת פקקים ובעיות חניה ויכול לצמצם את כמות כלי הרכב על הכביש. משרד התחבורה, בסיוע הרשויות המקומיות, חייב לדאוג לסלילת שבילי רכיבה בטוחים ורציפים שבעזרתם ניתן יהיה להפריד בין הרוכבים לכלי הרכב, להבטיח כי הרוכבים יחושו מוגנים ולצמצם את מספר הרוכבים הנפגעים בתאונות".

עוד באבן יהודה
חשבנו שיעניין אותך גם...
12,000 ביצים הושמדו על ידי הווטרינר העירוני באילת
12,000 ביצים הושמדו על ידי הווטרינר העירוני באילת
פרויקט בת מצווה מיוחד בקיבוץ כפר מנחם
אלה בקהילה
עד גיל 21 תגיע לירח
עד גיל 21 תגיע לירח
מכתב נאצה הונח בפתח ביתו של עידן למדן
סבא וסבתא דיגיטליים
תלמידים בעת הביקור בפלורידה
לגעת בחלל
שלב השאלה הזהה
רוכב אופניים חשמליים נפצע אנוש בתאונה בכביש 471
רוכב אופניים חשמליים נהרג בתאונה בכביש 471