באר שבע

שכונת פארק הנחל

האם לשכונת פארק הנחל בבאר שבע צפוי גורל אחר מזה של השכונות החדשות כמו ראש העין?

כתב לוקאל 23/01/2019
באדיבות ALLIN


בימים אלה מוקמת שכונת פארק נחל באר שבע. מדובר בפרוייקט בינוי המשתרע על שטח של 1,150 דונם, בהם ייבנו בשלב ראשון 4,004 יחידות דיור, מסחר, תעסוקה, חדרי מלון לתיירות ומבני ציבור (ובסה"כ 5,000 יחידות דיור). עד כה השקיעה המדינה 0.8 מיליארד שקלים בהקמת התנועה. בימים אלה עולה על הקרקע הפרויקט הראשון בשכונת פארק נחל באר שבע. יזמי באר שבע טאצ' שימנה 800 יחידות דיור מביעים קורת רוח מהעובדה ש לראשונה בישראל וכלקח מטעויות שנעשו בשכונות החדשות בארץ, בשכונת פארק הנחל יקדמו התשתיות לאיכלוס. לדבריהם, על פי הסכם הגג 70%  מהשכונה תימסר על-ידי כלל היזמים בעת ובעונה אחת וזאת כאשר בשכונה יפעלו התשתיות השונות ומבני הציבור כבר עם האיכלוס. הדבר מקל עלינו ועל הרוכשים.


ביקשנו לברר עם יועצי התנועה שאמונים על נושא התחבורה והנגישות בפרויקט האם נלקחו בחשבון הפקקים והאם נלמדו לקחי השכונות המדוברות והאם הם יכולים להבטיח שגם תושבי שכונת פארק הנחל לא יסבלו מאותן תובעות מהן סובלים תושבי ראש העין וצפון השרון למשל.

מה עמד בבסיס התכנון התנועתי והתחברותי בפרוייקט ואיך נמנעים מסיוט תחבורתי של פקקים בשכונות חדשות כמו ראש העין

לדברי יועץ התנועה יניב אייזקס מחברת רעמ הנדסת כבישים ותנועה המלווה את הפרויקט, ראשית יש לציין כי קיימים מספר נתונים טבעיים של השכונה שאמורים לתת מענה לשאלה:

מדובר בשכונה חדשה שמוקמת מחוץ למרכז העיר באר שבע שהכניסה אליה נפרדת מזו של העיר עצמה ותתפקד למעשה כמו עיר קטנה ועצמאית שתהווה גם מוקד משיכה לישובים מסביב.

למזלנו השכונה יושבת בצמוד למחלף שרה ולכביש 40 ממזרח. כביש 25 (שדרות יגאל אלון) נמצא בדופן הדרומית ומתפקד כדרך עירונית שמהירות הנסיעה המותרת בה היא 70 קמ"ש.

בעתיד, מתוכנן הפרויקט להתחבר מדרום לדרך מס' 30 - כביש הטבעת המתוכנן לבאר שבע.

מיקום השכונה צמוד למחלף שרה, גישה מהירה לכביש 40, קישור לבאר שבע, לרכבת, מול אזור תעסוקה, כביש הטבעת של באר שבע.

 

בנוסף העובדה שהיא תתפקד כעיר קטנה מבטיחים שלא תהיה עיר שינה כי המיקום אופטימלי מבחינת רכב. "בראש ובראשונה כמובן, כדי להימנע מסיוט תחבורתי של פקקים כמו בראש העין, צריך לעבור לבאר שבע. אבל ברצינות", אומר יועץ התנועה יניב אייזקס מחברת רעמ הנדסת כבישים ותנועה המלווה את הפרויקט, "אני לא אמנה פה את הבעיות הכלל ארציות הנובעות מחוסר האיזון בין הצורך בציפוף לעיכובים בהקמת תשתיות כבישים, תחבורה ציבורית לא מספקת והרגלי הנסיעה של התושבים. מה שכן ניתן להגיד על שכונת הפארק שמבדל אותה משכונות פקוקות אחרות הוא מיקומה הכמעט אופטימלי במרחב התחבורתי העירוני והבין עירוני.

 

 

מה עם חניה?

דבר ראשון התשתיות אזוריות כבר מוכנות להבדיל משכונות רבות אחרות בארץ שאוכלסו טרם התשתיות האזוריות והחיבורים לכבישים ראשיים בוצעו, דבר שיצר עגמת נפש רבה לתושבים.

כאן אצלנו בשטח הפארק (ללא קשר לשכונה), מתוכננות חניות רבות לאורחים. מרבית השימושים בפארק אינם פעילים במידה רבה בימי חול אלא רק בשבתות ובחגים. השכונה תוכננה בהתאם לתקן חניה גבוה. כמו כן, בכל רחובות השכונה ישנן חניות אורחים משני צידי הרחוב.

 

איך נמנעים מפקקים

במסגרת תכנון השכונה, הוכנה בדיקת השלכה תחבורתית על-ידי משרדנו אומר אייזקס. מטרתה היתה בחינת השפעת נפחי התנועה הנוצרים והנמשכים אל הפרויקט על מערך הדרכים והצמתים בסביבתו, בדיקת רמות שירות ומדדי קיבולת בצמתים לאחר הקמת הפרויקט והמלצה לשיפור מתקני דרך לצורך התמודדות עם דרישות התנועה בעתיד.

מסקנות הבדיקה התחבורתית קבעו שיש לשדרג את דרך מס' 25 (שדרות יגאל אלון) לדרך דו-מסלולית תלת-נתיבית בקטע שבין מחלף שרה לבין צומת יצחק מצליח, דבר שמבוצע בימים אלו!

התכנון כולל:

הוספת רמזורים ושיפורים גאומטריים בצמתים,

סימון נתיב לתחבורה ציבורית. הניסיון בארץ מוכיח, כי הוספת תשתיות העדפה לתחבורה ציבורית מעלה את רמת השימוש בתחבורה ציבורית במקטעים בהם נעשה שינוי.

בנוסף, תכנית תנועה הוכנה על-ידי משרדנו, במהלכה נבדקו החיבורים מהשכונה לדרך מספר 25. הבדיקה העלתה, כי יש לתכנן 2 כניסות/יציאות לשכונה מדרך מס' 25 בתצורת צומת מלא (עם פניות לכל הכיוונים) ועוד צומת עם פניות ימינה-ימינה בלבד. בשלב התכנון המפורט, ובהתאם לבקשת העירייה, תוכננו כל 3 הכניסות/יציאות כצמתים מלאים (עם פניות לכל הכיוונים).

 

הכביש אמור להשתדרג לשלושה נתיבים לכיוון לאחר שנוכחנו בצורך הזה בבדיקת השלכות תחבורתיות שביצענו, ובנוסף מתוכננים (על פי הצורך שבחנו) 3 צמתים מלאים המחברים את השכונה לכביש. כמו כן, אנו נמצאים 5 דקות נסיעה לתחנת רכבת מרכז, כמאמר ראש העיר לשעבר טרנר.

 

 

ומה לגבי הכבישים בתוך השכונה?

התכנית מורכבת מכמה טיפוסי בינוי: בניה רוויה גבוהה ונמוכה, וכן צמודי קרקע. השכונה מאופיינת על-ידי שתי שדרות מרכזיות, המצטלבות בכיכר עירונית, שסביבה מבני ציבור, חזיתות מסחריות ופעילות עירונית מגוונת. התכנית כוללת פארק לינארי אלכסוני להולכי רגל ולרוכבי אופניים החוצה את השכונה.  

הכבישים בשכונה תוכננו בדגש על נושא בטיחות הולכי הרגל הן בכבישים הראשיים והן בכבישים המשניים.

בתכנון השכונה ניתן לראות כי השדרה המרכזית תוכננה כך שבמרכזה יש שדרה רחבה להולכי רגל בצמוד לשביל אופניים המופרדים מהמיסעה באמצעות גינון משני הצדדים. תכנון השדרה המרכזית מציב את הולך הרגל במרכז, מייצר הפרדה מכלי הרכב, ובכך מעלה את רמת הבטיחות של הולך הרגל. בנוסף, בשדרה המרכזית תוכננה המדרכה כך שמעליה יש קולונדה שיוצרת אזור מוגן להולכי הרגל ומספקת צל ומכסה מפני השמש. הפארק הלינארי החוצה את השכונה גם הוא אזור המיועד להולכי רגל ולרוכבי אופניים, אזור מגונן ומוצל להליכה ורכיבה לאורך כל השכונה.

 

 

בתוך השכונה - איך מתכננים שכונה לילדים עם מקסימום ביטחון

בין הרחובות הראשיים בשכונה מתוכננים אזורי מיתון תנועה. אזורים אלו מביאים לידי ביטוי יועץ התנועה יניב אייזקס מחברת רעמ הנדסת כבישים ותנועה המלווה את הפרויקט תפישה של העמדת הבטיחות, איכות החיים והתחשבות ברצון התושבים והקהילה בראש סולם העדיפויות בתכנון התשתית התחבורתית והסביבה העירונית, לפני השיקולים המסורתיים של הקיבולת, רמת השירות ונוחיותו של הרכב הפרטי.

סימנו איזורי מיתון תנועה רבים בשכונה במהירות נסיעה של 30 קמ"ש שהם בעלי אלמנטים כמו היצרויות בכביש, באמפרים, הגבהות בכביש אל מול המדרכה שמאלצים תנועת רכב איטית.

 

 

היתרון בשכונה שהיא מאפשרת תנועת דרך לכלי רכב שונים ולהולכי רגל להגיע בצורה נוחה ובטוחה לכל מתחם בשכונה ומחוץ לה. הפארק הליניארי האלכסוני מאפשר הגעה מהירה יותר שלתנועת אופניים והולכי רגל בכל רחבי הפרויקט. מדובר בשטח גדול של כ- 100 דונמים דבר שיסייע לתנועת ילדים בשכונה.

 

והחיבור לעיר?

באר-שבע הינה עיר עם תוואי מישורי המאפשר ביצוע רשת שבילים המיועדת לתנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים. ולא לשכוח מערך שבילי אופניים ושבילי הולכי רגל נח ומישורי שמחבר את הפארק לעיר דרך השכונה.

 מדרום לשכונה נמצא מגה אזור תעשייה-עמק שרה שממנו יצא בעתיד חיבור דרומי לדרך מס' 30- כביש הטבעת המתוכנן לבאר שבע, ומצפון כמובן פארק נחל באר שבע. נוצר כאן תמהיל שמאגד גם מרכזיות מבחינה תחבורתית ודרכי גישה נוחות לעיר, מחוץ לעיר ואל אזורי תעסוקה ומבני ציבור. לדברי אייזקס, הגישה של צוות התכנון בראשות אדריכלית טלי יער היה להוסיף לשכונה איכויות פריפריאליות עם מבט על צמידות לפארק, דרכים ממותנות תנועה בתוך השכונה,

 

תרשים סביבה של הפרויקט


 

 


 

עוד בבאר שבע
חשבנו שיעניין אותך גם...
שיהיה לכם יום כתום
הרב דר מיכאל לייטמן
משרד ההסברה, כך תשקיעו נכון את שני מיליון הדולר במאבק האנטישמיות
להבקיע בצרורות
גניבת רכב או סכסוך אזרחי?
9 באפריל פעמיים כי טוב
ספורט זה קודם כל עבודה קשה
"ספורט זה קודם כל עבודה קשה"
ליל המדענים
שביתה כללית של כל עובדי מערך מקצועות הבריאות
ביום ראשון הקרוב(10.3.19):שביתה של כלל עובדי מקצועות הבריאות בכל בתי החולים