הוד השרון

משחק החיים

פיילוט ייחודי בנוף החינוכי בשם "המשחק" הסתיים בהצלחה בבית הספר הירוק בהוד השרון וכעת יכנס לתוכנית הלימודים גם בשנה הבאה. את "המשחק" יצרו שתי תושבות הוד השרון, פריידי מרגלית ומאיה ורדימון

בילי בסרגליק 25/07/2019
 צוות המורות בבית הספר הירוק שהיו שותפות לפיילוט וליישום ופיתוח המשחק בפועל (באמצע מיטל זעפרני)
צילום: פרטי

מיטל זעפרני, מחנכת בבית הספר "הירוק" בהוד השרון, העבירה במשך שנת הלימודים האחרונה פיילוט בבית הספר בשם "המשחק", תכנית מקורית ושונה בנוף החינוכי. אחרי שהפיילוט בבית הספר הירוק הסתיים בהצלחה משרד החינוך מאפשר כעת לעוד עשרה בתי ספר באזור השרון להצטרף לתוכנית. את "המשחק" יצרו פריידי מרגלית, הוגה ומייסדת שיטת "המטאיזם" וראשת מרחב מודעות, עם מאיה ורדימון, מנהיגה במרחב המודעות. שתיהן, תושבות הוד השרון, הגיעו עם הרעיון למשרד החינוך, למחלקת הפיתוח, ומשם לבית הספר הירוק, פיתחו זאת בפועל יחד עם המנהלת רעות פישר, הצוות שכלל את שירן אלון ונטע רובינשטיין ואנשי משרד החינוך. המנהלת, בתום הפיילוט, החליטה להכניס זאת לתוכנית הלימודים בשנה הקרובה.

 "תפיסת המטאיזם דוגלת במצב שבו כל אדם, באמצעות התודעה שלו, מייצר את החיים להם הוא ראוי", מסבירה הוגת "המשחק" פריידי מרגלית. "החלום שלנו היה להנגיש את הכלים הללו לילדים, לעזור להם כבר בגיל צעיר לעשות את מה שאנו כבוגרים עושים, שזה לייצר לנו מציאות טובה. המשחק, מאפשר לילדים להתבונן על החיים כמשחק ועליהם כשחקנים ראשיים המנהלים את חייהם ואת תפקידם בצורה המיטבית".

בפגישת הפיתוח הראשונה ישבו כל המורות שנבחרו להוביל את פיתוח הפרויקט, יחד עם יזמיות 'מרחב מודעות'. מתוך מאות יוזמות שהשתתפו בתהליך נבחר "המשחק", לקבל את התמיכה והליווי של מחלקת הפיתוח במטרה לתרגם לעולם הילדים את התפישה הנלמדת במרחב מודעות על ידי רבבות של מבוגרים, המעידים על שינויים מכוננים בעקבות שימוש בכלים של השיטה.

"כמורים אנחנו תמיד מחפשים דרך שבה נוכל להעצים את התלמידים שלנו", אומרת זעפרני, "לסייע להם לחקור ולגלות את הכוחות והעוצמות שלהם. לא פעם תהיתי כיצד אני, כמורה, וכיצד אנחנו כמערכת, יכולים להנגיש את הכוחות שבתוכם, ללמד אותם שהם מסוגלים ליצור לעצמם מציאות מיטבית בחייהם. רבות חקרתי כיצד אוכל לסייע להם להתמודד עם הקשיים והאתגרים שהם פוגשים בחייהם ולעזור להם להבין שכל הפתרונות בידיהם, אם רק יבינו את העוצמות הטמונות בהם".

"המשחק", מציע להתייחס לחיינו כאל משחק רב זירות ושחקנים. כמו בכל משחק, ברגע שמכירים את סט החוקים והכלים העומדים לרשות השחקנים אפשר להתחיל להתקדם במשחק, או במקרה הזה, לנהל בצורה מיטבית את כל זירות החיים.

 "בכל שיעור הילדים למדו להפעיל כוח אקטיבי אחר מתוך עצמם", מסבירה זעפרני.  "בכל שיעור למדנו כוח חדש:  כוח הביטחון, כוח היצירה, כוח הרגש, כוח הדמיון וכן הלאה. התלמידים למדו כיצד ומתי לשלוף ולהשתמש בכל אחד מהם, מה שישר העלה ברמה גורפת את הביטחון העצמי והקיומי שלהם. באמצעות הכוחות, הם למדו לפתור סיטואציות שונות מתוך עולמם, וכפי שלמדו, להמשיך את ה"משחק" הרבה מעבר לשעות הלימודים והשהות בבית הספר".

עוד בהוד השרון
חשבנו שיעניין אותך גם...
גלגל הזהב בהרצליה
"גלגל הזהב" בהרצליה
סער , הבוקר בישיבה
רפי סער , ראש עיריית כפר סבא:"השיבו את תכנית המתאר לדיון חוזר בוועדה המקומית"
החלום ושיברו
הרב דר מיכאל לייטמן
בלי חינוך לאחדות חברתית, אנחנו עדיין חיים במעברות
פרויקט המגורים הראשון שנבנה במקום מחנה צריפין יוצא לדרך
רגע לפני החופש: קוצרו שעות הלימודים בגני הולא לגילאי טרום טרום חובה בחוהמ סוכות
רגע לפני החופש: קוצרו שעות הלימודים בגני היול"א לגילאי טרום טרום חובה בחוה"מ סוכות
מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית
"משפחה יוצרת"
עינבל וילקר
מחשבות של מלחמה ושלום