כפר סבא

תוכנית הנת"צים בכפ"ס יצאה לדרך

תושבים שמתנגדים להפיכתו של רחוב ויצמן לאתר בנייה מתכוונים להפגין מול בית העירייה במהלך הישיבה

זאב שרגא 07/06/2018
עובדים על הנת"צים בכפר סבא (צילום: אלן שיבר)

בשנה האחרונה דובר רבות על תוכנית הנת"צים הארצית של משרד התחבורה, אליה הצטרפו ערים רבות בארץ כמו גם עיריית כפר סבא, במטרה להקים רשת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) שיחברו בין הערים הגדולות ויהוו פתרון למצוקת התחבורה ההולכת וגדלה. בשנה האחרונה עלה הנושא במספר ישיבות מועצה ואילו העירייה הבטיחה לקיים שיתוף ציבור נרחב בנושא, אולם בשטח העבודות החלו כבר ביום ראשון השבוע. עבודות אלה, אותן מגדירה העירייה "רק" כעבודות פיתוח מקדימות לפרויקט החלו בצדה המזרחי של העיר, סמוך למרכז G, שם עמלים דחפורי ענק כאמור, על תחילתן של העבודות.

 נציין כי רק לפני כחודש סערו הרוחות בעיר נוכח "שטח התארגנות" שנבנה בסמוך לאתר העבודות, עליו נתלה שלט המודיע כי מדובר בשטח התארגנות לטובת פרויקט הנת"צים. בעירייה הכחישו מכל וכל את הנושא ועל השלט הדביקו מדבקה לבנה, המסתירה את שם הפרויקט. אז איך קרה שעבודות בניה שימשכו כשלוש שנים על פי הצפי, החלו מבלי להודיע לתושבים או לסוחרים, הנפגעים העיקריים מהפרויקט?

 נתיב תחבורה ציבורי ושבילי אופניים ברחובות הראשיים

על פי התוכנית, נתיבי התחבורה הציבורית יוקמו בצירים הראשיים בעיר, ויצמן וטשרניחובסקי והעבודות צפויות להתבצע במקטעים במהלך שלוש השנים הקרובות. על פי לוח הזמנים שפורסם באתר העירייה, בין השנים 2021-2019 יבוצעו המקטעים בין צומת ויצמן מזרח ועד לרחוב העמק, מרחוב העמק ועד רחוב הארבל, מרחוב ארבל ועד טשרניחובסקי. במקביל יתבעו עבודות בטשרניחובסקי צפון מאמצע שנת 2019 ועד אמצע שנת 2020 ואילו העבודות במקטע טשרניחובסקי דרום יחלו באמצע שנת 2019 ועד סוף שנת 2021. 

 בהתאם לטיוטת התכנית בעירייה, במקטעים אלה יוקמו כאמור נתיבי תחבורה ציבורית, כמו גם שבילי אופניים, כל זאת תוך שיפוץ חזות הרחובות הראשיים בעיר ובתמיכת משרד התחבורה. נציין כי מיד עם פרסומה של הטיוטה התרענו כי קיימת סכנה בהקמת נתיבי תחבורה ציבוריים במרכז הכביש, בדומה לעיר פתח תקווה, שם נסגרו הנתיבים בהמשך לתאונות דרכים שגבו את חייהם של עשרות הולכי רגל, אולם על פי הטיוטה שעדיין מפורסמת באתר העירייה, נראה כי הדברים נותרו בעינם.  

המועמד לראשות העירייה עו"ד יובל לוי פתח עצומה בנושא והזמין את התושבים המתנגדים לתוכנית להפגנה שהתקיימה אתמול (לאחר סכתיבת שורות) במקביל לישיבת המועצה: "התוכנית רעה, את זה כבר כולם מבינים. העירייה הופכת את העורק הראשי בעיר לאתר בנייה לחינם. זה המשך ישיר של התנהלותה של העירייה בכל הנוגע לרווחת ולטובת התושבים בכפר סבא", אמר עו"ד לוי, "יש חלופה, אפשר להפוך את רחוב ויצמן לפנינה, לשדרה להתגאות בה. בסך הכל צריך לפתוח את הראש ולחשוב על טובת התושבים, בעלי העסקים והתנועה בעיר. עוד לא מאוחר לצאת נגד תכנית הגרנדיוזית שלא תיתן פתרון אמיתי לבעיות התנועה בעיר. קורא לתושבים, לסוחרים ולבעלי המשרדים להצטרף אלינו לעצור את החלמאות".

 המועמד לראשות העירייה, חבר המועצה עילאי הרסגור-הנדין, שנחשב אופוזיציה מובהקת, תומך בתוכנית, אולם מתנגד לדרך ביצועה: "כפר סבא נמצאת במשבר תחבורתי, והפתרון היחיד הוא תחבורה ציבורית טובה. כמי שדרש וקיבל הבטחה מהנהלת העירייה כבר לפני שנתיים לשיתוף ציבור בתוכנית התחבורה, שעד היום לא בוצע, ברור לי מאיפה נובע הכעס. אני מאוד לא מרוצה מהדרך שבה הדברים נעשו. אך אסור לאבד את ההזדמנות לתחבורה ציבורית משודרגת ולשיקום רחוב ויצמן. ביטול התוכנית הוא זה שיביא לפקק הגדול - לא ביצועה. בזמן שנותר עד תחילת העבודות המרכזיות צריך לשתף את הציבור ולשפר את התוכנית ככל שניתן במטרה לאפשר לאוטובוסים מהירים לנוע ביעילות ובתדירות גבוהה. כמי שמתכוון להוביל את כפר סבא אני אומר באופן ברור שלמרות כל הבעיות התנגדות ל'מהיר בעיר' היא חוסר אחריות."

 המועמד לראשות העירייה רפי סער התייחס אף הוא לסוגיה: "פרויקט הוספת הנת"צ ברחוב ויצמן הינו מהלך שערורייתי מצד עיריית כפר סבא. ראשיתו בהונאה גדולה ואחריתו במסמר האחרון בארון הקבורה של הרחוב.  כך לא מתנהלים. הוצאת תכנית ללא שיתוף ציבור, ללא עדכון בסיסי בלוחות הזמנים, היקף העבודה והתמודדות עם ההשלכות על הסוחרים ברחוב שפשוט יגיעו לפשיטת רגל.  התוכנית תמנע את הגשמת חזוני לרחוב ויצמן והפיכתו ל street mall המוביל של ישראל.  אין לעיריית כפר סבא את הלגיטימיות והמנדט הציבורי להתקדם בתוכנית. עלינו לפעול בכל הכוח על מנת לעצור את העבודות ואת הפרויקט כולו. אני דורש כי עיריית כפר סבא תיתן לי כראש העיר הבא להכריע בסוגיה לאחר שיתוף הציבור ולאחר הצגת תוכניתי לשיקום מרכז העיר."

  גם במועצה לפיתוח מקיים מתנגדים

"העיריה ביקשה לאחרונה לקיים תהליך שיתוף ציבור עם צוות מטעם משמר האילנות והמועצה לפיתוח מקיים שהינם גופים הפועלים בהתנדבות בעיר למטרת שיפור איכות החיים העירונית", אומר פינחס כהנא, יו"ר המועצה לפיתוח מקיים, "הרכבתי לצורך כך פורום של אנשי מקצוע מנוסים מתחומי הכלכלה, אדריכלות הנוף, תכנון ערים, אגרונומים תושבי העיר המעורבים בגופים הללו. ערב הפגישה עם העירייה התקבלה מהעירייה מצגת להתייחסות ובדיון שנערך עם אנשי המקצוע  מאגף ההנדסה, גנים ונוף, קיימות, שיתוף ציבור, דוברות, חברת נת"א – אדריכליות הנוף, ניהול הפרויקט נת"א, הציג הפורום את התייחסותו שלהלן: פרויקט חשוב כזה חייב להתייחס ל-2 נקודות עיקריות: חיזוק העירוניות של מרכז העיר ושמירה על העצים, כי הם הגורם הראשי וארוך הטווח. זוהי הזדמנות לתת לשני הנושאים הללו את תשומת הלב הראויה להם. המערכת ההנדסית הינה מרכיב אחד מכלל המרכיבים שנדונו.

"התוכנית אשר הוצגה הינה כללית מדי, אין בה פירוט מספק הכולל הדמיות של הרחובות עצמם, כניסות לבתים, כניסות לשטחי מסחר בדופן המדרכות, צמתים, מפגשים עם אופניים ומעברי חציה, תחנות האוטובוסים ומיקומן והנגישות למדרכה. מהסתכלות כוללנית על התוכנית, נראה שרצועת הכביש שתתקבל רחבה מדי וסואנת עם שני נת"צים. זה יוצר מדרכות צרות ולא נותן דגש על השוליים שבהם: מפגשים של עגלות עם תינוקות, תנועת הולכי רגל. במקומות מסוימים נראה שממש לא נשארת מדרכה המאפשרת תנועה נוחה להולך הרגל, ספסלי ישיבה וכדומה.

"אנחנו מתנגדים למיקום נת"צים במרכז זכות הדרך, זה מסוכן ומחייב המתנה באמצע הכביש. רק מי שנוסע באוטובוסים יודע עד כמה לא נעים לחכות על אי תנועה באמצע זכות הדרך. זה גם מסוכן מאד להגיע לתחנות שבאמצע".

 "ברחוב ויצמן מספיק נת"צ אחד ממזרח למערב ולא באמצע הרחוב. (משעה 10 אין פקקים ברחוב וייצמן), אפשר לשקול  חניית רכבים בצד הצפוני של הכביש. כמו ברחוב אבן גבירול בתל אביב, עם אפשרות רק לפריקה וטעינת סחורות. אולי מספיק התניות של שעות בנתיבים מסוימים, מבלי לפגוע בהולכי הרגל ובמרכז העיר? הרחוב הסואן של כלי רכב שלא מעודד הלכתיות יכול להרוס את העירוניות", אומר כהנא, "אנו מבקשים שינצלו את ההזדמנות לפיתוח בנתיב גם לשדרוג התשתיות - שילוב תשתיות, הטמנת תשתיות חשמל בקרקע ולראות זאת בהדמיות בחתך הרחוב העילי והתחתי".

 "בישיבה, הובהר לנו מיד שמספר נושאים משמעותיים שהצגנו לא מתקבלים על הסף: בחינת נתיב תחבורה ציבורית אחד, לא יבחנו הטמנת תשתית חשמל בגלל עלות. לנושא מניעת גידור לאורך המסלול נאמר שפועלים על פי הנחיות המשטרה. סוכם שנקבל חמרים נוספים אולם בפועל לא קבלנו חומרים חדשים במהות ואין לנו  פירוט בנוגע הצללה ונגישות. אנו מתנגדים לגידור הציר ולא קבלנו דו"ח המשטרה בנושא. למדנו שלמעשה בחוזה נסגרו כבר נושאים רבים לגבי ההשתתפות של משרד התחבורה, מרכיבי הפרויקט ולמעשה התכנון כמעט סגור".

  מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית מהפכנית לשיפור ושדרוג מערך התחבורה הציבורית בעיר בהובלת ראש העיר צביקה צרפתי. התוכנית, אשר אושרה במועצת העיר, עתידה לשפר את חזות רחוב ויצמן, לשחרר את עומסי התנועה ולקצר את זמני הנסיעה. התוכנית נמצאת כעת בשלבי תכנון סופיים, כאשר כל המסמכים הקשורים אליה נמצאים באתר האינטרנט העירוני. שיתוף ציבור הן לקבוצות יעודיות והן לכל התושבים יתבצע ומתבצע לכל אורך הדרך. חשוב להדגיש כי העבודות המתקיימות כעת בשטח ע"י תאגיד המים מטרתן החלפת תשתיות הביוב והמים ברחוב, ולא כפי שנטען. צר לנו שיש מי שעוסק בזריית חול בעיניי התושבים גם בנושאים אלה, שכה חשובים לעתידה של העיר".

 

   zeevshraga1978@gmail.com

 

עוד בכפר סבא
חינוך וקהילה בכפר סבא
זאב שרגא 20/06/2018
הקול שלהם
קרן שלהבת 20/06/2018
אתר לוקאל 20/06/2018
תרומה בגיל הרך
תמי מאור 19/06/2018
אביבית פרקש 18/06/2018
חשבנו שיעניין אותך גם...
הגיעו למאני טיים
הגיעו למאני טיים
מי יפקח על ההתחדשות העירונית?
מי יפקח על ההתחדשות העירונית?
אושר תקציב העירייה לשנת 2018
אושר תקציב העירייה לשנת 2018
מאמן הפועל כפ"ס התפטר
מצילים את פרחי הבר בכביש 1
מצילים את פרחי הבר בכביש 1
בבת ים ממשיכים לחדש את המרחב הציבורי
בבת ים ממשיכים לחדש את המרחב הציבורי
למרות מיעוט הגשמים: נערכים להצפות
למרות מיעוט הגשמים: נערכים להצפות
עיריית ראשל"צ עתרה לבג"צ בנוגע לחוק המרכולים