כפר סבא

נערך שיתוף תושבים ראשון בנושא הנת"צ

המארגנים פירטו את עיקרי התוכנית, אבל לא ממש הצליחו להרגיע את בעלי העסקים שטענו כי פרויקט הנת"צ יפגע בפרנסתם. סגן ראש עיריית כפר סבא, עילאי הרסגור-הנדין: "מדובר בתכנית שהיא טובה לכפר סבא, אבל בהחלט נהיה קשובים לציבור"

זאב גולדשמיט 25/07/2019
מנכ
צילום: פרטי

כ-180 איש התקבצו בבית רייזל למפגש תושבים שארגנה עיריית כפר סבא בנושא פרויקט נתיבי התחבורה הציבוריים "מהיר לעיר". בתחילת הערב, שנמשך כארבע שעות, נהנו המשתתפים מקפה ועוגיות, אבל אחרי כ-45 דקות של נאומים הכיסאות במושבים האחוריים החלו להתרוקן. המארגנים תכננו לאחר שלב הנאומים לכנס את התושבים בחדרים לשולחנות עגולים, כדי לשמוע את השגותיהם, אבל סגן ראש העיר עילאי הרסגור-הנדין ומנכ"ל העירייה איתי צחר, הבינו שאם הם לא יאפשרו לציבור להעלות שאלות באולם הם הולכים לאבד את הקהל.

הנת"צ היא תכנית ארצית שיזם משרד התחבורה ובמימונו המלא (250 מיליון שקלים יושקעו רק בכפר סבא), אליה הצטרפו 17 רשויות מקומיות. מטרתו לפתור את בעיית הפקקים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. עיריית כפר סבא תרוויח על הדרך את שדרוג הרחוב הראשי, ויצמן. מנכ"ל העירייה רשם כל שאלה שהועלתה במפגש והשיב בסבלנות ראויה לציון.

היו אמנם תושבים שסברו שהתכנית טובה לכפר סבא ותשדרג את הרחוב ויצמן, שנראה מיושן ומוזנח. ואולם, לרבים שהגיעו למפגש היו השגות על התכנית, או כפי שאמרה אחת הנוכחות: "הנת"צ במתכונתו הנוכחית גרוע לכפר סבא ואינו מתאים לאופי של העיר".  

 בעלי העסקים הקטנים אמרו שהקטנת המדרכות תפגע בפרנסתם, שכן לא יוכלו להוציא שולחנות מחוץ למסעדה. יהיו קטעים ברוחב עד 2.5 מטר, שיקשו מעבר לנכים הנעזרים בכיסאות גלגלים ולהורים עם עגלות תינוק, ולכן ביקשו לבטל את מסלולי האופניים לטובת הרחבת המדרכות. "מסלול אופניים ניתן לסלול גם ברחובות המקבילים לוייצמן", אמרו, אבל נציגת נתיבי איילון הסבירה שטענה זו נבחנה והיא אינה ישימה.

טענה נוספת הייתה שתוכנית הנת"צ תגרום לנהגים לנסוע ברחובות צדדיים והדבר ייצור שם עומסי תנועה. אחד מבעלי העסקים אמר: "ויצמן הוא לב העסקים של העיר. אם לא נשמור מדרכה ברוחב ארבעה מטרים, ואם לא ידאגו לחניות, אנשים לא ייצאו לקניות. אל תהפכו את ויצמן לנתיבי איילון".

במהלך המפגש נמסר שעבודות הפרויקט יחלו כבר בחודש אוגוסט בחלק המזרחי של ויצמן, וברבע השני של 2020 העבודות מתוכננות להתקדם לכיוון מרכז העיר. סגן ראש העיר, עילאי הרסגור-הנדין והמנכ"ל איתי צחר הבהירו, שהעבודות יתבצעו עם מינימום פגיעה בבעלי עסקים ובכל פעם יסגרו מקטעים קטנים מהרחוב.

חשוב לציין שבניגוד לרעננה, שם הנת"צ יעבור במסלול הימני ויוקצה לתחבורה ציבורית בשעות מסוימות, הרי שבכפר סבא הנת"צ יעבור בנתיב שמאלי לכל כיוון, וכלי רכב פרטיים כלל לא יורשו לעבור בו. לתחבורה פרטית יהיה נתיב אחד בויצמן. מספר פניות שמאלה יבוטלו כדי לאפשר תנועה רציפה בנת"צ, בעוד חניות אקספרס והפניות ימינה ישארו.

 שמוליק, תושב העיר אמר: "להיכנס לחניה כשיהיה רק נתיב אחד, יצור פקק ואנשים יצפרו".

עיריית כפר סבא הציגה את התכנית בצורה מקיפה על יתרונותיה וחסרונותיה. למפגש הגיעו מיטב אנשי המקצוע המתמחים בתחבורה, כולל מתכנן תנועה יעקב צ'ופק, שבאמצעות שקפים הסביר כיצד כל העסק יעבוד. 

עדי קין-קרני, ראש אגף בפרויקט "מהיר לעיר" בחברת "נתיבי איילון", הסבירה בשיחה עם "קול הכפר" על חשיבות הנת"צ: "ישראל היא מהמדינות הצפופות בעולם מבחינה תחבורתית, 2000 רכבים לק"מ כביש, ואי אפשר להוסיף עוד כבישים ומחלפים. מסיבה זו, אם לא נייצר תחבורה ציבורית יעילה, בעוד עשור נעמוד בפקקים 60 דקות יותר מהיום. מטרת הנת"צ היא לתת אלטרנטיבה, ומספיק שחלק מהנהגים יעדיפו לנסוע בתחבורה ציבורית, כדי שכולם ירוויחו".

מי מבטיח שהאוטובוס יגיע בזמן לתחנה גם אחרי שהנת"צ יפעל?

"אנחנו הולכים לשפר את שירות האוטובוסים בכפר סבא, חלק בלתי נפרד מפרויקט 'מהיר לעיר' הוא לייעל את התחבורה הציבורית בכל העיר".

מדוע הנת"צ ימוקם בנתיב שמאלי?

"על מנת לשמר את האופי המסחרי של הרחוב הראשי. בצד ימין נשמור על חניות לפריקה וטעינה ונימנע מביטול פניות ימינה. יהיו רק מעט מאוד ביטול פניות שמאלה. אנחנו לומדים מפרויקטים דומים בעולם. רחוב וייצמן ישודרג מבחינה חזותית, והיום שאחרי סיום העבודות יגדיל את מחזור העסקים בכפר סבא. לתושבי שכונות העיר לא תהיה סיבה להגיע ברכב למרכז העיר כשתהיה להם תחבורה ציבורית יעילה".

מדוע לסגור נתיב כל שעות היום?

"גם היום שעות השיא של העומסים מטשטשות. בויצמן תראה שהנתיב הימני תקוע בגלל חניות כפולות, פריקה וטעינה, כך שהנסיעה מתבצעת גם היום בנתיב אחד. בנת"צ שמאלי אין אפשרות מבחינה בטיחותית לאפשר נסיעה לרכב פרטי".

סגן ראש העיר, עילאי הרסגור-הנדין, סיכם: "מדובר בתכנית שהיא טובה לכפר סבא, אבל בהחלט נהיה קשובים לציבור. נמשיך להפגש עם תושבים ובעלי עסקים, נשמע כל הצעה, וניישם הצעות ראויות שניתנות לביצוע".

עוד בכפר סבא
חשבנו שיעניין אותך גם...
לא הוציא רישיון מעולם ונהג על משאית 32 טון
 יום הבחירות בפארק נאות קדומים
מצביעים ברגליים
הצגות, מיצג, הרצאה ומפגש העצמה
חינוך וקהילה בכפר סבא
חינוך וקהילה בכפר סבא
עשרות רבי אמנים בפסטיבל השחמט שייפתח היום באצטדיון בנתניה
עשרות רבי אמנים בפסטיבל השחמט שייפתח היום באצטדיון בנתניה
פוטגול של מאור בוזגלו בקניון הדר בילוי משפחתי בחול המועד פסח
כדורגל על שולחן בקניון הדר בירושלים
קטינה הותקפה מינית ברמת השרון
המכשיר של "יד שרה" למניעת שכחת ילדים ברכב אזל עד להודעה חדשה