פתח תקווה

עוברים את הקיץ בשלום

מומחי מרכז שניידר יוצאים עם המלצות לקראת החופש הגדול ועונת הקיץ

אתר לוקאל 11/06/2018
מרכז "שניידר" לילדים (צילום: דוברות מרכז "שניידר")

מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים יוצאים בהמלצות לקראת החופש הגדול ועונת הקיץ. בחודשי הקיץ, עם סיום שנת הלימודים ותחילתו של החופש הגדול, קיימת עלייה חדה בפגיעות בקרב ילדים ובני נוער, בעיקר מהתייבשות, טביעות, נפילות מגובה, מאופניים וקורקינט. מומחי מרכז שניידר מייעצים כיצד נוכל לעבור את החופש הגדול בשלום, בזהירות וללא תוספת במשקל.

 פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציין כי חשוב להקפיד על הגנה מפני השמש, לשמור על כללי בטיחות בפעילויות המאפיינות את החופש הגדול, ולנקוט באמצעי זהירות ומניעה מפני סכנות הקיץ:

התייבשות: התייבשות הינה תהליך דינמי, אשר עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד המערכות החיוניות בגוף. הסימנים להתייבשות הם פה יבש, מיעוט במתן שתן, חוסר מנוחה ובכי ללא דמעות. כמו כן, יכולים להופיע כאבי ראש, בלבול, סחרחורת ואף ירידה במצב ההכרה במקרים קיצוניים. בכל מקרה של חשד להתייבשות יש לשתות מים ולפנות למרפאה הקרובה או לחדר המיון. במקרים של ירידה במצב ההכרה כדאי להזמין אמבולנס.

חשיפה לשמש: בכל יציאה לים, לבריכה, או לטיול בטבע, יש להקפיד על חבישת כובע למניעת מכת שמש ולהשתמש באמצעי הגנה על העור, כמו קרם הגנה ושרוולים ארוכים. רצוי מאד שלא להיחשף לשמש בין השעות 10:00 בבוקר ל- 17:00 בערב, מכיוון שבשעות אלה עצמת הקרינה היא מרבית.

רכיבה על אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים: בכל יציאה לרכיבה על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינט ורולרבליידס, יש להקפיד לחבוש קסדה ומגני מרפקים וברכיים. הקסדה היא האמצעי היעיל ביותר למניעת פגיעות ראש. יש לרכב רק במקומות המיועדים לכך ולא בכבישים סואנים.

סכנת טביעה: יש להקפיד על השגחה צמודה על ילדים עד גיל 5 שנים, כאשר מבלים בים ובבריכה, וכן להקפיד על שימוש במצופים גם בגילאים הגדולים יותר, במידה והילדים לא מיומנים בשחייה. חשוב מאד לשמור על קשר עין עם הילד, בכל גיל. יש לגדר בריכות שחייה בבתים פרטיים, בהם עשויים לשהות ילדים קטנים, על מנת למנוע מקרי טביעה. שחייה היא מיומנות חשובה לילדים, מומלץ להתחיל בלימודי השחייה החל מגיל 5, בהתאם למוכנות הילד.

מדוזות: על אף הכאב הנגרם מצריבת מדוזה, הצריבה לרב אינה מסוכנת. יחד עם זאת, על מנת להסיר את שאריות הנוזל הצרוב שנשאר על העור, מומלץ שלא לשפשף את האזור הצורב, אלא לשטוף את הגוף במי הים. לאחר מכן, ניתן למרוח קרם הרגעה על האזור שנצרב. חשוב לציין כי במקרים בהם חשים חולשה כללית או במידה ונוצרות שלפוחיות גדולות על פני שטח עור נרחב, יש לפנות לטיפול רפואי.

עקיצות והכשות נחש: במידה וילד נעקץ מדבורה או דבור, יש לנסות לגרד את העוקץ מהעור. חשוב להקפיד שלא לנסות לשלוף את העוקץ, אלא רק לגרד אותו. במידה ומתפתחת תגובה אלרגית כמו קוצר נשימה, קשיי בליעה, נפיחות בפנים או בשפתיים יש לפנות בהקדם לקבלת טיפול רפואי. במקרה של הכשת נחש, חשוב לפנות את הילד הנפגע, מהר ככל האפשר, לבית החולים הקרוב.

 נפילות מגובה: כדאי להרחיק מחלונות אמצעי טיפוס ורהיטים כמו ספות, מיטות ושידות ולא לאפשר לילדים לשחק על גגות ומרפסות, אלא בהשגחת מבוגר. כמו כן, מומלץ להתקין סורגים בחלונות גבוהים.

 דפנה זיו בוסאני, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציינת כי בחופש הגדול ילדים ובני נוער רבים מבלים את זמנם מול הטלוויזיה והמחשב, ועלולים להשמין בשל אכילה מתוך שעמום ומיעוט פעילות גופנית. על כן מומלץ: 

לתכנן את החופשה מבחינת אוכל ופעילות: מומלץ להכין מערכת אכילה מסודרת יחד עם הילד ולתכנן את הארוחות השבועיות שלו על פי העדפותיו, תוך הגבלת מאכלים מסוימים כגון: צ'יפס, נקניקיות וחטיפים ועידוד אכילת ירקות. יש לשים לב לכמות הפירות שנאכלים ולהגביל שתייה של מיצים (כמו כל שתייה ממותקת אחרת) גם אם אלו מיצים טבעיים או כאלו שנסחטו בבית . כבר בתחילת החופש חשוב לשוחח עם הילד ולקבוע כללים וגבולות לגבי אכילה בבית. מומלץ לקבוע שאכילה תהיה ליד שולחן בצורה מסודרת ולא ליד הטלוויזיה או המחשב.

להקצות זמן לפעילות גופנית: בזמן החופשה אין זמן מוגדר לפעילות גופנית במסגרת חוג או בכל מסגרת אחרת שבדרך כלל קיימת במהלך  שנת הלימודים ולכן חשוב לתכנן זמן כזה יחד. מפעילות כזו כולם ירויחו ההורים והילדים זהו זמן איכות ששכרו בצדו. יש למצוא את הפעילות המתאימה אם זה בבריכה (שחייה או לימוד שחייה) או פעילות  בגני שעשועים בהם יש מתקני כושר לפעילות שמתאימה לכל המשפחה.

שתייה: חשוב להקפיד על שתיית מים. מים הינם שתייה מרווה שאינה תורמת קלוריות ריקות ואינה מזיקה לבריאות ולשיניים. חשוב לשתות כמות מספקת של מים, המדד הוא צבע השתן ויש לשאוף לצבע שתן שקוף, יש לנסות ולשתות לפחות 6-8 כוסות מים ביממה, לילדים קטנים יש להכין בקבוק מים ובו הכמות שעליהם לסיים.

 יציאה מהבית: כשיוצאים מהבית ניתן לקחת ירקות או פירות חתוכים ומוכנים לאכילה יחד עם קרקרים או כריך ושתייה כך לא תתפתו לקנות אוכל מוכן שגם יקר יותר ובדרך כלל גם משמין יותר. השתייה המומלצת היא מים - מומלץ שיהיה לכל אחד בקבוק אישי אשר ישמש רק אותו. חשוב לדבר עם הילד על חשיבות השתייה.

 קייטנות: מרבית הילדים בגילאי בית הספר היסודי יבלו בקייטנות לפחות במחצית הראשונה של החופש. יש לבדוק מה יוגש לילדים לארוחת הבוקר ולדאוג שבמידה ומוגש כריך, יהיה גם מגוון של ממרחים. לא להסתפק בלחמנייה עם ממרח שוקולד בכל יום, אלא לבקש שיהיו ממרחים נוספים כגון גבינה או טחינה. ישנם גם ילדים אשר ישהו בקייטנה עד השעה ארבע, כאן חשוב במיוחד לבדוק ולראות מה התפריט המוצע להם לארוחת הצהריים.

 

עוד בפתח תקווה
אתר לוקאל 14/06/2018
ב(ע)ין השורות
הרב אליהו שדמי, מנהל חב"ד רעננה 14/06/2018
אתר לוקאל 11/06/2018
07/06/2018
ב(ע)ין השורות
הרב אליהו שדמי, מנהל חב"ד רעננה 07/06/2018
אתר לוקאל 06/06/2018
חשבנו שיעניין אותך גם...
הייטקיסטים למען שורדי השואה
עוזרים לתנועת עזרא
עוזרים לתנועת ''עזרא''
די לסרחון
''די לסרחון''
חשד: מסאזיסט מרעננה ביצע עבירות מין במטופלות שלו
חשד: מסאז'יסט מרעננה ביצע עבירות מין במטופלות שלו
פקער הטמיע מערכת שליטה ובקרה (שוב) חדשה בעיריית עכו
פקע''ר הטמיע מערכת שליטה ובקרה (שו''ב) חדשה בעיריית עכו
יואב רוזן העיד במשפט נגד רפי רפאלי
פרסום ראשון: יואב רוזן העיד במשפט נגד רפי רפאלי
סטנדאפ על הדרך
ראשל"צ: מצלמות יותקנו במעונות