רמת גן - גבעתיים

אור ירוק לפינוי בינוי בדרך הטייסים

נדחה הערר שהגישו תושבי שכונת תל חיים בגבעתיים ופרויקט פינוי- בינוי בדרך הטייסים בשכונת יד אליהו בתל אביב

כתב לוקאל 25/09/2018
אור ירוק לתוכנית (תמונה להמחשה iclipart)

ועדת הערר המחוזית של תל אביב דחתה את הערר שהגיש ועד תושבי שכונת תל חיים בגבעתיים נגד פרויקט פינוי-בינוי בדרך הטייסים 6,8,10 בשכונת יד אליהו בתל אביב.

התוכנית מציעה להרוס את שלושת הבניינים הקיימים ולבנות במקומם 5 בניינים בני 7 עד 9 קומות ובסה"כ 260 יחידות דיור.
עיקר טענתם של תושבי תל חיים, אשר שכונתם משתרעת על שטח של 1.5 ומוקפת ב-4 צירי תנועה ראשיים (הטייסים, משה דין, לה גווארדיה והשלום) היא לעניין העומס על התנועה שיגרם כתוצאה מתוספת כה משמעותית של יחידות דיור מאחר שמעבר לפרויקט הזה מתוכננים עוד פרויקטים בדרך השלום ולכן הם יתקשו לצאת מהשכונה שלהם. עוד טענו העוררים, שאף על פי שהתכנון המוצע סביר ומקובל על הוועדה המקומית, יש לצמצם את מספר היחידות המוצע משום שלעמדתם גם לאחר צמצום כאמור עדיין יהיה הפרויקט כדאי מהבחינה הכלכלית.

עוה"ד מירה בורנשטיין ויוסי קליין ממשרד עו"ד הרטבי, בורנשטיין, בסון המייצגים את בעלי  72 בעלי הדירות, ציינו בדיון כי אחת התועלות בתוכנית היא קרן הונית שיקים היזם לצורך מימון תחזוקת הרכוש המשותף בפרויקט, כך שבעלי הדירות יוכלו לחזור לגור בשכונה בדירות החדשות שייבנו והקרן ההונית תסייע להם לשמור על רמתו הגבוהה של הפרוייט.

לדבריהם התוכנית שאושרה היא דוגמה לתרומת תוכנית המתאר של תל אביב, תא/5000, אשר קבעה מסגרת של סל זכויות ועקרונות בינוי כלליים, ומכוחה מוסמכת הועדה המקומית לאשר תכנית נקודתית לביצוע פרויקט, וזאת תוך פרק זמן קצר יחסית. מודל זה מייתר את הצורך באישור הועדה המחוזית ובמקרה של פרויקט זה התקצרו לוחות הזמנים בצורה משמעותית. יחד עם זאת, לדבריהם, הגשת הערר עיכבה את הוצאת הפרויקט אל הפועל במשך כשנה, מה שמצביע על הקלות בה ניתן לעכב פרויקטים. זו אמנם זכות חוקית חשובה, אולם בהעדר סנקציה כגון חיוב בהוצאות ו/או תשלום אגרה משמעותית, מתעכבים פרויקטים רבים לעתים בלא כל הנמקה אמיתית. עתה ניתן יהיה להוציא היתר ולהתחיל בבנייה בקרוב.

עו"ד עפר טויסטר המייצג את החברה להתחדשות עירונית- יזמית הפרויקט הפנה במהלך הדיון את תשומת לבה של הוועדה לכך שהיזם היה יכול לבנות יותר יחידות דיור אילו היה הולך במסלול של תמ"א אלא שבמקרה זה נענה לשיתוף הפעולה שהוצע על ידי הועדה המקומית כדי לתכנן תכנית שתיטיב עם השכונה ועם הציבור.

ועדת הערר דחתה את הערר תוך שהיא מציינת כי הצוות המקצועי סבר שההשפעה על התנועה זניחה וכי פתיחת דרך חדשה שמתוכננת במסגרת הפרויקט אמורה לסייע מבחינת עומסי תנועה.


על פי ועדת הערר, התוכנית תואמת לחלוטין את תוכנית המתאר לעיר, תא/5000, תורמת למרקם העירוני ובמסגרת התוכנית הוקצו 300 מ"ר למטרות ציבוריות. עוד קבעה הוועדה כי בכל הנוגע לטענת העורר בקשר לצפיפות שנקבעה, מקובלת עליה "טענת הוועדה המקומית לפיהן מספר יחידות הדיור שנקבע סביר וראוי מההיבט התכנוני. התוכנית מציעה צפיפות של  39 יח״ד לדונם, צפיפות שהינה מקובלת ורצויה בתוכניות התחדשת עירונית באזור מרכזי בלב אזורי הביקוש המטרופוליניים והעירוניים... מקובלת עלינו אף עמדת הוועדה המקומית כי מספר היחידות המוצע סביר אף מבחינת ההיבט הכלכלי אך בהקשר זה נציין כי משעה שאנו סבורים כי מבחינה תכנונית מספר יחידות הדיור שנקבע סביר, אין מקום שהשיקול הכלכלי יכתיב את התוצאה התכנונית שנקבעה. השיקול הכלכלי הינו אחד השיקולים אשר יש להביא בחשבון, אך משהתוצאה התכנונית ראויה וכאשר קיים אינטרס לאומי לתוספת יחידות דיור, בוודאי שאין מקום כי שיקול זה יכתיב הפחתה במספר יחידות הדיור...".

עוד ברמת גן - גבעתיים
חשבנו שיעניין אותך גם...
הקץ לבדידות
הפוליטיקה של כפר סבא
הפוליטיקה של כפר סבא
הרוג בשריפה במושב בצרה
מחאת העובדות הסוציאליות
נחקרו בעלי חברת טלמרקטינג בראשל"צ
מהו מטען נייד ומדוע הוא פופולארי ונפוץ כל כך?
מטענים ניידים לסלולרי – מה הופך אותם לפופולאריים כל כך?
מה זאת אהבה?
מה קורה עם חקירת הנחת ראש החזיר בשער בית הכנסת?