רמת השרון

המנצח

ירון גוטפריד, מנצח, פסנתרן, מלחין ומייסד ומנהל מגמת ההלחנה, עיבוד וניצוח רימון, אוהב לגשר ולחבר בין סוגי מוזיקה שונים, לדוגמה לקחת את שירי אריק איינשטיין או מאיר אריאל ולמזג אותם לביטוי קלאסי עם שלל כלים

בילי בסרגליק 12/07/2018
גוטפריד. משלב (צילום: אנדרס)

דמיינו את התחושה: לעמוד בהיכל התרבות בתל אביב, ולנצח  על 116 מוזיקאים, על הפילהרמונית המורחבת. לאחד, לדייק, לגרום להיכל ולצופים להתמנגל בהרמוניה עם המוזיקה, לנוע ולאחוז בשרביט הניצוח, לעוף מהצלילים והכלים. "זה כוח שאין שום רמקולים בעולם שיכולים להתקרב לאפקט הסאונד הזה כשאתה עומד שם באמצע. זה הרגיש מדהים" מתאר ירון גוטפריד, מוזיקאי בכל רמ"ח, הופעת ניצוח שנערכה לו ב 2015 , עת החליף את המנצח ואלרי גרגייב, לביצוע בכורה של הסימפוניה הרביעית של שוסטקוביץ, בקונצרט שזכה לביקורות מצוינות. גוטפריד, מנצח, פסנתרן, מלחין, מייסד ומנהל את מגמת ההלחנה, עיבוד וניצוח בבית הספר רימון למוזיקה ברמת השרון עם רזומה ארוך ומרשים ההולך אחריו כשובל, אומר שהמוזיקה עבורו היא משהו כמו דת. "אני כמו דתי שקם בבוקר וקורא תפילות, אני קם בבוקר קורא ולומד מוזיקה, מנגן, מנצח, מלמד, וזה סוג של פריזמה על החיים. חלק גדול מהחוויות שלי הן דרך מוזיקה. זו דרך חיים."

"המוזיקה עבורי היא גם משפחה, כי ראשית אני בן למוזיקאי לדני גוטפריד שהוא אחד ממייסדי סצנת הג'אז הישראלית והוא יו"ר איגוד המוזיקאים הישראלית. את אשתי הכרתי בשל עניינים מוזיקליים. לימדתי ברימון לפני הרבה שנים, לפני שעוד ניהלתי את המגמה שאני מנהל כיום: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח, והרבה לפני שהייתה המגמה ולימדתי שם, אשתי טלי גוטפריד, למדה אז בבית הספר במגמת השירה, וחבר משותף הביא את האנסמבל שלה להקליט אצלי באולפן, והשאר זו היסטוריה." הוא אומר וצוחק על דרך ההכרות שלו עם אשתו. "היום אשתי היא ד"ר לתראפיה במוזיקה. בר הבן הבכור שלי בן ה 19 , הוא מוזיקאי, גיטריסט קלאסית, ולומד אצלי במגמה ניצוח. בני הצעיר אדם, ניסה את כל הכלים, ומנגן הרבה שעות ביום בכיף על הפסנתר."

איך זה מרגיש ללמד את הבן?

"מאוד כיף.  הוא מספיק בוגר כדי להסתכל על זה כשיעור לכל דבר ואנו מצליחים לשמור את ההפרדה."

גוטפריד (49) נולד בירושלים. בהיותו בן 6 עברה המשפחה לרמת השרון. אביו דני עדין מתגורר ברמת השרון ואימו לילי שניהלה את מעבדות מכבי ברמת השרון, עברה לכפר סבא. כיום מתגורר ירון גוטפריד עם משפחתו בכפר סבא. "התחלתי לשחק עם הפסנתר בגיל 3.  ללמוד ממש התחלתי בגיל חמש. הייתי ילד פלא כזה, שזוכה במלגות ומופיע הרבה ומתאמן הרבה שעות ביום. בשלב מסוים הבנתי שמעניין אותי יותר מרק הפסנתר, וגם עניין אותי יותר רק מאשר המוזיקה הקלאסית התחלתי להתעניין גם בג'אז, הבנתי שאני הולך למקום של לשלב את היכולות שלי כמוזיקאי בתחומים שונים, הן כפסנתרן קלאסי כפסנתרן ג'אז,. התעניינתי בניצוח אז הלכתי ללמוד ניצוח אצל מנדי רודן באקדמיה בירושלים, ומשם התחלתי את דרכי כמנצח. התחלתי להיות מנצח כפי שאני מגדיר זאת, בשבוע האמנויות. הייתי בן 24 אז, קיבלתי את הקונצרט עם הפילהרמונית, ומשם זה הרגע שאני מגדיר אותו כתחילת הקריירה שלי."

העבר לנו את החוויה של להיות מנצח.

"זה מקצוע מיוחד ללא ספק. הדבר הראשון הוא היכולת שלך בעצם להתמודד עם יצירות סימפוניות גדולות ולהוביל ביצוע של יצירות כאלו עם תזמורות. יש עבודה עם הרבה מאוד מוזיקאים שהם גוף מיוחד של אנשים, שיודעים המון, והתפקיד שלך הוא להוביל אותם ולאחד אותם לכדי ביצוע שיהיה משכנע מרגש מקצועי ומדויק, זה התיאור הטכני. בצד החווייתי: אלו רגעים של התעלות, קצת מישהו שהוא מכור, אתה מתרגל לחוויה כל כך עוצמתית לעמוד מול תזמורת פילהרמונית גדולה כמו הישראלית למשל,  והחוויה של הסאונד והאפקט והרגישות של הגוף הזה, כל התזמורת היא כמו גוף חי, ויש אנרגיה שמתרחשת והיא כמו סוג של ייקום שמתקיים בחוקים של עצמו, ואתה השולט."

זה משהו שגם מאכיל אצלך את צורך השליטה?

"זה תלוי מאיפה מגיעים לזה. יש איזה אלמנט של שליטה, אך זה לא מה שיגרום לך להיות מנצח טוב, אני מגדיר זאת אחרת, אני מגדיר זאת כהובלה, השליטה לא, ההובלה כן, לקחת את האנשים שכולנו נצליח לעשות את המקסימום על הבמה באותו רגע, וגם מקום של לתת למוזיקאים את היכולת להביע את עצמם בתוך המסגרת."

זה לא פשוט כך נדמה, לעבוד עם המון מוזיקאים להכיל את כולם ואת האפס  אנד דאון, ולנהל את כל הדבר שתהיה הרמוניה, איך עושים את זה?

"יש כאן כמה אלמנטים. הדבר הראשון, שמעבר לעובדה שאתה צריך להיות בעל כל הכישורים הנדרשים, צריך לבוא עם פרשנות ברורה ליצירה שעליה עובדים.  כלומר אתה צריך חזון איך זה צריך לצלצל, ושתהיה מסוגל כל הזמן לשים לב שמה שקורה בפועל זה מה שאתה רוצה שיקרה. צריך יכולת תקשורתית טובה גם פיזית וגם מילולית, ולהיות עקשן ועקבי במה שאתה שאתה רוצה. לא לוותר כי באמת תזמורת זה גוף עם כל כך הרבה נגנים, שרק כאשר יש יד מכוונת ברורה, אז ניתן להוציא ביצוע."

מלבד הפסנתר הוא אוהב את הצ'לו בצד הקלאסי, ובעולם הג'אז את הסקסופון, הוא אומר לי  כאשר אני מבקשת מימנו לבחור אהובות נוספות מבין כל הכלים. המומחיות של גוטפריד היא במיזוגים. הוא אוהב לגשר ולחבר בין סוגי מוזיקה שונים, נניח לקחת את שירי אריק איינשטיין או מאיר אריאל או שירי ארץ ישראל  ולמזג אותם לביטוי קלאסי עם שלל כלים, כך גם ברזילאים והן אמריקאים ועוד. וזה בדיוק מה שהוא עומד להעלות לבמה יחד בשבוע הבא עם 14 תלמידיו במגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח מרימון. קונצרט פתוח לקהל,  במוזיאון תל אביב, באולם אסיה. הקונצרט  ההופעה יערך ב 18.7  תחת השם:" מכאן ועד ברזיל". "הקונצרט הזה הוא 14 עבודות של הסטודנטים שלי, שכתבו עיבודים לתזמורת סימפונית לשירים ישראלים וגם למוזיקה ברזילאית ואמריקאית.  יהיה שיתוף פעולה עם תזמורת הקאמרית הקיבוצית נתניה, שתנגן בערב הזה. זהו פרויקט שאנו עובדים עליו כבר ארבע חודשים ווהוא פתוח לקהל. מזמינים מקום ברימון.  בשירים הישראלים יהיו: שיר העמק, אגדת דשא - טקסט של מאיר אריאל, ואת שיר משמר של סשה ארגוב,  את השיר "יש זמן של נטשה",  שירים של גרשווין ומוזיקה ברזילאית וגם אירית. "

אתה אוהב למזג. למה בעצם, מה אפקט הוואו בעינייך, בשילובים קלאסית וג'אז או שירה ישראלית וגם החיבורים עם יוצרים ישראלים כמו: מאיר אריאל, שלום חנוך, אריק איינשטיין, סשה ארגוב ועוד?

"קודם כל אני אוהב לייצר קונצרטים שהם קצת חורגים מהשגרה. עשיתי הרבה חיבורים כמו שאמרת עם הג'אז עם וידאו ארט, עם מחול מודרני, עם מוזיקה לסרטים, עם מוזיקה ישראלית ועוד ועוד. בגלל שאני מגיע מרקע שבבית שגדלתי, היה הרבה מאוד ג'אז, אז זה מרגיש לי טבעי. בשבילי מוזיקה לא מתחלקת למגרות דווקא אלא אם טובה אז אני חושב שאפשר בקלות לייצר חיבורים מעניינים בין סגנונות ובין אמנויות, וזו הייתה סוג של אג'נדה שלי לאורך הרבה מאוד שנים. זה גם דבר שהוביל להצלחה מאוד גדולה בתקופה שניהלתי את התזמורת הקאמרית הקיבוצית בין השנים 2002- 2013  זה מביא הרבה קהל חדש. פותח דלתות לקהלים, מציע גם הסתכלות אחרת על הפורמט של קונצרט, וזה מאוד רלוונטי לתקופה שאנו חיים בעיני. שוב לצד הקונצרטים היותר סטנדרטים."

תן לי שילוב כביכול בלתי אפשרי אבל מדהים.

"הגרסה שלי ליצירה של מוסורסגקי: היצירה "תמונות בתערוכה", והגירסה שלי כתובה לטריו ג'אז ותזמורת סימפונית, ובעצם מציעה הסתכלות חדשה על היצירה הזו. הגרסה הזו הופיעה כבר ב 15 תזמורות שונות בעולם כי אנשים מחפשים משהו חדש במיוחד אם יש להם נקודת אחיזה למשהו שהם מכירים."

מהו החלום שלך בהנחה שאין גבולות, אין מעצורים והכל אפשרי?

"למשל לבצע את היצירה הזו עם הפילהרמונית של ברלין."

גוטפריד, מרבה להופיע עם הפילהרמונית הישראלית, ניצח עם הפילהרמונית של פראג, ניצח על הפילהרמונית של סין, התזמורת הפילהרמונית של פירנצה, של בודפשט, של וונקובר וזו רק רשימה חלקית.  הוא חתן פרס ראש הממשלה למלחינים ב 22014 וסגנונו מוגדר כמי שממזג בין סגנונות. הרזומה שלו ארוך ויוקרתי אבל המוזיקה היא המובילה אותו והוא הולך שבי אחריה.  על ניהול מגמת ההלחנה, עיבוד וניצוח ברימון הוא אומר: "זו מגמה של מוזיקאים צעירים מצטיינים, שהם דור העתיד של המלחינים והמעבדים בארץ. " המסלול משלב בין העולם הקלאסי לג'אז, בין כתיבה עכשווית לעיבודים בסגנונות שונים, תזמור ברמה גבוהה לתזמורות, להרכבים, קול וניצוח. ואת התוצאות תוכלו לראות בקונצרט במוזיאון תל אביב בשבוע הבא, כולכם מוזמנים."

billie@netvision.net.il

 

עוד ברמת השרון
חשבנו שיעניין אותך גם...
לקום מתוך השכול
בפסח מטיילים באגם החולה
בפסח מטיילים באגם החולה
ישונה תוואי הרכבת הקלה בראשלצ
ישונה תוואי הרכבת הקלה בראשל"צ
מועצת הנשים של רמת השרון. מפגש לאחר שנה הפסקה
מועצת הנשים העירונית חוזרת לפעילות
כייף ללמוד כך בבאר שבע:
פוענחה סיבת מותו של תושב מעלות
ים יהונתן בעת החתימה על החוזה
א.ס רמה"ש סיימה את הבניה
חגיגה של כדורשת