רמת השרון

פעילות גופנית לילדים – למה, איזו ואיך?

אתר לוקאל 12/09/2018
פרופ' גל דובנוב-רז (צילום: פרטי)

היתרונות הרבים של הפעילות הגופנית לילדים ולבני נוער נוגעים גם להווה וגם לעתיד, ומוכחים היטב מבחינה מדעית-רפואית. הפעילות מאפשרת שמירה על הרכב גוף תקין והפחתת הסיכון להשמנה ומחלות כרוניות בעתיד, חיזוק העצמות והשרירים, וכן מצב רוח טוב יותר, הפחתת מתחים וחרדה, תפקוד מוחי טוב יותר ואף הישגים לימודיים גבוהים יותר(!). המרשם לפעילות גופנית לילדים ולבני נוער כולל צבירת 60 דקות ביום של פעילות אירובית בעצימות בינונית ומעלה. ניתן לצבור משך זמן זה כבר מהבוקר דרך הגעה עצמאית לבית הספר, בשעורי החינוך הגופני ובהפסקות, וכמובן בשעות הפנאי אחר הצהריים ובחוגים. עצימות בינונית היא זו הגורמת להתנשפות קלה ותחושת קושי קל, אשר עדיין מרגיש נעים לילד. בנוסף, 3 פעמים בשבוע יש לכלול פעילות גופנית מאומצת יותר לשם שיפור הכושר האירובי, ופעילות לפיתוח כוח המחזקת שריר ועצם.

סוג הפעילות הגופנית המתאים ביותר לילד– הוא זה שהוא אוהב ונמשך אליו. יש ילדים שאוהבים לבד, כגון פעילות בחדר כושר או שחייה, ויש שיעדיפו בקבוצה, כגון משחקי כדור. יש ילדים בעלי מבנה גוף גדול אשר יתבלטו יותר בענפים בהם יש יותר מגע ויתרון לגודל/גובה, ויש כאלו שבהם מבנה הגוף פחות משמעותי, בטח בגילאים הצעירים. כאמור, הנקודה המרכזית היא שהילד יהנה בספורט, ומכן יבואו ההתמדה, השיפור, והיתרונות הרבים לגוף ולנפש.

כדאי מאוד לרשום את הילדים לחוגי הספורט השונים, ובמיוחד כדאי כי יחוו ענפים שונים ומרובים במהלך השנים. הדבר גם מאפשר לפתח יכולות ספורטיביות ממספר סוגים, וגם מגביר את הסיכוי כי יימצא הענף שבו הילד יעדיף להתמיד בעתיד. ספורטאים צעירים תחרותיים לרוב אינם צריכים מעקב מיוחד, אולם במקרים של  חשד לפגיעה בגדילה או בהרגלי התזונה, או במקרי עייפות בלתי-מוסברת, כאב, פציעה או הופעת מחלה חדשה – יש לקבל יעוץ מקצועי לשם איתור הסיבות לבך, והטיפול המתאים.

בנוסף לחוגים המובנים, כדאי גם לכלול פעילות חופשית בשעות הפנאי, לשם צבירת אותן 60 דקות ביום שתוארו מעלה. עוד נקודה חשובה היא צמצום משך הישיבה מול מסכים בשעות אחה"צ. ההמלצה הרפואית היא לצמצם את משך שעות המסך לעד שעתיים מדי יום, ולהחליפן כמובן בשעות תנועה.

פעילות גופנית סדירה מומלצת גם לילדים בעלי מחלות כרוניות ומצבים רפואיים שונים, כולל כמובן עודף משקל. מובן כי קיים מגוון רחב מאוד של מצבים רפואיים, עם דרגות חומרה שונות, מעורבות של אברים שונים, וכמובן סוגי אופי שונים של ילדים.. בכל מקרה, רשימת היתרונות של הפעילות שמנינו מעלה מתאימה גם לילדים אלו, ובהם לעתים חשיבות הפעילות רבה עוד יותר וניתן לבצע בבטחה. ברוב גדול של המחלות ניתן לבצע כמעט כל פעילות, על פי יכולת הילד וההנחיות הרפואיות הקיימות, אך יש להתאימה באופן פרטני לכל ילד על ידי רופא הספורט.

לסיכום, פעילות גופנית היא רפואה לכל דבר, הן לשם שמירה על בריאות ומניעת מחלות, והן בעת טיפול במצבים רפואיים קיימים. על ילדים ובני נוער לצבור לפחות 60 דקות מדי יום של פעילות אירובית בעצימות בינונית ומעלה, יחד עם פעילות גופנית מאומצת יותר ופעילות לפיתוח כוח, 3 פעמים בשבוע. ניתן לבצע זאת בקלות על ידי השתתפות בחוגי הספורט השונים, תוספת פעילות חופשית במהלך שעות אחה"צ, הגעה עצמאית לבית הספר, וצמצום שעות המסך ככל האפשר. שתהיה שנה טובה, פעילה ובריאה!

מאת: פרופ' גל דובנוב-רז, מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט, מסביר על חשיבות הפעילות הגופנית בקרב ילדים ואיך מתאימים את סוג הפעילות לילד


עוד ברמת השרון
אתר לוקאל 20/09/2018
אתר לוקאל 20/09/2018
ב(ע)ין השורות
הרב אליהו שדמי, מנהל חב"ד רעננה 20/09/2018
אתר לוקאל 16/09/2018
אתר לוקאל 12/09/2018
ב(ע)ין השורות
הרב אליהו שדמי, מנהל חב"ד רעננה 12/09/2018
חשבנו שיעניין אותך גם...
מי העתיק ממי?
מי מעתיק ממי?
ממשיכים לחלק מלגות
אלפי כיתות ייבנו בירושלים
אלפי כיתות ייבנו בירושלים
מגנים על השטחים החקלאיים
שתפו אותי בקבלת ההחלטות או שאתפטר
'שתפו אותי בקבלת ההחלטות או שאתפטר'
להציב פקח קבוע בחוף הנפרד
יהלומנים חשודים בעבירות מס במיליוני שקלים
יהלומנים חשודים בעבירות מס במלש"ח
לראשונה: ספרייה מגדרית