רמת השרון

הקץ לבדידות

שירי דניאלס, המנהלת הארצית של עמותת ער"ן. מספרת לרגל יום ההתרמה הארצי (30.10.18) על מאות הפניות שהעמותה מקבלת מדי יום, על מתנדבי העמותה שזמינים 24 שעות ביממה לכל מי שזקוק לעזרה, על ההצלחות במניעת התאבדויות ועל תחושת ההתרגשות כאשר אדם שמתנדבי העמותה הצילו מתקשר כדי להודות להם

קרן שלהבת 25/10/2018
דניאלס (צילום: קרן שלהבת)

"מדי שנה מתאבדים בישראל 500 אנשים. חייבים להבין שזה יותר ממספר ההרוגים בתאונות דרכים ופעולות איבה ועדיין לא עושים שום דבר למנוע את זה. אם כל שנה היה מתרסק פה מטוס ו-500 אנשים היו נהרגים בטוח שהיו עושים משהו, אבל כאן ממשיכים הלאה", כך אומרת שירי דניאלס (47) תושבת רמת השרון והמנהלת הארצית של עמותת ער"ן- הארגון הלאומי המסייע במניעת התאבדויות מטעם פייסבוק העולמית. מעבר למתנדבים הפועלים ב-12 סניפים ושלוחות בארץ, פועלים בער"ן גם מעל 100 מתנדבים בצפון אמריקה (פאלו אלטו, ניו ג'רזי, טורונטו וניו יורק).

ביום שלישי ה-30 באוקטובר תקיים העמותה בהיכל אומנויות הבמה בהרצליה את יום ההתרמה הארצי, בהשתתפות בועז שרעבי והנחיית אברי גלעד, שכל הכנסותיו יוקדשו לתמיכה והגדלת הסיוע המוענק למעלה מ- 180,000 פניות בשנה.

דניאלס: "רוב ה'קשישים' שבינינו זוכרים את הלוגו של עמותת ער"ן שהודפס מעל המחברות שקנינו לבית הספר. אז, לפני כ-20 שנה, הפתיחות לגבי הנושאים של מחשבות אבדניות, ואפילו דיכאון וחרדה נחשבו למנת חלקם של אנשים בשולי החברה. כיום, עם סיר הלחץ שמופעל על כולנו בשגרת חיינו, מי לא סובל מחרדה. אנחנו מזמינים את כל מי שחווה מצוקה ליצור עמנו קשר ולא להתבייש. אנחנו נמצאים כאן בשבילכם, להקשיב לסייע ולעזור. כמובן שהכל נעשה בצורה אנונימית".

 זמינים 24/7

את דניאלס פגשתי בסניף של ער"ן בכפר סבא. מתנדבי ער"ן (עזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט) עונים על כ-500 פניות ביום, מעל 180,000 בשנה. מעל 6,000 פניות הן פניות אובדניות, מתוכן בכ-800 שיחות מופעל נוהל חירום מציל חיים. בער"ן 1200 מתנדבים שעוברים הכשרה ממושכת ובליווי הצוות המקצועי, מתיישבים מעבר לקווי הטלפון ומסכי המחשב כדי להיות שם עבור האחר, 24/7 , 365 ימים בשנה, אנשים למען אנשים.  שירי: "המתנדבים שלנו נמצאים מעבר לקו עבור כולם. הם שם עבור בני הנוער, עבור חיילים, סטודנטים, נשים וגברים בוגרים, הורים, קשישים וניצולי שואה. אנשים כמוך וכמוני. אנשים חזקים שחווים כמו כולם, רגעים חלשים. משברים, אירועי חיים לא פשוטים, פרידות וגירושין, אבטלה ופיטורין, קשיים בזוגיות ובהורות, התמודדות עם מחלות, זקנה ואובדן. התמודדות עם דיכאון וחרדה ולעיתים מצוקה נפשית חריפה. ה-30.10 יערך עבר התרמה ארצי ואנחנו קוראים לציבור להגיע. מהכסף שנאסוף נוכל להמשיך לממן את הפעילות שלנו".

שירי הנה מומחית לנושא מיומנויות הקשבה, ניהול שיחה מסייעת, פסיכולוגיה בעידן הדיגיטלי, דרכי התמודדות במצבי מצוקה רגשית, חרדה, לחץ ומשבר. חברה במועצה הלאומית למניעת אובדנות. מומחית להתמודדות עם מצבי חירום לאומיים ובניית חוסן בקואליציה הישראלית לטראומה, משתתפת במשלחות סיוע בעולם ומכשירה צוותים בתחום הפסיכו־סוציאלי. בנוסף היא עוסקת בייעוץ קצר מועד, בהנחיית קבוצות, ובהגשת עזרה ראשונה נפשית באמצעות האינטרנט. מחברת הספרים 'עוצמת ההקשבה – כיצד לסייע לסובבים אותך בזמן מצוקה רגשית ומשבר' ו'כאב אנלוגי בעידן דיגיטלי - התמודדות חיובית עם פרידה וגירושים', בהוצאת מט"ר.

מה גרם לך להצטרף לער"ן?

"ער"ן ואני נוסדנו בשנת 1971. ער"ן בירושלים ואני נולדתי בתל אביב. השנה העמותה ואני חגגנו יחד 47 שנים. התחלתי בתפקידי כמנהלת המקצועית הארצית של ער"ן, לפני 10 שנים. בפן המקצועי אני מרצה באוניברסיטת תל אביב, והמנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן, שעוסקת במתן עזרה ראשונה נפשית באמצעות הטלפון והאינטרנט. כמי שעוסקת שנים רבות בהכשרה ובהדרכה של אנשי מקצוע ובעקבות החשיפה היומיומית שלי להיקף העצום של מצוקה רגשית בחברה ועוצמתה, הגעתי להבנה כי מי שעומדים לרוב 'בקו האש' מול האדם הסובל,  קרי בני משפחה, חברים ואנשים הסובבים את האדם, הם גם בעלי היכולת לסייע לו, בהינתן להם הכלים המתאימים. הקשבה, תמיכה רגשית והגשת סיוע רגשי הם עסק של כולנו. התעניינות, הקשבה, עידוד ותמיכה מצד הסובבים, בזמן הנכון (תמיד) ובמקום הנכון (בכל מקום), משדרים אכפתיות, מפחיתים תחושת בדידות ומעצימים, כמעט כל אדם, להתמודד באופן יעיל יותר עם משברים ועם תהפוכות בחייו הרגשיים. כל אחד, מעצם היותו אדם, חווה בחייו שינויים משברים, כאב ומצוקה רגשית. קונפליקטים נוצרים כאשר ישנם כשלים בתקשורת, והכשל המרכזי הינו היעדר הקשבה".

אלו פניות אתם מקבלים?

"אנחנו מקבלים כל יום 500 פניות. בשנים האחרונות התחלנו להפעיל גם צ'אטים באינטרנט. השיחות הן על רקע מצוקה וחרדה בשל המצב הביטחוני, נשים שחוששות מבעל שירצח אותן, ילדים שחוששים מהמבחנים בבית הספר, מפוטרים או אנשים שבתהליך גירושין. חשוב לי להסביר שכל אחד יכול לפנות אלינו. זה לא רק האנשים האלה שפונים לער"ן אלא לכל אחד יכול להיות יום לא טוב ואין סיבה לעבור את זה לבד. אנחנו כאן 24 שעות ביממה. גם אם זה ניצול שואה שקשה לו בלילה או חייל שחברה שלו עזבה אותו".

היה מקרה שהצלתם מישהו מהתאבדות?

"קרו לנו מאות מקרים כאלה. אנחנו עובדים עם המשטרה ומצליחים להציל חיים של אנשים בארץ ובחו"ל. לאחרונה היה לנו מקרה של נער שפנה אלינו וזיהה לפי משחק רשת שיש נער במדינה אחרת שהוא אובדני. אנחנו איתרנו אותו והגענו אליו ברגע האחרון. מדי שנה מתאבדים בישראל 500 אנשים – מספר מדהים לכל הדעות".

קרה לכם שלא הצלחתם למנוע התאבדות?

"לפעמים יש קושי להגיע לאדם כי הוא לא מספק פרטים. נשאלת השאלה למה אדם שחושב על התאבדות מתקשר לער"ן. למה הוא לא מתאבד ישר? היה לנו מקרה של אישה שהתקשרה אחרי שהיא בלעה כדורים. למה היא פנתה? כי בנפש מתקיים קונפליקט בין הרצון למות והרצון לחיות. אם אנחנו מתחברים אל האיש אנחנו מצליחים להוציא את הפרטים ולהגיע לאיש הזה. אני יכולה להגיד בגדול שמי שמתקשר יגיעו אליו. באירופה המקבילים לער"ן ישכנעו את האדם לא לפגוע בעצמו אבל לא יפעילו כוחות הצלה, כי מבחינתם ערך האנונימיות גדול יותר מערך החיים ואצלנו לא".

קרה לכם שאדם שהצלתם התקשר להודות לכם על כך?

"הרבה פעמים. זה אחד הדברים הכי מרגשים. נפגשתי בסופר עם אדם ששאל אותי מה אני עושה וכשסיפרתי לו הוא אמר לי: 'אתם הצלתם את חיי'. הוא סיפר לי שכשהיה בכיתה י"ב הוא רצה להתאבד בגלל שחברה שלו עזבה אותו ואנחנו עזרנו לו. בהזדמנות אחרת נתתי הרצאה בבית אבות שם ניגש אליי אדם בן 80 שאמר לי שלפני 50 שנה הוא גילה שאשתו מנהלת רומן בעבודה. הוא אמר לי 'התפרקתי לאלפי רסיסים, הייתי מרוסק על הרצפה וער"ן עזר לי לקום ולבנות את חיי מחדש".

כיצד אתם מסייעים לבני המשפחה שלא פעם נותרים חסרי אונים מול ההצהרות של ילדיהם או בן משפחתם על מצוקתם או רצונם להתאבד?

"אני רואה גם בחיים המקצועיים שלי שמי שעומד בקו האש אלה בני המשפחה והחברים. אנחנו יודעים שאחד מכל חמישה אנשים עובר אפיזודה דיכאונית זה אומר שמי שעומד מאחוריי או מצדדיי הוא המדוכא. זה אומר שאנשים צריכים כלים כדאי לדעת איך לעזור. אי אפשר לצפות שבכל פעם שאדם לידנו יחווה דיכאון יגיעו האנשים בחלוקים הלבנים ויפתרו את הבעיה. אנחנו נותנים מענה גם לבני משפחות שמתקשרים להתייעץ אתנו לא פעם. מעבר לכך, הוצאתי ספר בשם 'עוצמת ההקשבה – כיצד לסייע לסובבים אותך בזמן מצוקה רגשית ומשבר' שנועד לתת כלים להושיט יד ולתת מענה – בין אם זה בן זוג מובטל או חבר שמתגרש".

הרבה אנשים שמתקשרים אליכם לא יודעים מי עומד מאחורי הקו. אלו כישורים או ניסיון יש למתנדבים שלכם?

"המתנדבים עוברים כמובן תהליך מיון גדול. אנחנו לא דורשים השכלה או ניסיון מסוים אלא רק אדם שיודע להקשיב. המתנדבים עוברים הכשרות וימי עיון".

 יוסי גפן, פנסיונר בן 70 מרעננה אחד המתנדבים של סניף כפר סבא: "כשפרשתי לפני עשר שנים חיפשתי דברים שיעניינו אותי. אני מהנדס במקצועי. חיפשתי באינטרנט עמותות שיעניינו אותי וכך הגעתי  של אל ער"ן. היה לי עובד לפני הרבה שנים ששלח יד בנפשו. מכיוון שהייתי מאוד מעורב רגשית במקרה ההוא אני מניח שזה גם השפיע עליי להגיע לכאן ולעזור לאנשים אחרים שלא יגיעו לפתרונות כאלה. מעבר לזה אני סקרן ואוהב לעזור לאנשים".

כל המקרים שאתה שומע בטלפון לא משפיעים עליך?

"בוודאי שזה משפיע. חלק מהשיחות מאוד קשות. יש מצבים שאני נשאר עם השיחה הזו גם כמה שעות אחרי המשמרת. יש לנו מפגשים קבוצתיים שמטרתם לאוורר אותנו. תמיד אפשר לפנות לעמית בתחנה ולשוחח אתו על המקרה וזה כבר משחרר".

 כל בן אדם יכול לבוא ולהתנדב?

 "לא. צריך תכונות ורצונות מסוימים. צריך לדעת להקשיב ולהכיל. לגלות אמפתיה וסבלנות".

 סרטון על ערן מחכה לכם בדף הפייסבוק שלנו "קול ברמה- לוקאל רמת השרון". הטלפון של ערן: 1201.

 

 

עוד ברמת השרון
שרון יונתן 13/11/2018
אתר לוקאל 11/11/2018
שרון יונתן 08/11/2018
שרון יונתן 07/11/2018
אתר לוקאל 05/11/2018
תמי מאור 04/11/2018
חשבנו שיעניין אותך גם...
הפוליטיקה של הוד השרון
הפוליטיקה של הוד השרון
תוכנה למתווכים היא הפתרון ?
תוכנה למתווכים היא הפתרון ?
תמה עונת החתימות
הפארק העירוני לא ייסגר בערב ט' באב
עדויות לטבח שבוצע בתקופה החשמונאית נחשפו בירושלים
מרכז היזמות והחדשנות של הטכניון יוצא לדרך
גילו בגרות
תוכנית פינוי בינוי בשיכון דרום הופקדה בוועדה המקומית
תוכנית פינוי בינוי בשיכון דרום הופקדה בוועדה המקומית