רעננה

"עבורי זו פסגת הקריירה המקצועית שלי"

למרות שהחללית "בראשית" לא הצליחה לנחות על הירח, יגאל הראל, תושב רעננה, מנהל תכנית החלל של החללית "בראשית" מסביר מה הייתה הסיבה לתקלה ולמה הוא גאה בהישג, "גם אם לא ביצענו את המשימה עד הסוף"

זאב גולדשמיט 18/04/2019
הראל.
צילום: פרטי

 מדינה שלמה עצרה בשבוע שעבר את נשימתה, כשהחללית הישראלית "בראשית" הייתה במרחק נגיעה מנחיתה על הירח.  תקלה של הרגע האחרון מנעה ממנה לנחות בירח, אבל כל הפרויקט זכה לפרגונים, וקיבל רוח גבית כשאחד המממנים הגדולים, מוריס קהאן, הודיע על פרויקט בראשית 2.

הזווית המקומית לפרוייקט "בראשית" הוא יגאל הראל, תושב רעננה, שנושא בתואר מנהל תכנית החלל של החללית "בראשית".

 ראש העיר, חיים ברוידא, נפגש בשבוע שעבר איתו ועם בת זוגו יפעת פפר (דור שלישי ברעננה) ורתם אותם למען פיתוח העיר. ברוידא סיפר שסוכם כי הם ישתלבו ויהוו חלק פעיל בפרויקט שיזם לקידומה של רעננה כבירת הבינה המלאכותית.

"הראל ישתלב בקואליציית חברות ההייטק שלנו בעיר בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה, מכון וייצמן ואוניברסיטת בר אילן, כדי לקדם מתוכינו הרעננים את המשך הפרוייקט בתחום החלל עם האקדמיה ומערכת החינוך בעיר", אמר ברוידא.

להראל, במקצועו מהנדס אווירונאוטיקה וחלל מהטכניון, ניסיון עשיר של כעשרים שנה בהובלת צוותי פיתוח של מערכות מורכבות בתעשיות הביטחוניות. אחד הצוותים שיגאל עמד בראשו זכה בפרס "בטחון ישראל" על תרומתו לביטחון המדינה.

"אין ספק, שעבורי זו פסגת הקריירה המקצועית שלי", אמר הראל. " התחרות החלה ב-2007 עם 36 צוותים מרחבי העולם, ואנחנו היינו היחידים שנשארנו עד הסוף עם החללית כשהיא מוכנה לשיגור".

הראל סיפר שהעמותה שהוקמה לצורך כך בשם SPACEIL  שמה לה למטרה לזכות בתחרות של קרן בארה"ב שנקראת XPRIZE . "המטרה הייתה להנחית חללית על הירח במימון כספים פרטיים. הרעיון עלה עוד ב-2007 והצטרפות המשקיעים ב-2011 והקמת העמותה הפיחו רוח חיים במיזם. אני הצטרפתי לפרויקט ב-2014, כששלדון אדלסון ומוריס קהאן מחליטים לתרום לפרוייקט".

"מדובר בפרויקט עצום, שניתן לחלקו לשניים: תכנון ובניית החללית ותכנון מערך התקשורת הקרקעית", מסביר הראל. "ישראל היא בין שמונה המדינות בעולם שיש לה יכולת של שיגור וייצור של לוויין. החללית 'בראשית' הגיעה ל-380 אלף ק"מ שזה המרחק מכדור הארץ לירח. ההישג הגדול הוא שהחללית הורכבה בישראל בשיתוף התעשייה האווירית".

האם האמנת שהחללית תגיע לירח?

"היתה אמונה גדולה במה שעשינו, לצד הרבה חששות. לא היתה לנו ודאות שנגיע עד עשרה ק"מ משדה הירח ושם תיווצר התקלה המשמעותית, אבל זה לא מה שישבור אותנו".

מה הייתה התקלה שמנעה נחיתה בירח?

"המנוע הראשי לא עבד בקילומטרים האחרונים. הוא היה אמור לבלום את המהירות הגבוהה שבה הייתה החללית, והיא פגעה בקרקע במהירות גבוהה".

מה תחושות?

"ברגע הראשון הייתה אכזבה מסוימת, כיוון שעד הנחיתה החללית עבדה בצורה מאוד טובה. שלב הנחיתה הוא אוטומטי ולא הייתה לנו יכולת להתערב. האכזבה הרגעית היתה מהולה בהרבה גאווה על כל מה שהצלחנו להשיג. זה שהצלחנו לשגר חללית למסלול שמקיף את הירח, זה הסיפור הגדול, שכן אנחנו המדינה השביעית בעולם שהצליחה לעשות זאת, ואנחנו עמותה צעירה ללא מטרות רווח עם כספים יחסית קטנים ובשיתוף פעולה של התעשייה האווירית".

הראל סיים את דבריו, בתחושת גאווה: "היה לנו סיפוק מההישג, גם אם לא ביצענו את המשימה עד הסוף. מי שמבין בתחום החלל יודע להעריך את ההישג. גם ראש נאס"א ציין את גודל ההישג שלנו. יותר מזה, מדובר בעמותה חינוכית, שנועדה להוות השראה לתלמידים ללמוד מדעים מדויקים בטכניון. האתגר הגדול הוא בהתעוררות של ילדים רבים, שהיו מרותקים לשיגור, וכותבים לנו כמה הם התעניינו בנושא".

עוד ברעננה
חשבנו שיעניין אותך גם...
פרוייקט המגה יוקרה מגדל בראשית
פרויקט המגורים היוקרתי בתל אביב
נלחמים על החיים
הרב דר מיכאל לייטמן
צעד קטן של התחשבות, צעד גדול לחברה
הערבה התיכונה בקדמת המדע והטכנולוגיה
הערבה התיכונה בקדמת המדע והטכנולוגיה
טריאתלון הילדים כפר סבא 2018
מטרו הרצליה?
מטרו בהרצליה?
בוטלו דמי הרישום ליולא בסך 120 שקלים
בוטלו דמי הרישום ליול"א בסך 120 שקלים
התהפכות הנגרר נצפתה בזמן אמת