רעננה

מנהיגות בעידן החדש

תרצה הולנדר מרעננה הייתה במשך 27 שנים מורה ומנהלת במערכת החינוך. בעקבות המחלה פרשה מתפקידה, וכעת משהחלימה חזרה לעסוק במה שהיא הכי אוהבת: מלווה למורים ומנהלים, ומדריכה להורים ותלמידים. אגב, היא גדלה בבית של 11 ילדים

זאב גולדשמיט 12/09/2019
תרצה הולנדר , צילום: פרטי

אחרי 27 שנים בהן היתה מחנכת ומנהלת בית ספר, תרצה הולנדר , תושבת רעננה, עשתה שינוי משמעותי בחייה והיום היא מרצה בנושא "מנהיגות בעידן החדש". בנוסף היא מלווה מורים ומנהלים, ומדריכה הורים ותלמידים כיצד להתמודד עם קשיים וחרדות.

"כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו" אמרה לי בסיום הפגישה בינינו, ושלפה חמישה טיפים לחיזוק הביטחון והערכה העצמית בקרב ילדים:  לנשום (לפני שאומרים את המשפט הראשון), להקשיב (אתם שם בשבילו), לאהוב ללא תנאי (מצאו סיבה למחמאה אמיתית), להוביל ולהנהיג (הקפידו להוות דוגמא אישית) ולהנות.

הולנדר (55) היא אמא לארבעה ילדים, שיכולה להיות גאה במסלול שעברה במערכת החינוך. היא נולדה וגדלה בשכונת מהגרים מורכבת בחדרה, בת בכורה בין 11 אחים ואחיות. רבים מתושבי השכונה לא ידעו באותה תקופה קרוא וכתוב. אמה עלתה מעירק, אביה ממרוקו. הוריה, שכן ידעו קרוא וכתוב, עודדו אותה ללמוד ולצאת לדרך מאתגרת. בשירות הלאומי היתה קומונרית, ואחר-כך פנתה ללימודי הוראה. בהמשך עשתה תואר שני בחינוך באוניברסיטת בר-אילן . יש לה הסמכה לליווי וייעות לנהלים מטעם המרכז הבינתחומי הרצליה.

החיבור שלה עם רעננה היה בראשית דרכה כמורה, כשלימדה בבית הספר הממלכתי דתי "אריאל", וזכתה למחנכת הנבחרת שחל העיר מראש העיר דאז זאב בילסקי וסגן ראש העיר צבי קניג . אחרי חמש שנים מוצלחות ברעננה עברה ללמד בנתניה, בבית ספר אמי"ת רמב"ם, שקלט ילדי עולים חדשים, רבים מהם מאתיופיה. לדבריה, הביאו אותה לנתניה כדי להציל את בית הספר מסגירה, וזה היה חיבור מאוד מרגש עבורה, שכן גם היא הגיעה משכונת מהגרים.

"היה שם כאוס גדול, אבל זה היה אתגר גדול עבורי" סיפרה הולנדר. "ראיתי בבית הספר הזה את שליחות חיי. נלחמתי עבור הילדים, ונתתי להם את המקום שהם ראויים לו. כשהגעתי לשם הייתי צריכה להוריד את הילדים מחלונות וגגות בית הספר. הכניסה הרגלים חדשים. קיימתי מפקד בוקר, והקפדתי לעמוד בשער והכרתי כל תלמיד. נתתי לתלמיד תחושה של ניראות. בתקופתי הוקם בבית הספר מוזיאון למורשת יהדות אתיופיה כדי לחזק את עוצמת הקהילה, ויצרתי תוכניות למימוש עצמי. אני גאה בכך שאחרי שש שנים קיבלתי את אות מופת לחינוך של העיר נתניה.  לא נולדתי עם כפית של זהב בפה. כל קושי שחוויתי הפך להיות עבורי הזדמנות. אני אדם שראו את היכולות ועזרו לי להיות מי שאני".

מנתניה עברה לנהל בית ספר בשוהם תלמידים ממעמד סוציואקונומי גבוה. היא הרגילה את התלמידים לצאת מפעם לפעם ללימודים בחצר, כי לטעמה לימודים מחוץ לכיתה מפתחים את הדמיון והיצירתיות של התלמיד. לרגע חשבה שחייה כמנהלת הפכו לנעימים יותר. אבל עוד בטרם הספיקה להשלים את תכנית המעבר של הלימודים מהכיתה לחצר חרב עליה עולמה כשביום אחד בבדיקת קולונוסקופיה שעברה התגלה שהיא חולה בסרטן.  

"גילו גידול סרטני גדול מתחת לכבד. תוך שבועיים נותחתי. נפרדתי מכל הסמכויות שלי בניהול בית הספר כדי לאפשר לעצמי החלמה מיטבית. היום אני יכולה לומר תודה לאל, החלמתי. למזלי, הגידול לא התפשט" סיפרה.

מה הרגשת כשנודע לך על המחלה?

"הלם מוחלט עבורי, מאוד מטלטל. זה גרם לי להבנה שלגוף יש מקום בחיי, ועלי לשנות את אורח חיי. היום ממקום מפויס אני יכולה לומר, שכשאתה פוגש את הסרטן, אתה פוגש את המוות, שהוא ממש פה בפינה. פתאום הבנתי שהקיום שלי הוא זמני, וגרם לי לחשב מסלול מחדש לחיים שלי. אני מציעה לכל אחד חואחת לעבור בדיקת קולונוסקופיה, שהיא בדיקה מצילת חיים."

מדוע נפרדת ממערכת החינוך?

"העבודה תחת לחץ לא עשתה לי טוב, אולי זה מה שהוביל למחלה, ובחרתי לעשות שינוי, אם כי נשארתי בתחום. בהתחלה לא ידעתי לאן אני ממשיכה, ובשלב מסוים הבנתי שניהול בית ספר היה טוב לאותה תקופה , אבל זה לא מה שיביא לי את האושר. למדתי NLP שיטת טיפול מאסטר. בהמשך למדתי במרכז הבינתחומי בהרצליה ייעוץ אישי למנהלים, והיום אני פועלת בשני מישורים: אני נכנסת לחדרי מורים, פוגשת מנהלים ומקנה כלים לניהול מערכות יחסים בבית הספר. בערוץ השני, אני פוגשת אימהות וילדים ועוזרת להם להתמודד עם הקשיים והחרדות, ומלמדת אותם איך לעצב את הדרך להצלחה"

מה דעתך על מערכת החינוך של היום בהשוואה ללפני שני עשורים?

" מערכת החינוך  מתאמצת להיות רלוונטית. אם מבנה השיעור נשאר אותו דבר והוא רק מועבר דרך מצגת, זה לא שינוי משפיע. מערכת החינוך צריכה לעבור שינוי גדול בהכשרת המורים מהמקום של הניהול הרגשי שלהם במערכת יחסים עם התלמידים, בינם לבין עצמם. ראוי שמורה יערוך ביקורי בית אצל התלמידים. אין מספיק הכלה רגשית של המורים, וזה חבל, כי במילה אחת מורה יכול להרים ילד, או להפיל אותו. אני באתי משכונה שלא ידעו לקרוא ולכתוב, ובכיתה ד' המורה זיהתה שאני ילדה של מילים, והיא שינתה לי את החיים כשמינתה אותי ליו"ר ועדת העיתון של בית הספר. אזכור אותה לטובה כל חיי."

 

כיצד ניתן ללמד הורה להיות הורה טוב?

"חינוך מתחיל במערכות יחסים. אני מעניקה טיפים כיצד להביא ערך לבית הספר, להקשיב ממקום נקי ולהיות הורים פעילים וכמובן לתמוך בילד. יש להקפיד על תקשורת יומיומית. כשהורה וילד נמצאים יחד בבית ובמשך שעתיים להורה אין נקודת מפגש עם הילד, זו בעיה. הורה צריך ליצור התייחסות של נראות ונוכחות, לשאול איך עבר עליו היום, לשתות איתו יחד , לשאול אם הוא צריך משהו. ההתעלמות היא לא דרך ליצור יחסים. לתמוך בילד, להקשיב ממקום נקי ולהיות הורים פעילים, זו הדרך הנכונה.  לפתח בילד את ערך היזמות. אל תנסו לשנות את הילד, תנו לו להתפתח במקומות שהוא אוהב, וללמוד בכל דרך שתשביח את היצירתיות. מאז ומתמיד מלווה אותי המשפט של הרב שלמה קרליבך, שכל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בוא".

עוד ברעננה
חשבנו שיעניין אותך גם...
"אחרי הבחירות כולנו תושבי אותה עיר"
דיור בר השגה לסטודנטים בראשל"צ
פילוח תוצאות הבחירות. נכון ליום ד בשעה 10:30
מי ניצח את הבחירות בכפר סבא?
נכנס למים לחלץ אדם אחר - וטבע למוות
נכנס למים לחלץ אדם אחר - וטבע למוות
רוכב אופנוע החליק ונפצע קשה
רוכב אופנוע החליק ונפצע קשה
סניף רמי לוי ברחוב סוקולוב. נסגר לחודש ימים
סניף רמי לוי ברחוב סוקולוב נסגר לחודש
נחשף ציור קיר עם פניו של ישוע הנוצרי
יום הבוחר, סיבוב שני