הרצליה

"ההיחלצות הייתה מקרית וכפסע בין התקרית לבין תאונה קטלנית בים"

פרסום ראשון: דו"ח של החוקר הראשי במשרד התחבורה חשף כי מטוס קל שיצא מהרצליה ובו טייס ונוסע כמעט והתרסק לתוך הים לאחר שהטייס נקלע למצב של איבוד התמצאות במרחב

חדשות | מיכאל פרוסמושקין 01/02/2018

מטוס קל שיצא משדה התעופה בהרצליה כמעט והתרסק בחודש נובמבר בים – כך עולה מדו"ח שפרסם לפני ימים אחדים החוקר הראשי של משרד התחבורה יצחק רז ומתפרס כאן לראשונה.

מדובר בתקרית חמורה שהתרחשה ב–18 בנובמבר אשתקד, כאשר טייס, בן 62, ונוסע נוסף שהיה עמו, המריאו במטוס מסוג צסנה משדה התעופה בהרצליה לאזור ראשון לציון. במהלך הטיסה הטייס הנמיך גובה לכ-200 רגל (כ–60 מטרים) ובכך התקרב מאוד לפגיעה בים. ברגע אחרון הבחין בכך פקח מגדל הפיקוח בשדה דב והנחה אותו באסרטיביות לעלות גובה, כך שבסופו של דבר המטוס עלה מעלה ונחת בשלום בהרצליה.



"מדובר באירוע חמור וחריג, שמהותו ואפילו עצם התרחשותו לא הובנו בתחילה, לא על ידי הטייס ולא על ידי הגורמים הנוספים, קרי מגדל הפיקוח והחברה המפעילה", ציין החוקר הראשי. "האירוע דווח לחוקר הראשי על ידי מגדל שדה דב, כאירוע הנמכה בנתיב הטיסה והבעת חשש למצבו הרפואי של הטייס שאפשר שגרם לו להנמיך לא רצונית. לא התקבל כל דיווח מצד הטייס או החברה המפעילה". לאחר איתורו של הטייס על ידי החוקר הראשי ושיחה עמו עלה חשש אצל החוקר שמהות האירוע הבטיחותי אינה ההנמכה בטיסה, אלא אובדן התמצאות מצד הטייס במהלך הפניות מעל הים.

במהלך השיחה עם הטייס התברר לחוקר הראשי שמהות האירוע אינה כניסה לענן, כפי שסבר הטייס, אלא היקלעות של הטייס לתנאי מזג אוויר של אינוורסיה (תופעה מטאורולוגית המשפיע על יציבות האוויר) מעל הים ועננות גבוהה המכסה את השמיים. שילוב זה גרם לטייס, עקב הקושי באבחנה בקו האופק המפריד בין הים לשמיים, לחוש כי הוא טס בתוך ענן ומתוך כך לאבד את התמצאותו המרחבית. בהקשר זה יש לציין כי אובדן התמצאות במרחב מהווה את הגורם בעל התרומה הגדולה ביותר לתאונות ולאירועי תעופה חמורים. אובדן התמצאות במרחב מוגדרת כחוסר אפשרות לפרש נכון את מצב כלי הטיס, גובהו ומהירותו ביחס לקרקע, או לנקודות ייחוס אחרות. בדיקת החוקר הראשי העלתה כי הטייס, שהוציא רישיון טיס בשנת 2004, לא היה מיומן מספיק בהיחלצות ממצבים כאלה ולמעשה כלל לא ביצע כל טיסה מעל הים משנת 2012.

החוקר הגיע למסקנה כי "בפועל, כתוצאה מתנאי מזג האוויר ... הטייס נקלע לאובדן התמצאות כמעט מוחלט במרחב שרק הלך והחריף עקב מגמת הטיסה מערבה, עמוק לתוך הים". עוד ציין החוקר בדו"ח כי "עם תחילת הפניה, המטוס החל לאבד גובה שלא תוקן על ידי הטייס, ובמהלך ניסיונות הטייס להשתלטות על המצב המוזר, המטוס הנמיך עד לגובה הנמוך ממאתיים רגל מעל פני הים, במרחק של כשני מייל מקו החוף ומבלי שהטייס היה מודע למצבו במרחב, בדגש לגובה המטוס, מהירותו וכיוונו – אך מזל הפריד בין האירוע לבין הפוטנציאל הממשי של פגיעה במים".

בסיכומו של הדו"ח קבע החוקר הראשי כי "שילוב נסיבות, שכללו מזג אוויר עם ראות מוגבלת מעל הים, ניסיון תעופתי דל של הטייס, חוסר ניסיון מוחלט בטיסה בתנאי מכשירים, ידע חלקי אודות הפעולות לביצוע בעת כניסה לתנאי מכשירים, והעובדה שהטייס לא תורגל בנושא מאז קורס הטיס הפרטי, גרמו לכך שהטייס לא זיהה את העובדה שנכנס לאובדן התמצאות במרחב והמטוס החל בפניה לא נשלטת והנמכה לים". החוקר סבר כי "שפר מזלו של הטייס שהצליח להתייצב בסופו של דבר באמצעות צפייה באופק המלאכותי, בגובה של פחות ממאתיים רגל מעל הים".

לדברי החוקר, ההיחלצות מהמצב המסוכן אליו נקלע הטייס "הייתה בפועל מקרית וכפסע היה בין התקרית האמורה לבין תאונה קטלנית בים, במרחק של כשני מייל מהחוף ובאזור בו עומק הים הוא סביב 40 מטרים".

לאור כך, ציין החוקר בדו"ח שורה של מסקנות אליהן הגיע במסגרת תחקור האירוע וסיפק מספר המלצות על מנת למנוע הישענות מקרים דומים.



חשבנו שיעניין אותך גם...
מכירת החמץ ברעננה
מכירת החמץ ברעננה
"אני רוצה להמשיך בעשייה שלי"
 פעוט בן חצי שנה איבד את ההכרה בנתניה
פעוט בן חצי שנה איבד את ההכרה בנתניה - מצבו אנוש
אחרי יותר מעשור: חודשו הליכים משפטיים נגד נאשם ברצח
אחרי יותר מעשור: חודשו הליכים משפטיים נגד נאשם ברצח
חסימה בסוקולוב
העירייה השיבה לבית המשפט בסוגיית מכירת הקאנטרי
נועלה....כשאוכל ואהבה נפגשים
נועל'ה....כשאוכל ואהבה נפגשים
תושבי כפר סבא יקבעו שם לאזור התעשייה
והשם הזוכה הוא...