Local צרכנות מקומית
מורה עם גרף
איך לשמר עובדים בארגון
צילום: storyblocks

איך לשמר עובדים בארגון?

אחד המשאבים המרכזיים והחשובים ביותר עבור כל חברה, ארגון ובית עסק, הוא מה שמכונה "הון אנושי" – העובדים באותו ארגון, בעיקר כאשר מדובר בעובדים מנוסים ובעלי כישורים, יכולות ומוטיבציה לתרום לארגון. לכן, מנקודת מבטם של ארגונים רבים, שימור העובדים לאורך זמן מהווה מטרה עיקרית ומאתגרת – בשוק תחרותי בו העובדים יכולים לנדוד מחברה לחברה בתמורה לתנאים טובים יותר, שימור העובדים לאורך זמן הופך להיות משימה מאתגרת. מהן הדרכים העיקריות והאפקטיביות ביותר להצליח לשמר את העובדים בארגון וליצור צוות עובדים אפקטיבי והרמוני לאורך זמן?

תמרוץ העובדים על פי המניעים הרלבנטיים ביותר עבורם



אחת הדרכים היעילות והמומלצות לשימור העובדים בארגון היא התייחסות אישית לכל עובדת ועובד, זיהוי ה"טריגרים" המניעים אותם והרלבנטיים ביותר עבורם, והענקת תמריצים המתמקדים בטריגרים אלו. לדוגמה, ניתן לתמרץ עובדים הנמצאים בשלב בחייהם בו הם מקימים משפחה ומביאים ילדים לעולם בתנאים טובים יותר סביב תקופת הלידה (חופשת לידה ארוכה יותר, גמישות רבה יותר בשעות העבודה וכו'). דוגמה נוספת היא עובד אשר זיהינו כי אחד הגורמים המשפיעים ביותר בחייו כרגע הוא הרצון להשלים את לימודיו במקביל לעבודה. מעסיק אשר ישכיל לזהות מצב זה ולהגיב לו בהתאם (למשל – על ידי הגמשת שעות העבודה של אותו עובד כך שיתאימו ללימודים, הענקת חופשה בתקופת המבחנים וכו'), יעלה משמעותית את סיכוייו לשמר את אותו עובד בארגון לאורך זמן.



הכנסת עניין לשגרת העבודה – הרצאות לארגונים, יצירת הווי משותף ועוד



ערוץ פעולה מתבקש נוסף למטרת שימור עובדים היא יצירת סביבת עבודה מעניינת, דינאמית ועשירה בגירויים חיוביים. מקומות עבודה רבים הם אפורים, משמימים ואפילו מדכאים. חשוב שמקום העבודה לא יהיה כזה, אם ברצוננו לגרום לעובדים להישאר בארגון זה לאורך זמן. לכן, מומלץ להכניס עניין וערך מוסף לשגרה במקום העבודה – הרצאות לארגונים הוא תחום משגשג העונה בדיוק על צורך זה (הן הכנסת עניין והן העשרה במגוון תחומים עבור העובדים, גירוי המיון והיכולות האינטלקטואליות שלהם וכו'), וקיימות דרכים נוספות רבות. ימי כיף ויצירת הווי חברתי, שבירת השגרה המשרדית בדרכים שונות, טיולים תקופתיים, הכנסת אטרקציות ומשחקים מרעננים לחדר המנוחה במקום העבודה, הרצאות לארגונים ועוד – כל אלו יכולים לסייע ליצור סביבת עבודה מהנה ומעניינת יותר אשר תגרום לעובדים לרצות להישאר בארגון.



לגרום לעובדים להרגיש חלק מהארגון בשילוב תמריצים כלכליים



נקודה נוספת שעולה במחקרים רבים הנערכים במקומות עבודה היא כי עובדים אשר מרגישים כי הם חלק אינטגראלי מהארגון ומפתחים הזדהות מסוימת אליו, יטו להישאר בו לאורך תקופה ארוכה יותר. לכן, חשוב לגרום לעובדים להרגיש שהם חלק מהארגון, לתת להם תמונה רחבה יותר בנוגע למה שהם עושים וליצור אצלם הזדהות רגשית עם הארגון. בנוסף, חשוב לא לשכוח כי אחרי הכל, מדובר במקור הפרנסה של העובדים. אין תחליף לתמריצים כלכליים אם ברצוננו לשמר את העובדים בארגון לאורך זמן – הן העלאה תקופתית במשכורת, הן בונוסים ומענקים שונים והן תנאים סוציאליים טובים ומזמינים.