Local חדשות
חניה ליד הרכבת בנורדאו ינואר 2017
חונים על שביל עפר סמוך לתחנת נורדאו בכפר סבא
צילום: זאב שרגא

מצוקת חניה בתחנות הרכבת בכפ"ס ובהוד"ש

שתי תחנות רכבת משרתות את תושבי כפר סבא והוד השרון, תחנת 'נורדאו' ותחנת 'סוקולוב'. סיור בתחנות מעלה כי הן לא עומדות בעומס כלי הרכב הרבים והחניונים הסמוכים אליהן עמוסים עד אפס מקום

‏בשנים האחרונות מבקשים במשרד התחבורה לקדם את שירותי התחבורה הציבורית בארץ, זאת כדי לסייע בהורדת העומס בכבישים, שהופך בלתי נסבל מיום ליום. אחד הגורמים שאמורים להקל על העומס בכבישים הוא מערך שירותי רכבת ישראל, שגדלה ומתפתחת בקצב מהיר תוך הוספת מסילות חדשות וכן תחנות רכבת, לטובת הנוסעים.

שתי תחנות רכבת משרתות את תושבי כפר סבא והוד השרון, תחנת 'נורדאו' ותחנת 'סוקולוב' ורבים הם התושבים שבוחרים לעשות בהן שימוש יום יומי, אולם נראה כי התחנות לא עומדות בעומס כלי הרכב הרבים והחניונים הסמוכים אליהן, עמוסים עד אפס מקום. יצאנו לסיור בתחנות אלה וגילינו תמונת מצב עגומה, עשרות ומאות כלי רכב בחניונים, נהגים ש"ממתינים" בתור כדי להחנות וכאלה שכלל לא לוקחים בחשבון את הסיכונים שהם יוצרים, ומחנים את רכבם בניגוד מוחלט לכללי החוק.

'סוקולוב' – חניון קטנטן ורחבת עפר ובוץ



בסמוך לתחנת הרכבת 'סוקולוב' ישנו חניון רשמי קטן למדי, המתמלא כבר בשעות הבוקר המוקדמות ברכבים ולמעשה, במרבית שעות היום לא ניתן למצוא בו חניה. בסמוך לשעות הנסיעה של הרכבת ניתן לראות רכבים ש"ממתינים בתור" כדי לתפוס את מקומו של רכב יוצא, אחרים מחנים "רק לרגע" בסמוך לכיכר הקטנה ורבים אחרים בוחרים שלא להגיע כלל לחניון, מותירים את רכבם ברחבת עפר גדולה ברחוב סוקולוב דרומית לכביש 531, בכניסה הדרומית להוד השרון. "החניון" המאולתר אינו סלול בצורה מסודרת ובימי גשם צועדים הנהגים בתוך שלוליות בוץ גדולות כדי להגיע אל התחנה עצמה, לא לפני שחצו רגלית את המחלף הסואן.

נהגים אחרים שלא מוכנים לוותר על הקרבה לתחנת הרכבת ומעדיפים להימנע מצעידה בבוץ, מחנים את רכבם בסמוך לתחנה ובניגוד לחוק – על המדרכה, תוך חסימת המעבר להולכי רגל, על נתיב הנסיעה הצר ממילא ומסומן אדום לבן ואפילו על אי התנועה. במהלך הסיור ביקשנו לשאול את אחד הנהגים מדוע בחר להחנות את רכבו על המדרכה כשמרחק עשרות מטרים משם יוכל למצוא חניה ברחבת העפר? הוא עצמו נפנף אותנו וציין, "אני ממהר מאוד לפגישה בתל אביב, מקסימום ירשמו לי דו"ח".

'נורדאו' – חניונים מלאים עד אפס מקום



בתחנת הרכבת 'נורדאו' המצב אינו נראה טוב יותר. אומנם במקום ישנם חניונים רשמיים ומוסדרים, אך גם הם מתמלאים עד אפס מקום כבר בשעות הבוקר המוקדמות. בדומה לתחנת 'סוקולוב', עושים הנהגים שימוש בחניון עפר מאולתר, צפונית לבית העלמין אולם אחרים מחנים שוב בצורה לא חוקית, על המדרכות ואף בנתיבי נסיעה. עם זאת, ציינו בפנינו מספר נהגים כי המדרכה בסמוך לרכבת אינה סלולה ומדובר למעשה בשביל עפר שיכול לשמש לטובת הוספת מקומות חניה. "עם טיפת השקעה אפשר לרצף או לסלול את המדרכה הרחבה ולסמן עוד כמה עשרות מקומות חניה לכיוון שכונת הראשונים", אומר אחד הנהגים במקום.

מעיריית כפר סבא נמסר כי, "בנוגע לתחנת נורדאו, העירייה העמידה מספר חניונים סמוכים לתחנה לרבות שטחי עפר. באשר לתחנת סוקולוב, התחנה נמצאת בתחום האחריות של עיריית הוד השרון. עם זאת ועל מנת להקל על התושבים, העירייה מאפשרת לכלל תושבי העיר לחנות ברחובות הסמוכים לתחנה. כמו כן, העירייה פועלת ללא לאות מול עיריית הוד השרון במטרה להתקין מקומות חנייה נוספים לבאי התחנה".

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "גודלם והיקפם של מגרשי החנייה בסמיכות לתחנות הרכבת ברחבי המדינה כולה נקבע על ידי רכבת ישראל ולא על ידי הרשויות המקומיות. בסמיכות לתחנת רכבת סוקולוב, במסגרת תכנית 1201 מתכננת העירייה הקמת מגרש חנייה מורחב לרווחתם של באי האזור".

תגובת רכבת ישראל: "במסגרת הפעולות הרבות שנעשות לשיפור השירות לנוסעים, מבצעת רכבת ישראל עבודות להרחבת ופיתוח חניוניי הרכבת ברחבי הארץ, בכל שטח שקיים ברשותה או שמוקצה לה על ידי הרשות המקומית. בסמוך לתחנת הרכבת סוקולוב בהוד השרון, אין לרכבת ישראל שטחים הנמצאים ברשותה, עליהן היא יכולה להקים חניון. באשר להגדלת מקומות החניה בכפר סבא נורדאו, הרי שרכבת ישראל פנתה לעירייה על מנת ליצור הסכם להכשרת שטח חניה על מגרש שממוקם לא רחוק מנורדאו. עיריית כפר סבא סירבה בטענה שלשטח ישנו ייעוד אחר".


zeevshraga1978@gmail.com