ירושלים

מקומונים, לוחות למכירה
  הפורטל המקומי הגדול בישראל
אתרים מקומיים
חוק ומשפט הקניון העירוני
לוחות מקומיים רישום לעדכונים
עסקים מקומיים מופעים מקומיים
בעלי מקצוע שדרת העסקים
המומלצים אוכל ומסעדות
צור קשר ארכיון עיתונים
אזור הדרום אזור הצפון אזור המרכז אזור השרון
באר שבע אילת
עוטף עזה אשדוד
שדרות אשקלון
נהריה ועכו גולן גליל
  חדרה
  חיפה והקריות
ירושלים תל אביב יפו
פתח תקווה רמת גן-גבעתיים
מודיעין חולון-בת ים
ראשון לציון רחובות
   
נתניה הוד השרון
רמת השרון הרצליה
רעננה כפר סבא
חיפוש Local  
ראשי path delimeter ירושלים path delimeter טורים ודעות path delimeter ב(ע)ין השורות
טורים ודעות

ב(ע)ין השורות

אשר אטדגי 03.05.2012
הוסף דף לפייסבוק שמור במועדפים
פרשת אמור – הדרת נכים
אם עד עתה הרחיב המקרא בקדושת העם תחת הכותרת: ''קדושים תהיו כי קדוש אני..''. הרי שפרשת אמור (להוציא את תורת המועדות שבסופה) מופנית לקדושתם של האליטה בעם ישראל – הכוהנים - ובקריטריונים הנדרשים כדי לשרת את האל במקדש. ומסתבר שהאל קנאי מאוד בכל הקשור לאלו שמשרתים אותו באופן ישיר: '' כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר-בּוֹ מוּם, מִזֶּרַע אַהֲרֹן הַכֹּהֵן--לֹא יִגַּשׁ, לְהַקְרִיב... אֶל-הַפָּרֹכֶת לֹא יָבֹא, וְאֶל-הַמִּזְבֵּחַ לֹא יִגַּשׁ--כִּי-מוּם בּוֹ; וְלֹא יְחַלֵּל אֶת-מִקְדָּשַׁי...''. ללא ספק הדרת נכים כוללנית, שמעוררת אי נוחות מוסרית בולטת.

חז''ל במסכת ''בכורות'', ברשימה ארוכה, שרק חלקה הזעיר נמצא בפסוקים עצמם, מונים את רשימת המומים המונעת מהכהן לשרת במקדש (כ-42 מומים שתכף ניגע במקצתם). הפרשנים המסורתיים בעת הקדומה, ובעיקר בעת החדשה, ניסו ומנסים עד היום, תחת מגבלת ה''פוליטיקלי קורקט'', להסביר כיצד אלוהי ישראל הרחום, זה שקבע ''כי בצלם אלוהים נברא האדם'', זה שמצווה לא לקלל חרש ולפני עיוור לא לתת מכשול? מדיר נכים בצורה גורפת מלשרת אותו!

ידוע שבעת העתיקה נכים ובעלי מומים היו נחותים בחברה. ישנן חברות שאפילו היו רוצחים בעלי מומים שכאלו (הספארטנים למשל). עצוב, אפילו מאכזב לדעת שתורת ישראל, שדי מצטיינת בחוקים סוציאליים, מדירה נכים. יש תירוצים, דחוקים מאוד לדעתי (ואני ממש לא מדבר על תורת הקבלה, לא עלינו, שעבורם כל בעל מום גם פגום רוחנית) הטוענים כי ראוי למלך שישרתהו אנשים שהינם מושלמים חיצונית. אך האדם העליון (Mensch Über) מצוי בכל מיני תורות גזע אפלות, לא בתורת ישראל. זו שניתנה לעם על ידי בחיר ובכיר בניה, משה, שהיה בעל מום בעצמו.

לא הייתי נדרש לכך, אלמלא לא היו לאיסורים הללו, תולדות מזוויעות גם בעת המודרנית: כגון, דיוני הלכה באם נכה יכול להיות שליח ציבור בבית כנסת? באם דיין החובש משקפיים יכול לשפוט? באם חרש יכול להתחתן? והאם מותר לעיוור להיכנס עם כלב נחיה לבית הכנסת? הן אמת, כי פשט הפסוקים אינו נתון, לצערי, לפרשנות, אך חז''ל בתלמוד ב'כתובות' ובעיקר ב'בכורות' (אגב, רבים מהתנאים והאמוראים היו בעלי מומים בעצמם) פותרים את העניין בכך שהם מונים כל מיני מומים, לכאורה הזויים, שמעקרים את עניין השלמות החיצונית מתוכן.

כשהתלמוד מונה למשל, ''נכפה, אפילו אחת לימים'' (כלומר, חולה אפילפסיה, שפעם ב..מקבל התקף) נחשב בעל מום. מי שיש לו ריח פה, או זיעה מרובה ועבד, הרי הוא בעל מום. מי שיוצא לו רוק מזווית פיו - בעל מום (ולדעת רב הונא: זבלגן (= שאינו שולט ברירו) לא ישא אפילו את כפיו) ויש מחז''ל שאפילו טוענים כי תכונות אישיות כמו יהירות הרי הם מומים וכו'. הנה לפי חז''ל מדובר במכלול מקיף של מומים, שלא קשורים לנחשלות חברתית מולדת או נרכשת, אלא שהם מונעים, בדיוק כמו פרזנטורים בפרסום שמפו, לייצג מותג. ואלוהים, תסכימו איתי הוא לא 'הד אנד שולדרס'.

ויפה כאן לשונו המקסימה של הרמב''ם במורה נבוכים: ''לפי שאין האדם מכובד אצל ההמון בצורתו האמיתית [כלומר, שכלו, אישיותו], אלא בשלמות אבריו ויופי בגדיו, והמטרה [בתורה] רוממות שתהא לבית הזה [בית המקדש] ומשרתיו אצל הכול''.


לתגובות והרחבות: asher@local.co.il







חדשות
נעצרו 4 חשודים בהתפרעות בתחנת דלק בי-ם
הארבעה, כך לפי החשד, בזזו את חנות התחנה, ניסו להצית את המקום וגרמו להרס
העיר שלי
ב-18-19/9: ''בתים מבפנים'' בספרייה הלאומית בי-ם
אירועי ''בתים מבפנים'' בירושלים (18-20.9.14) יכללו סיור מודרך בספרייה הלאומית, שיכלול תצוגת פריטים מיוחדים ועתיקים
טורים ודעות
ב(ע)ין השורות
פרשת כי תבוא - טוב ורע
פרסום בלוחות מקומיים
 עסקים בירושלים
מרכז השולחן והכסא
נ.ה.ל. - נפגעי הוצאה לפועל ומשכנתאות
בלונים ונהנים
מוניות און ליין בעמ
ניטל חברה לבניה שיקום ושימור מבנים בעמ
 מסעדות בירושלים
טל בייגלס
ראשי | אודות | תקנון שימוש | לוחות מקומיים | עסקים מקומיים | אינקס עסקים | הפוך לדף הבית
אודות דובדוב | רישום למועדון עסקים | אינדקס עסקים | מפת האתר | כתבו לנו | בניית אתרים | פרסום במקומונים | פרסום באתר
This page was generated in .50 seconds.