Local העיר שלי
בור בגינה בבניין של מנרב ינואר 2017
הבור בחצר דירתה
צילום: פרטי

בניין חדש וליקויים בו רבים

דיירים בבניין מגורים בכפר סבא, שאוכלס בשנת 2011, הגישו ב-2013 תביעה נגד חברת הבנייה "מנרב" לאור ליקויים שנמצאו בבניין. לטענתם, הדיונים בנושא נמשכים מזה שנים בעוד הם ממשיכים לסבול מחלק מהליקויים. "מנרב" בתגובה: "מנרב ביצעה את כל התיקונים על פי חוות דעת של המומחה שמונה על ידי בית המשפט, לפי לוחות הזמנים שנקבעו על ידו"

רכישת דירה חדשה היא אחת הפעולות המשמעותיות בחייו של אדם, הכרוכה לרוב בהתחייבויות כספיות גדולות, במטרה לשפר את איכות החיים. אך מה יעשו דיירים שרכשו דירה חדשה מקבלן ומתמודדים לאורך שנים עם "סחבת" כלשונם, בעוד הם מבקשים לדבריהם את המגיע להם – בניין חדש בסטנדרטים גבוהים, וללא ליקויים. דיירים בבניין המגורים ברחוב זליונסקי 5 בכפר סבא, רכשו את דירותיהם לקראת אכלוסו בשנת 2011 ולדבריהם, כבר כשעברו לדירות החדשות, גילו מספר לא מבוטל של ליקויים שדרשו התערבות מיידית של חברת הבנייה "מנרב", האמונה על הפרויקט.

לדברי הדיירים, בשנת 2013 הם נאלצו להגיש תביעה נגד החברה, בה הם דורשים שתעמוד בכל התחייבויותיה כלפיהם ותביא לתיקון הליקויים, אולם מאז הם נגררים ב"סחבת" ארוכה, כלשונם, מבלי שהחברה תיקח אחריות על הליקויים לכאורה. נציגת הדיירים, חביבה רוזנטל, מספרת: "עברנו לדירה החדשה בשנת 2011, בקיץ, ומהרגע הראשון התחלנו לגלות ליקויי בנייה. בצנרת הגז, למשל, לא הייתה זרימה תקינה ובהמשך גילינו שהתקינו את הצינורות מתחת לרצפה בלובי ובכניסה לבניין. אריחי חיפוי התחילו להתפורר מהקירות, כל מיני תקלות של שיפועים הפוכים בגגות שגרמו להצטברויות של מים שחלחלו לדירות הגג. שער הכניסה לחניון לא היה תקין וקרס כמה פעמים, עמודי חשמל בחניון העליון קרסו כי לא קיבעו אותם עם מספיק בטון. נורות הניאון בחניון התת קרקעי נפלו מהקירות, נשארו תלויים על חוטי החשמל. יש דברים שכבר תוקנו תוך כדי המלחמה הזאת שאנחנו מנהלים לאורך חמש שנים".

הבית הוצף בצואה



השיא היה בחודש פברואר 2016, כאשר צנרת הביוב בבניין לא עמדה בעומס ודירת הגן בה מתגוררים חביבה ובעלה, הוצפה במי ביוב. תקרית, שלדבריה, הסבה נזקים בלמעלה מ- 100,000 שקל לכאורה. "אתה לא מבין מה אנחנו עברנו פה", היא אומרת, "אתה פותח את הדלת וכל הצואה של השכנים צפה לך בכל הבית. חזרתי מהקניות וחשכו עיניי, כל הבית צואה. לא גרתי כאן חודשיים והביטוח באמת התנהג בצורה יוצאת מן הכלל, כבר באותו ערב התחילו לטפל בנושא ובדקו את עומק חלחול מי הביוב, הבינו שצריך להרים את כל הרצפה בבית עד היסוד כדי למנוע התפשטות מחלות, ועד היום לא סיימנו את העבודות. אתה חושב שנציג 'מנרב' ביקר אצלי בדירה מאז?".

"לאורך שנים הסברנו שלא יכול להיות שצנרת של ביוב נסתמת פעמיים בשנה, הסבירו לנו שהכל תקין והשכנים אשמים כי הם משליכים לביוב חיתולים או תחבושות הגייניות וכו'", היא אומרת. "ביקשנו לערוך בדיקות של הצנרת לפני ההצפה ורק אחריה, נחפר בחצר הדירה שלי בור ענק, שם רואים בבירור שהצנרת עקומה, השיפוע הפוך וזה מה שגורם לסתימות. לחברה זה לא הספיק והדברים התעכבו עד לבדיקת מעבדה שבוצעה רק ביום חמישי שעבר ולפיה אכן ישנם שיפועים לא תקינים בצנרת. למה היינו צריכים לחכות כל כך הרבה זמן לבדיקה הזאת?", שואלת חביבה.

הבור הענק עליו היא מדברת הוא בהחלט מראה יוצא דופן, בור שנחפר במרכזה של הגינה המטופחת של הדירה, כדי לגלות את צנרת הביוב. הבור הענק עומד פתוח עד עצם היום הזה. היא מצדה מתעקשת לסגור את הבור רק לאחר תיקון הצנרת ומציינת כי מזה חודשים ארוכים היציאה אל החצר אסורה על כל בני הבית, אורחים חברים ואף נכדיה הקטנים, "חסר לי רק שמישהו ייפול לשם", היא אומרת.

בחניון עם מטרייה



"זה מתחיל מבעיות של נזילות מים בחניון, ממש גשם שחודר מהתקרה", מספר אחד השכנים בבניין, "אתה מסתובב בחניון עם מטרייה ומבין שיש קטעים מסוימים בהם יש נזילות באופן קבוע. בלובי של החניון אתה רואה צינורות של ביוב וחוטי חשמל חשופים שרק לפני חצי שנה בערך סגרו אותם. יש לנו הפסקות בהזרמת המים עד היום. אני מתגורר בקומה עליונה ומדי יום יש לנו הפסקות קצרות וירידה בלחץ המים בגלל המשאבות. הביוב עלה והוצף, עכשיו גילו שצנרת הגז הותקנה בצורה לא בטיחותית, כל הזמן מתעסקים בזה, ישיבות ועד ועדכונים ואת השקט הנפשי של 'רכישת דירה חדשה' ממש לא קיבלנו".

נציין כי גם בימים אלה עוסקים פועלים של חברת "מנרב" באיטום נזילות בחניון התת קרקעי, כמו גם במציאת פתרון לצנרת הגז. לפני כשבועיים, בהמשך לדרישות השכנים לבדיקת הצנרת הוצא צו הפסקת הזרמת גז לבניין, זאת כאמור נוכח התקנתה של צנרת הגז שלא על פי התקנים. חלקה מוטמנת סנטימטרים ספורים מתחת לאבנים משתלבות בכניסה לבניין עצמו. בימים אלה פועלים להסדרת צנרת הגז כך שתעמוד בתקנים. בדיון נוסף שנערך בנושא בבית המשפט, ביום רביעי האחרון, קבעה השופטת כרמלה האפט כי, "הנתבעת תבצע ותדאג לביצוע תיקון כל הליקויים המפורטים היטב בחוות דעת המומחה מטעם בית המשפט שהתקבלה ביום 03.01.17".

מנרב: הליקויים תוקנו



מהנהלת חברת "מנרב" נמסר בתגובה: "במקרה הנדון, מדובר בהליך משפטי שהחל לפני ארבע שנים ונמצא כיום בשלב סיום. נציגות הדיירים, בהובלתה של הגברת רוזנטל, הגישו תביעה על סך 1 מיליון שקלים ועל פי חוות דעת מומחה בית המשפט, נקבע סכום שלא עולה על אחוזים בודדים מהתביעה שהוגשה. לעניין העבודות בגינה של הגברת רוזנטל, החברה פועלת לפי הנחיות מומחה בית המשפט. הגברת רוזנטל הציגה כבר את טענותיה בפני מומחה בית המשפט ובסופו של דבר הוא קבע את הפעולות הנדרשות לביצוע בגינה. החברה עוקבת אחר הטיפול בנושא הגז שמצוי באחריותה של חברת 'פז גז', ובהתאם להנחיות מנהל הגז. מנרב ביצעה את כל התיקונים על פי חוות דעת של המומחה שמונה על ידי בית המשפט, לפי לוחות הזמנים שנקבעו על ידיו. אין פה אלא ניסיון של הדיירת חביבה רוזנטל לעורר עניין במחלוקת מקצועית שאיננה קיימת עוד ולהוציא דיבתה של החברה, ולראיה, הועברו למערכת עיתונכם כל המסמכים המאשרים את דברינו. אין לנו אלא להלין על הניסיון המר להכפיש את שמה הטוב של החברה".

zeevshraga1978@gmail.com