Local חדשות
אופנועים
כמעט בכל חודש נהרג צעיר על אופנוע (תמונה להמחשה)
צילום: אור ירוק

כמעט בכל חודש בשנת 2016 נהרג צעיר שרכב על אופנוע

כך עולה מנתונים שמציגה עמותת "אור ירוק". עוד עולה מהנתונים כי 107 רוכבי דו גלגלי נפגעו בתל-אביב בשנת 2016 – יותר מכל עיר אחרת בישראל

בשעות הלילה של ה- 9 בנובמבר בשנה שעברה, רכב נתן זיתוני ז"ל בן ה- 20 מבני ברק על האופנוע שלו בכביש 471 לכיוון ביתו. מסיבה שאינה ברורה, התנגש נתן עם האופנוע שלו במעקה הבטיחות שבצד הדרך ולפראמדיקים שהגיעו למקום לא נותר אלא לקבוע את מותו. זיתוני, שכל חייו היו לפניו, הוא אחד מ- 11 צעירים שנהרגו בשנת 2016 בתאונת דרכים כשרכבו על אופנוע או קטנוע.

על פי נתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2016 נהרגו 11 צעירים (גילאי 24-15) בתאונות כלי רכב דו גלגליים (אופנוע/קטנוע). המשמעות היא, כי כמעט מדי חודש בשנה שעברה נהרג צעיר בעת שרכב על אופנוע.

עוד עולה מהנתונים, כי כל הצעירים שנהרגו בתאונה בעת שרכבו על אופנועים או קטנועים היו גברים, ששה מהם משתייכים לחברה היהודית וחמישה לחברה הערבית. בנוסף נמצא כי, שבעה מההרוגים היו בני 20 ומעלה וארבעה בני 19-15. כמו כן, שמונה מהתאונות בהן נהרגו צעירים שרכבו על אופנוע התרחשו בתחום העירוני ושלוש בתחום הבינעירוני.

בשנת 2016 נפגעו בתאונות דרכים 726 צעירים שרכבו על כלי רכב דו גלגליים, מתוכם 153 נפצעו באורח קשה. בממוצע של העשור האחרון (2016-2007) נהרגו מדי שנה בתאונות אופנוע 14 צעירים, 931 נפגעו ו- 126 נפצעו באורח קשה.

תל אביב מובילה במספר הצעירים שנפגעו כשרכבו על אופנוע/קטנוע

בתל אביב נפגעו 107 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (24-15) בשנת 2016, רוכב אחד נהרג.
בירושלים נפגעו 75 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (24-15) בשנת 2016, שני רוכבים נהרגו.
בחיפה נפגעו 26 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (24-15) בשנת 2016.
בחולון נפגעו 23 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (24-15) בשנת 2016.
בבת ים נפגעו 20 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (24-15) בשנת 2016.
בפתח תקוה נפגעו 19 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (24-15) בשנת 2016.

צעירים רבים בישראל, בוחרים לעשות רישיון ולנהוג על כלי רכב דו גלגלי – קטנוע או אופנוע. הסיבות לכך ברורות: ניתן לקבל את הרישיון בגיל מוקדם יותר, תהליך קבלת הרישיון הוא זול ומהיר, כלי הרכב ותחזוקתו זול יותר מכלי רכב אחרים ובנוסף השימוש בקטנועים ואופנועים פותר את בעיות החניה והפקקים שמאפיינים את מדינת ישראל. הבעיה היחידה שצעירים אלו לא לוקחים בחשבון, היא הסכנה שברכיבה על כלי רכב דו גלגליים בישראל.

ב"אור ירוק" טוענים כי, אופן ההכשרה הקיים לצעירים שבוחרים לעשות רישיון על כלי הרכב הדו גלגליים הוא בעייתי ולוקה בחסר ובנוסף לצעירים לצעירים המקבלים רישיון לכלי רכב דו גלגלי, אין את החובה לנסוע תקופה מסוימת עם מלווה, שידריך ויגשר על חוסר הניסיון שלהם בכבישים. אלו, מובילים לכך שאחוז הצעירים המעורבים בתאונות אופנוע הוא גבוה מאד ביחס ליתר הגילאים.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "קבלת רישיון לכלי רכב דו גלגלי בישראל הוא הליך מהיר ופשוט כך שכל צעיר שרוצה לרכב על קטנוע יכול לעשות זאת בקלות רבה מדי וללא ניסיון מספיק. כאשר נער צעיר עולה על כלי רכב זה, הוא חשוף לסכנות רבות שהוא כלל לא מודע להן ולא יודע כיצד להתמודד איתן. לכן, יש להעלות את גיל קבלת רישיון הנהיגה לאופנוע, ולהאריך את תקופת הלימוד וההדרכה. בנוסף צריך לשפר את התשתיות עבור רוכבי הדו גלגלי - להתקין פס הגנה במעקות הבטיחות שיגן על הרוכבים בזמן החלקה ולצבוע את הכבישים בצבע שמונע החלקה".