Local פוליטיקה מקומית
נוגה דביר
נגה דביר תושבת שכונת כיסופים
צילום: פרטי

חברי מועצת העיר כפר סבא אישרו את החלטות ועדת הכספים

בין השאר אושרו כ– 1.4 מיליון שקלים לצורך תכנון ציר תל חי והתאמתו כציר מוביל לכביש 531

ביום ראשון השבוע התכנסו חברי המועצה בכפר סבא לישיבה קצרה לאישור החלטות ועדת הכספים העירונית, הכוללת בין השאר העברות מסעיף לסעיף בתקציב העירייה וכן בתקציב התב"רים. חברי האופוזיציה העלו הסתייגויותיהם מהעברות כאלה ואחרות ואילו הנהלת העירייה הסבירה את הדברים, כשבהמשך התקיימה הצבעה על הסעיפים.

עוד אישרו חברי המועצה תקציב של 1.4 מיליון שקלים לטובת תכנון ציר תל חי והתאמתו לציר ראשי מקשר בין כביש 531 וציר בן יהודה, כשמיליון שקלים מועברים על ידי משרד התחבורה. יו"ר האופוזיציה, עו"ד יובל לוי, טען כי לא נערך שיתוף ציבור בנושא ציר תל חי והדגיש את החשיבות של הליך פתוח, בו יוכלו תושבי הרחוב לקחת חלק בתכנונו. חבר המועצה אברהם ממה שיינפיין תקף את לוי והסביר כי על ציר תל חי דובר עוד בקדנציה הקודמת ואילו ממלא מקום ראש העירייה חיזק את הדברים.

חבר המועצה ומחזיק תיק התחבורה, עמירם מילר: "כשאנחנו מדברים על מחלף תל חי – כולו מתוכנן כבר על ידי משרד התחבורה ויכלול גם רמפת ירידה מערבה. הוא מאושר, מתוכנן ומתוקצב, זה לא קשור לתקציב פה. אנחנו מדברים על שני קטעים של תל חי, הראשון ממחלף תל חי עד רחוב ויצמן, שם כבר תוכנן פתרון תחבורתי ואי אפשר לבצע אותו בגלל שיש שם קו חשמל שהטמנתו מוערכת במיליוני שקלים. יש כוונה עכשיו לתכנון אחר, שיאפשר גם שביל אופניים. ביקשנו בעצם ממשרד התחבורה תקצוב לתכנון פתרונות תחבורה ויפה שעה אחת קודם, כיוון שכולנו עדים לעומסי התחבורה בעיר".

חבר המעוצה עילאי הרסגור הנדין אמר כי, "הבעיה עם כל הדברים היפים האלה שהניסיון שלנו, גם עם תוכנית המתאר וגם עם פרויקטים אחרים בעיר, שבסופו של דבר יבוא פרויקט מוכן לאישור המועצה, אחרי שתכננו אותו ואז יאמרו לנו איפה הייתם? היה תכנון? ממש כמו בנושא 'מהיר לעיר' – הבטיחו לנו ארבעה מפגשי שיתוף ציבור ומה עשיתם? שני מפגשים מצ'וקמקים שקראתם להם שיתוף ציבור ומה שאתם עושים עכשיו זה 'שידור חוזר'".

צרפתי השיב כי התבצע שיתוף ציבור ואילו תושבת שכונת כיסופים, נגה דביר, קראה מתוך הקהל: "לא היה שיתוף ציבור, אני משכונת כיסופים ובכל המפגשים שהיו על ההתחדשות של השכונה בשום מקום לא הוצג ציר תל חי. אם הבית שלי שיושב על הציר הולך להשתנות, אני רוצה לדעת מזה" אמרה דביר.

"ההתנהלות סביב רחוב תל חי היא שידור חוזר של חוסר שיתוף הציבור בתוכנית המתאר, בתוכנית התחבורה ובתוכנית פינוי בינוי כיסופים", אמר הרסגור הנדין לאחר הישיבה, "התחדשות עירונית ושיפוץ רחוב תל חי יכולים להיות ברכה לעיר, אך הצורה הדורסנית בה הנהגת עיריית כפר סבא מנהלת כיום את העיר, מעלה חשש כבד להרס הפוטנציאל התכנוני של הרחוב. לא אאשר תכניות דומות עד שאהיה משוכנע שההליכים יתבצעו באופן תקין מבחינה חוקית וציבורית".

מתנגדים לפגיעה בעצים



פעילי "משמר האילנות כפר סבא" הגיבו גם הם לאישור התקציב לתכנון ציר תל חי והדגישו כי יתנגדו לכל פגיעה בעצים לאורך הציר שעשוי כך נראה, לשנות את פניו מקצה לקצה. "ברחוב תל חי צומחים עצים בוגרים שהיום מספקים צל ורקע נופי להולכים ברגל ולנוסעים ברכב. קיימת סכנה שבמידה והכביש יורחב העצים ייפגעו", אמר יו"ר המשמר פנחס כהנא, "גם אם נבין את צורכי ההרחבה אנו מתנגדים לפגיעה בעצים. לשדרת העצים לאורך הרחוב חשיבות רבה לעידוד ההליכה למרכז העיר, לבאים לבקר הדיור המוגן, המוסד החינוכי ותושבים. צל העצים מעודד ההליכה ורכיבת אפנים, מוריד הטמפרטורה באזור העירוני, סופג זיהומי אוויר, סופג רעשים ועוד. בעיר לא נותרו כמעט שדירות עצים בעלי משמעות. ואנו דורשים שהעצים לא ייפגעו".

"לא חייבים בקטע זה להוסיף שני נתיבים בכל כיוון, ממילא בהמשך כל התנועה הזו תקועה ברמזור ויצמן ובהמשך בכיכר כרמל," אומר כהנא, "לשדרת עצים זו משמעות איכות חיים עירונית רבה. אנחנו לא רגועים – מצד אחד נאמר במועצת העיר שלא מתכננים הרחבת הכביש, מצד שני נאמר לנו שמתכננים אבל כשיהיה מה להראות לציבור – זה יוצג. אנו רוצים להיות זהירים ולוודא שהעצים לא ייפגעו, יש חלופות מספר: הקטנת מספר הנתיבים, אפילו בכיוון אחד רק, מניעת חניה לאורך הכביש - יש באזור מגרשי חניה ציבורית. וויתור על המדשאות לאורך הכביש ואם יש צורך – העתקת עצים בצורה מתוכננת".