Local צרכנות מקומית
מעבר דירה
צ'ק ליסט
צילום: pixabay

צ'ק ליסט למעבר דירה חלק

ישראלים עוברים דירה לעיתים קרובות ולמזלנו יש לא מעט מסקנות שניתן לחלץ מהניסיון הקולקטיבי. החל מבחירת התאריך, דרך האריזה ועד יום המעבר – הנה הרשימה שתציל אתכם.

לפי סקר שנערך על ידי אתר אינטרנט גדול באפריל 2016, כ-7% מהציבור בישראל עובר דירה כל שנה-שנתיים, ומעל 50% מהישראלים נוהגים לעבור דירה פעם בעשור. למעשה, כל ישראלי שישי עובר דירה בטווח של 2-5 שנים ורק כ-16% לא עברו דירה מעולם. היתרון של מעברי הדירה התכופים שמאפיינים אותנו כאן בארץ הוא שכבר יש לנו מספיק ניסיון עם התהליך. למרות שמעבר דירה מייצג את אחד התהליכים המורכבים שעוברים על כולנו לבד, כזוג וכמשפחה, אפשר לחלק אותו לקטגוריות ולהכין רשימה מסודרת של משימות לפי שלבים.



שלב ראשון: תאריך, חפצים וחברת הובלות מעבר דירה אידיאלי מתחיל להתבצע כחודשיים לפני תאריך היעד שבו תקבלו את המפתח לבית החדש. אל תשאירו דברים לרגע האחרון וקחו בחשבון אריזת כמות גדולה של חפצים. לפיכך, פנו מקום ביומן ותאמו את המעבר מול מקום העבודה כדי להשאיר פרק זמן נוח לכל משימה ולחלק את העומס בין בני המשפחה. בנוסף, נצלו את ההזדמנות על מנת למיין ציוד ולהיפטר מחפצים שאינם בשימוש. העבירו אותם למחזור, לתרומה או לחברים שיכולים ליהנות מהם והפרידו בין חפצים שנארזים כרגיל לבין כאלה שדורשים אריזה מיוחדת, כאלה שנרצה להוביל לבד וכאלה שדורשים ביטוח ספציפי. בשלב הזה תוכלו לעבור לרגע המרגש של יצירת קשר עם חברת הובלות. ערכו סקר שוק, הכירו את המחירים המקובלים בענף ופגשו 2-3 נציגים של חברות שונות לפחות. רכזו את כל המסמכים הקשורים לדירה בתוך קלסר ייעודי ותייקו בתוכו פרטי קשר של החברה והעתק של הסכם ההתקשרות. עם סיום האריזה תוכלו לצרף לקלסר הזה גם את רשימת הארגזים והתכולה.



שלב שני: אורזים! חודש-חודש וחצי לפני המעבר תוכלו למיין גם את תכולת המקרר והמזווה ולבדוק את תאריכי התפוגה של מוצרי המזון. היפטרו ממוצרים שפג תוקפם ונסו לתכנן את הארוחות עד כמה שאפשר באופן שינצל את המזון הקיים. המטרה בשלב הזה היא לחסוך באריזת תכולת המקרר, המקפיא והמזווה ולא להגיע לבית החדש עם אוכל שאין מה לעשות איתו. רגע לפני האריזה עצמה, בקרו בדירה החדשה כדי לתכנן את האחסון. מומלץ למדוד את שטח החלל ולבחור כיצד לאחסן את החפצים, היכן למקם את הרהיטים ובאיזה חדר לשים כל ארגז. כך תוכלו להקל על עצמכם בפריקה העתידית ולחזור לשגרה במהירות. בנוסף, אם תדעו כמה פתרונות אחסון יש בבית החדש תוכלו להחליט האם צריך להזמין ריהוט או לבצע התאמות אחרות עוד לפני המעבר. כחודש לפני האריזה אתם אמורים לקבל את הארגזים מחברת ההובלות. התחילו באריזה של חפצים פחות שימושיים כמו בגדים מעונה אחרת, ציוד מהמחסן, צעצועים ישנים של הילדים שמשום מה לא נפטרתם מהם וכן הלאה. עם כל יום שעובר תוכלו לארוז עוד ועוד ציוד שימושי, תוך כדי שאתם כותבים על כל ארגז מה יש בתוכו וכמובן לאיזה חדר הוא מיועד. אל תתעצלו על השלב הזה כי הוא יעשה את ההבדל בין תסכול ועצבים לבין פריקה מהירה ושקט נפשי. מספר שבועות לפני המעבר הוא גם זמן טוב לעדכן את הכתובת החדשה מול הרשויות ולבצע את ההתאמות הנדרשות בנוגע לשירותי התקשורת, הטלוויזיה, האינטרנט, הטלפון וכן הלאה. עברו על החשבונות ועדכנו את הספקים כדי שתוכלו לקבל דואר לכתובת החדשה. אם בחרתם להשתמש בשירות הניתוב של דואר ישראל, קחו בחשבון שהוא מוגבל בזמן ובכל מקרה עדיף שלטווח הארוך תהיה לכם כתובת מעודכנת מול כל הגורמים הרשמיים.



שלב שלישי: מה קורה עד המעבר? שבועיים לפני המעבר תצטרכו למצוא סידור לילדים ולחיות מחמד, לעדכן את מקום העבודה על היעדרותכם ולוודא שגם בבית הספר או בגן מבינים את המשמעות. מספר ימים לפני תאריך היעד תצטרכו לכבס את כל הפריטים שאמורים להיות תלויים בדירה החדשה כמו וילונות ומפות, ומצד שני להיפטר מסלי הכביסה הקיימים כדי להכניס את כל הבגדים לארגזים. במקביל, ארזו מזוודה עם חפצים שאותם תצטרכו בשבוע של המעבר והתייחסו אליה כאילו אתם בחו"ל. יום לפני המעבר תוכלו כבר להפשיר את המקפיא ולארוז את המטבח. צרו קשר עם נציגי חברת ההובלות כדי לוודא שהם זוכרים מתי קבעתם ועדכנו אותם על שינויים. ודאו שהרכב מתאים למספר הארגזים, הקרטונים ומספר מכשירי החשמל ואל תתביישו לבקש מהם להגיע לביקור נוסף כדי להימנע מסיכונים מיותרים. נסו לדאוג לכך שיהיה לכם מספיק כסף מזומן בשביל לשלם למובילים ולשאר בעלי המקצוע שילוו אתכם ביום המעבר. הכניסו לתקציב גם הוצאות על אוכל, מים והוצאות נוספות והעבירו בעצמם פריטים יקרי ערך. סרקו את כל הבית כדי לראות שלא נשאר שום דבר מאחור, היצמדו לרשימה, סגרו את הדלת וכבו את האור. בהצלחה!