Local חדשות
חניה עמוסה ברכבת סוקולוב נוב 2017
חניית הרכבת בתחנת "סוקולוב"
צילום: אלן שיבר

למה לא שאטלים?

בעוד הביקוש לנסיעה ברכבת עולה, מצב החניונים הולך ומידרדר – אפס מקום בשעות השיא אז למה העיריות לא מפעילות שאטלים?

בתחילת השנה פרסמנו סקירה מקיפה אודות מצבם של החניונים בתחנות הרכבת העירוניות, ממנה עלתה תמונה עגומה של צפיפות גדולה ונהגים רבים הנאלצים להחנות את רכבם רחוק מתחנות הרכבת, לעתים על המדרכות תוך שהם מסתכנים בקבלת דו"ח תנועה. השבוע, חזרנו לבדוק האם השתפר המצב וגילינו כי המצוקה רק הולכת וגדלה. אישור תכנית הבנייה במתחם תקומה עשוי רק להגדיל את המצוקה בתחנת הרכבת נורדאו, זאתנוכח הפיכתם של מגרשי החניה הזמניים למגדלי מגורים ונראה שאיש לא יוצא מכליו בכדי לפתור את הבעיה.

מדובר בשתי תחנות הרכבת המשרתות בעיקר את תושבי הוד השרון וכפר סבא. תחנת "נורדאו" ותחת "סוקולוב", שתיהן תחת אחריות מוניציפלית של הוד השרון. בתחנת הרכבת "סוקולוב" מצאנו כי העומסים כאמור, הולכים וגדלים. על מציאת חניה בחניון הסמוך לתחנה כבר בכלל אין מה לדבר אבל מגרש העפר הענק ממול התחנה, בצומת הרחובות סוקולוב וכביש 531 הפך גם הוא למגרש חניה ענק, לא סלול, שבימי החורף הופך לשלולית ענק.

בתחנת הרכבת "נורדאו" המצב לא טוב יותר ושם מצאנו נהגים שמחנים בכל פינה אפשרית, הן על המדרכות והן במגרשי העפר הגדולים הנכללים בתכנית הבניה "תקומה". מגרשי עפר אלה עתידים להפוך למגדלי מגורים ולא ברור לאן יופנו מאות הרכבים המחנים בהם מדי יום אולם ביקשנו לבדוק מה עושות שתי העיריות השכנות בכדי לפתור את המצוקה? האם מתקיים שיתוף פעולה בנושא בין השתיים ומדוע לא מחפשים פתרונות יצירתיים תוך חשיבה מחוץ לקופסה?

למה לא שאטלים

?

אם נחזור ארבע שנים אחרונה אל מערכת הבחירות נוכל למצוא לא מעט מועמדים שהצהירו קבל עם ועדה על כוונתם להפעיל שאטלים מהעיר אל הרכבת ובחזרה – כלומר הסעות מאורגנות, לעתים בחינם, שיוכלו לחזק את קווי האוטובוס הרגילים ולפתור שתי בעיות גדולות במכה אחת – נהגים מתוסכלים שלא מוצאים חניה סמוך לרכבת, כמו גם נהגים מתוסכלים לא פחות שעומדים שעות בפקקים, לחינם. בעיריית תל אביב לדוגמה מפעילים שאטלים מתחנת הרכבת אל אזור התעסוקה ברמת החייל, באורנית כבר עובדים על שאטלים לתושבים ומנהלת אזור התעסוקה הרצליה הקימה גם היא מערך שאטלים אל תחנות הרכבת וחזרה, בדומה לעיר בת ים, שם פועלים שאטלים למספר נקודות בעיר. גם בראש העין התבשרנו על תחילת פעילותם של שאטלים משכונת "פסגות אפק" אל תחנות הרכבת, שהחלו לפעול כבר ב- 12.11, אז למה לא אצלנו בכפר סבא והוד השרון? בהחלט שאלה טובה.

פנינו אל שתי העיריות וביקשנו לדעת, מדוע הן לא מקדמות הפעלתם של שאטלים לתושבי העיר, אל הרכבת וחזרה - בכדי להפחית את העומסים הנוצרים ממאות רכבים הנוהרים לחניונים, כשברכבים לרוב נמצא מן הסתם, רק אדם אחד?

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה כי, "העירייה מעודדת את התושבים לעשות שימוש בתחבורה ציבורית כחלק מחזון העיר כירוקה, ובהתאם לבדיקה שעשתה נמצא כי קווי התחבורה הציבורית הקיימים במקום מספקים את הדרישה להגעה לתחנת הרכבת. לאחרונה החל לפעול קו 40 מתחנת הרכבת לאזור התחנה המרכזית. בהתייחס לחנייה, אנו נבחן את הנושא".

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "בהוד השרון פועלת מערכת תחבורה ציבורית ענפה המאפשרת הגעה לתחנות הרכבת באמצעות קוים מיוחדים המסונכרנים בין זמני הגעת האוטובוסים לזמני הרכבות, כך למשל קיימים הקווים: 66,65,64,12,11,3,1 ועוד. משרד התחבורה איננו מאשר לעירייה יצירת שאטלים עצמאיים. אנו שבים ומזמינים את התושבים לעשות שימוש בקווים אלו על מנת להפחית את השימוש בכלי הרכב הפרטי, לחסוך בזמני הנסיעה ובהוצאות הכספיות. ככל שיעשה שימוש נרחב יותר בקווי התחבורה הציבורית כך יאשר משרד התחבורה הוספתם של קווים חדשים".

zeevshraga1978@gmail.com