Local חדשות
מעבר חצייה מסוכן
סכנה במעברי החצייה (תמונה להמחשה)
צילום: אור ירוק

עלייה של 43% בהולכי רגל הרוגים במעברי חצייה

כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק לשנת 2017. עוד עולה מהנתונים כי בירושלים ובחיפה נפגעו בשנת 2017 הכי הרבה בני אדם בעשור האחרון, ברמת גן מספר הנפגעים הגבוה ביותר בשמונה שנים

בצהרי יום שישי לפני כחודשיים (9 בפברואר 2018) עבר במעבר חצייה ברחוב הרב קוק בהרצליה צעיר בן 27 כשמכונית פרטית פגעה בו והעיפה אותו למרחק מטרים ספורים. צוותים של מד"א שהוזעקו למקום התאונה טיפלו בפגיעת הראש החמורה של הצעיר, אך לא הצליחו להצילו מהפציעה והוא נפטר במקום.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס בשנת 2017 נהרגו 33 בני אדם בעת שחצו את הכביש במקום שאמור להיות הבטוח ביותר עבורם – מעבר החציה. מדובר בעליה של עשרה הרוגים (43%) בהשוואה למספר ההרוגים בשנה שקדמה לה. רובם המוחלט של ההרוגים במעבר חציה מצאו את מותם בתחום העירוני – 32 הרוגים מתוך 33.

על פי נתוני העמותה בשנת 2017 נפגעו בתאונות דרכים 1,999 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חציה. מדובר בלמעלה ממחצית מתוך כל הולכי הרגל שנפגעו בשנה זו בתאונות דרכים. עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2017 נפגעו בתוך הערים והישובים 1,954 הולכי רגל בעת שחצו במעבר חציה, מתוכם 32 נהרגו ו-211 נפצעו באורח קשה.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "העלייה החמורה בנפגעים ובהרוגים מדאיגה ומצערת על אחת כמה וכמה כשהפתרון לצמצום מספר הולכי הרגל הנפגעים במעברי חציה הוא פשוט ליישום ואפקטיבי. משרד התחברה והבטיחות בדרכים וראשי הרשויות צריכים להעלות לסדר היום את נושא היפגעותם של הולכי הרגל ולטפל במצב על ידי התקנת פסי האטה וכיכרות ליד מעברי חציה מסוכנים, בעיקר בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של ילדים או קשישים, סמוך לבתי ספר, מגרשי שעשועים, קופות חולים ובתי אבות. השקעה שתוביל לריסון מהירות הנסיעה בסמוך למעברי חציה תוכל להציל חיים רבים ולצמצם באופן משמעותי את מספר הנפגעים".

בשנת 2017 בירושלים ובחיפה הכי הרבה נפגעים בעשור האחרון

- בתל אביב נפגעו 238 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2017, מתוכם שני בני אדם נהרגו. עלייה של 4% בנפגעים בהשוואה לשנה שקדמה לה.
- בירושלים נפגעו 161 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2017, אדם אחד מתוכם נהרג. עלייה של 5% בנפגעים בהשוואה לשנה שקדמה לה – זהו מספר הנפגעים הגבוה ביותר בעשור האחרון.
- חיפה נפגעו 134 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2017, מתוכם שלושה בני אדם נהרגו. לבד משנת 2016 בה היה מספר נפגעים זהה זהו מספר הנפגעים הגבוה בעשור האחרון.
- בפתח תקוה נפגעו 117 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2017, מתוכם שני בני אדם נהרגו. עלייה של 18% בנפגעים בהשוואה לשנה שקדמה לה.
- ברמת גן נפגעו 72 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2017, מתוכם שני בני אדם נהרגו. עלייה של 38% בנפגעים בהשוואה לשנה שקדמה לה – מספר הנפגעים הגבוה ביותר בשמונה שנים.
- באשדוד נפגעו 74 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2017, מתוכם שני בני אדם נהרגו.

הולכי הרגל הם אוכלוסייה פגיעה בשל חוסר ההגנה שלהם בדרכים. בניגוד לנהגי המכוניות אין להם את אמצעי הגנה כמו כריות האוויר, שילדת הרכב וחגורות הבטיחות בכדי שיגנו עליהם.

מנתוני עמותת אור ירוק עולה, כי הסיבה המרכזית להיפגעותם הגבוהה של הולכי הרגל היא אי מתן זכות קדימה מצדם של נהגי כלי הרכב. שלוש מתוך ארבע תאונות (75%) שבהן נפגע הולך הרגל התרחשו בגלל שנהגי כלי הרכב לא העניקו להולכי הרגל זכות קדימה.