Local העיר שלי
אנקורי לוגו
צילום: פרטי

פעילות ביקורתית בנושא מערכת הבחירות בתיכון אנקורי ברעננה

יועצי התקשורת והדוברים של המפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת הגיעו ליום שיא בתיכון אנקורי ברעננה, בו הם התבקשו להסביר ולחשוף בפני התלמידים את המהלכים האסטרטגיים, שהנחו אותם בבניית הדמות והקמפיין

בקמפוס אנקורי רעננה לומדים מאות תלמידים, אשר יצביעו בבחירות הקרובות בפעם הראשונה. כדי לקדם את מידת המודעות והמעורבות של התלמידים בשיח הפוליטי, הוחלט להתמודד עם הנושא דווקא באמצעות דיון תקשורתי ושיווקי ביקורתי.

בתום מהלך, שכלל מערכי שיעור ודיונים כיתתיים, התקיים ביום שני השבוע אירוע השיא אליו הוזמנו הפעם הקמפיינרים, במקום המועמדים. יועצי התקשורת והדוברים של המפלגות המתמודדות התבקשו להסביר ולחשוף בפני התלמידים את המהלכים האסטרטגיים, שהנחו אותם בבניית הדמות והקמפיין.

אירועי היום נפתחו לפני כשבועיים בתחרות "ישראל מחכה לסלוגן", בה התבקשו תלמידי בית הספר להציע סלוגנים למפלגות השונות לקראת הבחירות. בניגוד למצופה, הסלוגנים שהוצעו ונבחרו על ידי התלמידים, לא קידמו את המועמדים והמפלגות, אלא התייחסו בציניות להבטחות ולמצעים.

רובם המכריע של הסלוגנים שהוצעו הביעו ביקורת נוקבת על מצעי המפלגות. בתוך כך בחרה הנהלת רשת החינוך אנקורי לאפשר לתלמידים להביע מחאה ואכזבה מהמערכת הפוליטית בכללה, ופתחה בפניהם את הבמה, במטרה לעודד חשיבה ביקורתית, מעורבות חברתית פעילה .

בין הסלוגנים המובילים ניתן למצוא "אמת, אנחנו אותו הדבר" לרשימת המחנה הציוני; "נלחמים במלחמה. בשחיתות!" למפלגת ישראל ביתנו; למפלגת עלה ירוק המציאו את הסלוגן "שמים במבה בקלפי"; למפלגת הבית היהודי "כי מי צריך תחבורה ציבורית בשבת?"; ואילו למרצ "אשכנזים חנונים, למי עוד תצביעו?".

הסלוגנים מופיעים בסטיקרים ופוסטרים, שיופיעו בקמפוסים של הרשת עד ליום בחירות ב-17.3.15.

יואב לביא, מנהל קמפוס אנקורי רעננה שיתף: "כבר מהסלוגנים, שנשלחו לתחרות, אפשר היה לזהות התייחסות צינית גורפת לכלל המפלגות, תוך הפגנת סף הזדהות וציפיות נמוך מאד מהמערכת הפוליטית בכללותה. ניכר כי התלמידים מכירים את הדיון, מודעים למצעים, אבל לא תולים תקוות בהבטחות. יש להם מעט מאד אמון בכנות הכוונות וביכולות של כל הצדדים. חשוב לזכור שמדובר בנוער לפני גיוס, ובאנקורי אנחנו מרגישים מחויבים להקשיב להם קשב רב, ולבחון איתם את מערכת הבחירות הזו מכיוון אחר, לא עוד מנה של סיסמאות בחירות, אלא כלים של ממש לחשיבה תקשורתית ביקורתית. אם בשנים עברו היינו מזהים נטייה חדה ימינה בהעדפות של תלמידי התיכון, זה לא המצב היום. יש כאן נוער מודע, ביקורתי ומאוכזב. הדיון בקמפיינים וב"מאחורי הקלעים" של המפלגות והמועמדים, נועד לצייד אותם במשקפיים נוספים לבחינת המצב".

Dganitli27@gmail.com