Local חדשות
רכיבה ללא קסדה
רוכבים בלי קסדה (תמונה להמחשה)
צילום: רועי פלצמן

קסדה בראש טוב?

סקר "אור ירוק": 73% מהציבור טוען כי רכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר מאשר באירופה, 52% לא חובשים קסדה ברכיבה

ב-17 באוקטובר 2017, נהרג כתריאל תוסיאני ז"ל בן 50 תושב אורנית, לאחר שנפגע מרכב בכביש 5 סמוך למחלף קסם. כתריאל הוא רוכב האופניים ה-11 שמקפח את חייו בתאונת דרכים מתחילת השנה, שניים יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מנתוני עמותת "אור ירוק" עולה כי בממוצע נהרג רוכב אופניים רגילים אחד בכל חודש. היפגעותם הגבוהה של רוכבי אופניים בתאונות דרכים מעלה חשש גדול בקרב הרוכבים. לרגל שבוע הבטיחות שמצוין השבוע וביום "ישראל עוצרת שיצוין מחר (14.11.17) מודגשת החשיבות של רכיבה בטוחה והן של הצורך בתשתיות טובות יותר לרוכבים על מנת שיחושו ביטחון רב יותר לרכב.

73% מהציבור טוען כי הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה במדינות אירופה, כך עולה מסקר חדש שביצעה "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות". הסקר נועד לבחון את שיעור המשתמשים באופניים בישראל, את השימושים העיקריים באופניים ואת החסמים לכך. מהסקר עולה כי בשניים מתוך שלושה (66%) בתי אב בישראל יש לפחות זוג אופניים אחד.

לכמה מתושבי האזור שלכם יש אופניים בבית (לפחות זוג אחד)? תושבי הצפון מובילים:

- מבין תושבי הצפון ל- 68% יש לפחות זוג אופניים אחד בבית.
- מבין תושבי הדרום ל- 66% יש לפחות זוג אופניים אחד בבית.
- מבין תושבי השרון ל- 66% יש לפחות זוג אופניים אחד בבית.
- מבין תושבי אזור המרכז ואזור ירושלים ל-59% יש לפחות זוג אופניים אחד בבית.

רוב בעלי האופניים מעידים כי הם משתמשים בהם לפעילות ספורטיבית ולבילוי ופנאי, ישנם שימושים נוספים:

- באזור הצפון מעידים 14% מהנשאלים כי הם משתמשים באופנים להגיע ממקום למקום, 10% לצורכי קניות וסידורים , 21% משתמשים באופניים לצורכי בילוי ופנאי ו-21% לצורכי פעילות ספורטיבית.
- באזור השרון מעידים 23% מהנשאלים כי הם משתמשים באופניים לצורכי בילוי ופנאי, 16% לצורכי פעילות ספורטיבית ו- 13% משתמשים באופניים על מנת להגיע ממקום למקום.
- באזור המרכז מעידים 18% מהנשאלים כי הם משתמשים באופניים לצורכי בילוי ופנאי, 16% לצורכי פעילות ספורטיבית, 11% משתמשים באופניים לצורכי הגעה ממקום למקום ו-9% לצורכי הגעה אל מקום העבודה / לימודים.
- באזור ירושלים מעידים 18% מהנשאלים כי הם משתמשים באופניים לצורכי בילוי ופנאי ו- 13% לטובת פעילות ספורטיבית.
- באזור הדרום מעידים 23% מהנשאלים כי הם משתמשים באופניים לצורכי בילוי ופנאי ו- 18% לצורכי פעילות ספורטיבית.

מהן הסיבות שבגללן אנשים לא נוהגים לנסוע באופניים לעבודה או ללימודים:

-באזור הצפון העידו 23% כי מרחק הנסיעה גדול מדי בעבור אופניים, 19% ציינו כי הנסיעה ברכב נוחה יותר, 11% ציינו כי הסיבה היא היעדר תשתית – אין שבילי אופניים מתאימים ו-11% נוספים טענו כי הרכיבה קשה מדי (יותר מדי עליות וירידות).
- באזור השרון העידו 28% כי מרחק הנסיעה גדול מדי לאופניים, 17% אמרו כי הנסיעה ברכב נוחה להם יותר, 16% העידו כי אין להם אופניים / לא יודעים לרכב ו-13% ציינו כי הסיבה היא היעדר תשתית – אין שבילי אופניים מתאימים.
- באזור המרכז העידו 20% מהנשאלים כי הנסיעה ברכב נוחה להם יותר, 21% טענו כי מרחק הנסיעה גדול מדי ו-12% אמרו כי הסיבה נעוצה בהיעדר תשתית – אין שבילי אופניים מתאימים.
- באזור ירושלים העידו 24% מהנשאלים כי אין ברשותם אופניים / אינם יודעים לרכב, 15% טוענים כי הנסיעה ברכב נוחה יותר ו- 11% חשים כי חסרה תשתית ואין שבילי אופניים מתאימים.
- באזור הדרום העידו 24% מהנשאלים כי הנסיעה ברכב נוחה להם יותר, 23% טענו כי מרחק הנסיעה גדול מדי ו-12% אמרו כי הסיבה נעוצה בהיעדר תשתית – אין שבילי אופניים מתאימים.

מה יגרום לנשאלים לעבור לאופניים ככלי תחבורה עיקרי:

- באזור הצפון קבעו 20% כי קרבה לעבודה או ללימודים תגרום להם לעבור לאופניים ככלי תחבורה עיקרי, 17% העידו כי הרגשה של ביטחון ברכיבה / תשתיות לרוכבי אופניים יהיו תמריץ עיקרי לכך.
- באזור השרון קבעו 28% כי קרבה לעבודה או ללימודים תגרום להם לעבור לאופניים ככלי תחבורה עיקרי, 15% העידו כי תחושה של ביטחון ברכיבה / תשתיות לרוכבי אופניים יהיו תמריץ עיקרי לכך.
- באזור המרכז קבעו 19% כי חסכון בעלויות / חסכון בדלק יהוו תמריץ עיקרי למעבר לאופניים ככלי תחבורה עיקרי, 18% העידו כי תחושת ביטחון ברכיבה / תשתיות לרוכבי אופניים יהיו תמריץ עיקרי לכך.
- באזור ירושלים קבעו 19% כי הרגשה של ביטחון ברכיבה / תשתיות לרוכבי אופניים יהיו תמריץ עיקרי לכך, 19% נוספים העידו כי קרבה לעבודה / לימודים יהוו תמריץ למעבר לאופניים ככלי תחבורה עיקרי.
- באזור הדרום קבעו 18% כי תחושה של ביטחון ברכיבה / תשתיות לרוכבי אופניים יהיו תמריץ עיקרי לכך, 16% העידו כי קרבה לעבודה / לימודים יגרמו להם לוותר על נסיעה במכונית ולעבור לאופניים ככלי תחבורה עיקרי.

הרוב מסכימים - "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה על אופניים באירופה":

- באזור הצפון מסכימים 74% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה על אופניים באירופה".
- באזור השרון מסכימים 77% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה על אופניים באירופה".
- באזור המרכז מסכימים 72% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה על אופניים באירופה".
- באזור ירושלים מסכימים 68% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה על אופניים באירופה".
- באזור הדרום מסכימים 72% מהנשאלים עם הקביעה כי "הרכיבה על אופניים בישראל מסוכנת יותר בהשוואה לרכיבה על אופניים באירופה".

כמחצית מהרוכבים ברוב האזורים רוכבים ללא קסדה, אך הרוב הגדול מאמין כי יש לחייב את הרוכבים לרכב עם קסדה:

- 55% מהנשאלים מאזור הצפון נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 82% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.
- 48% מהנשאלים מאזור השרון נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 82% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.
- 48% מהנשאלים מאזור המרכז נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 86% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.
- 33% מהנשאלים מאזור ירושלים נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 81% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.
- 45% מהנשאלים מאזור הדרום נוהגים לרכב על אופניים ללא קסדה. 79% חושבים כי יש לחייב את כל הרוכבים לרכב עם קסדה.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "הסקר מוכיח שאם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתחשבו ברוכבי האופניים וידאגו לבטיחותם, יותר אנשים יבחרו להשתמש בהם. מדינת ישראל חייבת לעודד יותר ויותר בני אדם לעבור לרכיבה על אופניים כדרך חיים, זה מומלץ לבריאות, מפחית פקקים ובעיות חניה ויכול להוריד כלי רכב רבים מהכביש. לכן, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בסיוע הרשויות המקומיות חייבים לסלול שבילים המיועדים לרכיבה בטוחה על אופניים בכל הערים, כדי להפריד בין הרוכבים וכלי הרכב ולהבטיח כי מי שירכב על אופניים, יחוש בטוח ומוגן".


בכל שנה בישראל נהרגים בממוצע 13 רוכבי אופניים בתאונות דרכים ומעל 300 נפגעים. קהילת 'שים לב לרוכב', ועמותת 'אור ירוק' פועלות לצמצום מספר הנפגעים הגבוה באמצעות הגברת המודעות לנושא בקרב רוכבים ונהגים, ועל ידי קריאה לרשויות לטפל במפגעי הדרך.

שיתוף הפעולה בין עמותת 'אור ירוק' וקהילת 'שים לב לרוכב' נרקם תודות לקרן השקעות האימפקט 2B Community ומשפחת חשין, אשר בטיחות רוכבי אופניים הוא נושא היקר לליבה. במסגרת מגוון הפעילויות, נערכות גם הדרכות בבתי ספר, בהן מתנדבי 'אור ירוק' משוחחים עם בני הנוער על החשיבות בציוד מגן – קסדה, מגנים, בגדים זוהרים, רכיבה ע"פ החוק ובמקומות הבטוחים וכמובן על הסכנות שברכיבה על אופניים חשמליים.

הסקר בוצע במהלך חודש אוקטובר 2017 כסקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים*
בקרב 504 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית
במדינת ישראל.
* טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%