Local העיר שלי
ד"ר שירי דניאלס (ערן)
ד"ר שירי דניאלס, זמינים 24/7
צילום: פרטי

"הידיד שלך - ער"ן"

ב-2 בדצמבר יתקיים ב"הבימה" אירוע התרמה למען עמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית), בו יופיע בהתנדבות שלמה ארצי. לקראת האירוע מספרת ד"ר שירי דניאלס, תושבת רמה"ש והמנהלת המקצועית הארצית של ער"ן, על העמותה, מטרותיה ופועלה

"שלום, עם מי אני?", שאל קול צעיר ומפוחד בטלפון. "את עם מתנדבת ער"ן", ענתה בקול מרגיע המתנדבת מהצד השני. "איך אני יכולה לעזור לך?" תחילה בהססנות אך בהמשך בקול שוטף גוללה הילדה בעלת הקול הצעיר את חוויותיה מהימים הקשים שהיא עוברת בבית הספר, על הילד בכיתה שחשבה שאוהב אותה, אך הפסיק להתייחס אליה כך פתאום, הקושי להתרכז בשיעורים והבדידות הגדולה בהפסקות. המתנדבת מצדו השני של הקו מאזינה ותומכת, מזכירה לה שהיא אינה לבד, מעודדת אותה וגורמת לה להבין, שהמצב אולי אינו נוראי כל כך, ויש בכל זאת מקום להתעודד ממנו.

שיחה זו היא אחת מיני רבות שנערכות מזה 43 שנים, בהן מפעילה במסירות ער"ן, עמותה ישראלית לעזרה ראשונה נפשית, את הקו החם הגדול ביותר בישראל. ניתן לומר, שבמצטבר, לאורך כל התקופה הזו, נשמעו בקווים הללו מעל לארבעה מיליון סיפורים כואבים של גברים, נשים, ילדים וקשישים על עצב, בדידות, חרדות, ניכור חברתי, תחושת אובדן ועוד.

בשנה האחרונה בלבד התקבלו מעל 160,000 פניות (440 פניות ליום בממוצע) מתוכן כ-800 פניות אובדניות.

ד"ר שירי דניאלס, תושבת רמת השרון, נשואה ואם לשניים, מכהנת כמנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן מזה כחמש שנים, ובאופן סמלי גם היא חגגה השנה 43 כמו העמותה.

"נולדתי ב- 1971, השנה שנוסדה העמותה", מספרת שירי, "כשהייתי בבית הספר היסודי, אני זוכרת את המחברות החומות של דפתר, שעל הכריכה האחורית שלהן הופיע הכיתוב 'הידיד שלך בער"ן' בליווי מספר הטלפון".

נוסף להיותה מנהלת עמותת ער"ן, חברה דניאלס במועצה הלאומית למניעת אובדנות במשרד הבריאות ומרצה באוניברסיטת תל אביב. היא מתמחה בעבודתה בייעוץ קצר מועד, הנחיית קבוצות, פסיכולוגיה בעידן הדיגיטאלי, ועזרה ראשונה נפשית באמצעות האינטרנט. "אני תופסת את העשייה המקצועית כבעלת ערך ומרגשת מאד. היא מהווה חוויה משמעותית עבורי".

סיוע לקשישים בדיכאון



"במהלך שנתיים של פיילוט, אותו ערכנו במסגרת התכנית הלאומית למניעת אובדנות", משתפת שירי, "בניתי, יחד עם פרופ' ליאת איילון מאוניברסיטת בר אילן, תכנית ייחודית מסוגה לקו יזום לזקנים בדיכאון. במסגרת הקו, הכשרנו באופן ייעודי 30 מתנדבים בער"ן והם ניהלו שיחה שבועית טלפונית עם קשישים וקשישות, שהופנו אלינו דרך רופאי קופת חולים באזורי הפיילוט.

"84 קשישים קיבלו סיוע בתכנית הזו והמשוב לתוכנית היה מצוין. הקשרים האנושיים, אדם לאדם, שנוצרו בפרויקט זה מחממים את הלב: מתנדבת בת שבעים בעצמה, שלוותה בטלפון אישה שלא יצאה מפתח הבית חודשים רבים בגלל דיכאון והניעה אותה לפעילות תוך שהיא מנחה אותה, במהלך השיחה, לרדת למטה ולשבת על ספסל בגן.

"איש בן 87 שרצו לאשפזו והוא התנגד כי המתין למתנדבת ער"ן שאמורה להתקשר אליו בארבע וזו השיחה הטלפונית היחידה שהוא זוכה לה".

"'מה משותף בעיניי לכל 84 המשתתפים בפרויקט?', שואלת שירי ומיד עונה – 'בדידות והרבה: אנשים נורמטיביים, כמו הסבים והסבתות של כולנו, שמוצאים עצמם מוקפים לעיתים באנשים ועדין נותרים בבדידותם...

"לפעמים רק מתנדב ער"ן, מחוץ למעגל המשפחתי, יכול לנהל שיחה על אותם נושאים ולקדם תקווה ומשאבי התמודדות".

כמות עצומה של ילדים ובני נוער במצוקה



"ער"ן קיבלה בשנה האחרונה כ-20,000 פניות מילדים ובני נוער. כמות עצומה זו של פניות, מצביעה על כך, שהנוער הישראלי רואה בער"ן כתובת לבקשת סיוע גם במהלך משברים רגשיים לא פשוטים. חלק מן הפניות בהן דווח על מצבי סיכון התקבלו לא מהילד עצמו, אלא ממישהו אחר, בעיקר חבר או קרוב משפחה, שמכיר את הילד ורוצה לעזור לו.

"הכוח של שיחת ער"ן הוא בין השאר, במענה הזמין והמיידי: כשמתבגר במצוקה הוא רוצה עזרה 'כאן ועכשיו' ולא 'שם ואחר כך'. כאשר הוא יכול בלחיצת כפתור לקבל מענה נגיש כשהוא בשיא הלחץ והמצוקה, יש לכך השפעה עצומה ממתנת ומרגיעה.

"מעבר לפניות שער"ן מורגלת בהן בקרב בני נוער: דיכאון, יחסים טעונים עם ההורים, בעיות בלימודים, מיניות וזהות מינית, קשיים חברתיים ועוד, אנו רואים עלייה בפניות העוסקות במצוקה רגשית חריפה בעקבות שימוש פוגע ומסכן ברשתות חברתיות, העלול להוביל להצקה, לבריונות והשפלה, לנידוי חברתי ואף לאובדנות. ער"ן נבחרה ע"י הנהלת פייסבוק העולמית להיות הארגון הלאומי המסייע לפייסבוק במניעת אובדנות בישראל".

ער"ן בתקופות המתח הביטחוני



"בתקופות של מתח ביטחוני גובר הצורך בקבלת עזרה רגשית זמינה ונגישה להתמודדות עם חרדה וטראומה. בתקופות חירום, חלה עלייה של עשרות אחוזים בפניות. כך, למשל, במהלך מבצע "צוק איתן", חווינו בער"ן עלייה חדה בהיקף הפניות בכלל ובתכנים הנוגעים לחרדה בפרט. ב- 50 ימי הלחימה התקבלו בער"ן מעל 27,000 פניות בטלפון ובאינטרנט.
"ער"ן היא כתובת טבעית לסיוע עבור רבים היות ואין מדובר ב'קו נישה' והפונה משוחרר מהצורך לחשוב האם הוא 'מתאים' לקו. השירות מיועד לכל אחד, בכל עת ובכל סוג של קושי.

"ער"ן מספקת מענה נגיש וזמין בכל ימות השנה וערך רב לפעילותנו מצוי לדעתי בשותפות האנושית הפשוטה ובהפחתת תחושת הבדידות הבלתי נסבלת של פונים , שעבור חלקם, הקול האנושי החם של מתנדבי ער"ן, החופשי מביקורת ומשיפוטיות, מהווה פן יוצא דופן בעולמם.

"מייל התודה שהתקבל מפונה (אחד מני רבים) משקף זאת היטב: 'אתם מלאכים בדמות אנשים. תודה רבה לכם...לפני כמה זמן נזקקתי לאוזן קשבת וענתה לי מישהי מקסימה שעודדה אותי וחיזקה אותי ובעיקר הקשיבה לי כשלא היה אף אחד שיקשיב..'.

"העמותה משרתת את כלל החברה הישראלית על כל מרכיביה ורבדיה, הנה מהגופים המייסדים של הקואליציה הישראלית לטראומה וכן חברה בפדרציה הבינ"ל של ארגוני סיוע בטלפון ובאמצעים מקוונים.


"המטרה של ער"ן היא להגיש סיוע רגשי ראשוני באמצעות הטלפון ובאמצעים מקוונים, לאנשים הנמצאים במצוקה, 24 שעות ביממה, כל ימות השנה. הסיוע מתבטא בהקשבה ובאמפתיה לפונה, בחשיבה משותפת על דרכי התמודדות עם הבעיות שהפונה מעלה ובמקרה הצורך, בהפניה לגופים מקצועיים רלוונטיים. השרות אנונימי וזמין ומאפשר לכל אחד לפנות לער"ן בכל שעה, ללא צורך להזדהות.

"ערוצי הטלפון והאינטרנט מהווים מקור אטרקטיבי לסיוע בשל העובדה שהם מאפשרים לפונה לשמור על אנונימיות מלאה, ובכך להביא לרמת פתיחות וחשיפה אישית גבוהה במהלך השיחה ולזמינות גבוהה במתן וקבלת העזרה.

המטרות שחרתה העמותה על דגלה הן:
- להיות כתובת זמינה בטלפון ובאינטרנט, לכל אדם שחווה קושי או מצוקה רגשיים, ולספק אוזן קשבת, סיוע נפשי ראשוני ומידע תוך שמירה על סודיות ואנונימיות הפונה
- ליזום ולפתח שירותים חדשים לרשות הפונים
- להכשיר ולשמר מערך פארא-מקצועי איכותי ומחויב של מתנדבים מיומנים במתן סיוע נפשי ראשוני להיות גוף לאומי מרכזי בתחום הסיוע הנפשי הראשוני
- ליזום ולקחת חלק בפרויקטים לאומיים ובינלאומיים בתחום בריאות הנפש, הרווחה והחוסן החברתי
- לקדם את ערכי ההקשבה והאמפתיה בחברה הישראלית.

כיצד מתנהלת עמותת ער"ן



ער"ן פועלת באמצעות כ- 1,100 מתנדבים פרה-מקצועיים איכותיים ומסורים, בשנים עשר סניפים ושלוחות ברחבי הארץ (ביניהן גם כפר סבא), ובאמצעות האינטרנט. מתנדבי ער"ן פועלים בהנחיה ובפיקוח אנשי מקצוע.

בער"ן פועל קו לאוכלוסייה הכללית וכן קווים ייעודים: קו בשפה הרוסית, קו בשפה הערבית, קו לחייל, קו לניצולי שואה ומענה אינטרנטי הממוקד בבני נוער וצעירים.

כיצד נעשה תהליך ההתנדבות בער"ן ?



ער"ן מעמידה לרשות הפונים מתנדבים איכותיים העוברים תהליכי מיון והכשרה קפדניים וממושכים. אופי השירות שמתנדבי ער"ן מעניקים, מחייב הכשרה מעמיקה ופעילות מקצועית תומכת שוטפת.

הקו הטלפוני פועל 24 שעות ביממה. התורנויות נעשות מתוך סניפי ער"ן הפזורים ברחבי הארץ. המענה המקוון באינטרנט ניתן באמצעות פורום, צ'ט אישי ודואר אלקטרוני.

תהליך ההצטרפות וההכשרה בער"ן כולל מיון מועמדים, דרך ראיון קבוצתי וראיון אישי.

בתום הקורס הקבוצתי, שנמשך כארבעה חודשים, מתקיים פרק של התנסות מעשית אישית על הקו/ באינטרנט, תוך קבלת הדרכה אישית ומשוב מחונך אישי.

בתום תקופת החניכה, מתחילה פעילות עצמאית של המתנדב בלווי משוב והדרכה של מנהל הסניף. במהלך ההתנדבות, נערכות באופן שוטף השתלמויות וקבוצות הדרכה, המעניקות למתנדבים הפעילים חווית למידה, העשרה, טיפוח מיומנויות ומרחב למילוי מצברים.

מד"א של הנפש



ער"ן נתמכת בעיקר על ידי תרומות ואנו מקווים לתמיכה משמעותית של המדינה בער"ן, מתוך אמונה כי קבלת עזרה ראשונה נפשית נגישה וזמינה היא זכותו של כל אזרח ואזרח. אני קוראת לזה מד"א של הנפש.

בדומה לעקרונות המתוארים בספרות המאפיינים שירותי סיוע טלפוני בעולם, קיימים חמישה עקרונות מרכזיים המאפיינים את שירותי קווי הסיוע החמים בער"ן: אנונימיות של הפונים, אנונימיות של המתנדבים, מפגש חד פעמי, מתנדבים מאומנים, נגישות וזמינות.

"יש לי הרבה דוגמאות לשיחות שריגשו אותי", משתפת שירי. "ניצול שואה שמתקשר ואומר שאין לו כוחות לצאת לסרט לבדו משום שגם אם ילך, לא יהיה לו עם מי לחלוק את החוויה בגמר הסרט. המתנדבת מנהלת אתו שיחה מקסימה ומסכמת אתו שכשהוא חוזר לביתו הוא חוזר ומתקשר לער"ן כדי לספר לנו איך היה.

אישה המרותקת למיטה עקב מחלה קשה, פונה לער"ן במהלך מבצע "צוק איתן" ומספרת כי בזמן האזעקות המטפלת שלה יורדת למקלט והיא נותרת לבדה עם החרדה. לשאלת המתנדבת מה עוזר לה להתמודד עם הסיטואציה הלא פשוטה עונה האישה: "אני מתפללת ומתקשרת אליכם. אתם עבורי הצלה של ממש".

המעוניינים בעזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט מוזמנים להתקשר למספר 1201 מכל טלפון, או להתכתב דרך אתר האינטרנט, שכתובתו: www.eran.org.il

"אנו זמינים 24 שעות ביממה,שבעה ימים בשבוע, תמיד שם. אל תישארו לבד".

"נדבר מהלב" עם שלמה ארצי



ביום שלישי הקרוב ה- 2.12.14 ייערך ב"הבימה" אירוע התרמה למען ער"ן עם שלמה ארצי. "שלמה ארצי תורם את הופעתו במלואה לערב התרמה עבור ער"ן. הוא נרתם במסירות, היות והנושא קרוב ללבו בהיותו בן לניצולי שואה, ומתוך הוקרה לפעילות אלפי המתנדבים", משתפת שירי.

ניתן לרכוש כרטיסים שיהוו תרומה מלאה לעמותה במשרד ער"ן דרך כתובת המייל miri@eran.org.il, או בטלפון 09-8848332.

להתנדבות ולתרומות, ניתן לפנות לטל': 09-8848332
דוא"ל info@eran.org.il


dganitli27@gmail.com