Local העיר שלי
משה גרדוס
משה גרדוס, דוגמה
צילום: חגית קוטוק

קמפוס אנקורי ראשל"צ מהווה מודל להתמודדות עם תלמידים גאים

משה גרדוס, מנהל קמפוס אנקורי ראשון לציון, השתתף בדיון בנושא תלמידים גאים במע' החינוך, שהתקיים בוועדת החינוך בכנסת והציג מודל למוסד חינוכי המספק מענה יצירתי ואחר לנוער להט"ב

בוועדת החינוך של הכנסת התקיים השבוע דיון בנושא התמודדות תלמידים גאים במערכת החינוך. מלבד חברי הכנסת החברים בוועדת החינוך השתתפו בדיון גם משה גרדוס, מנהל קמפוס אנקורי ראשון לציון; מנדי מיכאלי, מנכ"לית איגי (ארגון הנוער הגאה); יהלי בן עמי ויטנברג, מנכ"ית חוש"ן; עידו וולקן מהאגודה לזכויות הלהט"ב; בל אגם, מדריגת קבוצה לנערות טרנסג'נדריות; אייל בן עמי, יועץ חינוכי; וכן, תלמידים להט"בים בעבר ובהווה אשר שיתפו מניסיונם האישי.

משה גרדוס הוזמן להשתתף בדיון ולספר על הקמפוס כמוסד חינוכי המהווה דוגמה לבית ספר מכיל ומקבל. גרדוס אמר בדיון כי, "בשונה ממרבית בתי הספר שמטפלים נקודתית בבעיות של תלמידים גאים, ברשת החינוך אנקורי יש תהליך של בניית סביבה ומערכת מכילה, סבלנית וסובלנית. מצאנו כי השפעתה של הרצאה חד פעמית בנושא מתפוגגת במהירות ולכן יש לבוא ממקום עמוק יותר של קבלת האחר. רשת החינוך אנקורי היא הראשונה שמאמצת בצורה אמיצה ומחזיקה בשותפות אמיתית סביב תכנית ניר (ע"ש ניר כץ ז"ל) של איגי במסגרת השיח בשיעורי האזרחות ומשלבים את תוכנו במטלות הביצוע של התלמידים לקראת הבגרות באזרחות. בעזרת התכנית אנו מובילים שיח על זכויות אדם, ערך שוויון האדם דרך עיסוק בנושא מגדר, מיניות להט"בופוביה וגזענות, ובכך יוצרים מרחב שוויוני, בטוח ונטול אלימות בבתי הספר, קבלת האחר וסולידריות חברתית כחלק מחובתנו האזרחיות".

כשיו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ עמרם מצנע, שאל את גרדוס מדוע דווקא רשת החינוך אנקורי אימצה את התכנית, הוא ענה כי "טבעי שתכנית שכזאת תפעל דווקא אצלנו, הערכים שתכנית 'ניר' מייצגת היא נגזרת טבעית של הערכים שמובילה רשת החינוך ותואמת לאקלים התרבותי של הקמפוס בראשל"צ אשר מכיל ומקבל אדם באשר הוא אדם. ההגדרה של שונות היא פונקציה של שונות חברתית, כשלא מגדירים מישהו 'שונה' – אין 'שונות'. בתי ספר רבים חוששים לקבל את התכנית ולכן אני מייעץ פעמים רבות למנהלים לקחת חלק בתוכנית החשובה הזאת למרות החששות ומסביר על חשיבותה. על וועדת החינוך של הכנסת לעודד זאת ולדרוש את הכנסת התכנית בכל בתי הספר בארץ. כאשר מחנכים תלמידים לקבל את האחר, הם יהפכו בהמשך לחיילים סבלנים ומכילים, אחר כך לאזרחים סבלנים ולבסוף להורים סבלנים שיחנכו גם את ילדיהם לסובלנות".

בסקר שערכו באיגי, אשר כלל 372 משתתפים בני 18-12 המגדירים עצמם להט"ב ומתלבטים, נמצא כי אחד מכל ארבעה תלמידים הוטרד מינית בבית-הספר בגלל נטייתו המינית וכאחד מכל עשרה תלמידים חווה תקיפה פיזית בשל נטייתם המינית. נמצא כי 84% דיווחו על אלימות מילולית –ביטויי גנאי הומופובים בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד בבית-ספרם, 52% חוו "על בשרם", הטרדות מילולית על רקע נטייתם המינית. 78% מהתלמידים דיווחו כי הערות הומופוביות פוגעות בהם רגשית ומטרידות אותם. 47% דיווח כי מורים בוחרים לא להגיב להערות הומופוביות של תלמידים ו- 42% דיווח כי תלמידים אחרים בוחרים לא להתערב ולא להגיב. ביטויי גנאי על רקע נטייה מינית נשמעים באחוזים גבוהים יותר מביטוי גנאי גזעניים בבית-הספר. בהשוואה בין נתוני הסקר הנוכחי לנתוני סקר ניטור אלימות שערכה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך בשנת 2011, נמצא כי תלמידים להט"ב מדווחים על אלימות גבוהה יותר מהממוצע הארצי.

רן לייבל, מנכ"ל איגי, הוסיף: "במציאות המורכבת של החברה הישראלית, זה לא מובן מאליו ומרגש מאד למצוא שותף אמיתי במהלך הדרך. הרבה מעבר לשותפות, החיבור עם רשת אנקורי נותנת לנו תקווה, וזה אלמנט חשוב כשאנחנו עוסקים בחינוך. תכנית ניר של ארגון הנוער הגאה תמשיך לפעול בכל הכוח למען חינוך לערכים של שוויון שחרור ודמוקרטיה ותצא נגד כל תופעה של אלימות כלפי נוער להט"ב וגזענות בכלל".